kengren Posted October 28, 2010 Author Posted October 28, 2010 nu kommer lite bilder ny remspännare är tillverkad och monterad - luftfilter har monterats, eventuellt skall jag köpa någon/några böjar till - nu är jag som jag ser det klar med det mesta i motorrummet - har idag börjat med instrumentbrädan - har inga instrument vilka mätare bör/skall man ha? märke? importera själv från england eller finns det något företag i sverige som har liknande priser? har köpt oil filter housing av burton - vilka gängor är det i den? kenneth lundgren Quote
Thomas Posted October 28, 2010 Posted October 28, 2010 vilka mätare tänker du på? det finns många här i Sverige som säljer billiga. Biltema. stylingbutik. m.m. men ska du ha VDO eller liknande kvalitets så är det nog UK som gäller men tänk på att få km/h när det är hastighetsm. och kanske Bar i tryck, Quote
kengren Posted October 28, 2010 Author Posted October 28, 2010 (edited) vill ha samma stil på mätarna - det jag behöver är hastighetsmätare, tänker sätta impulsgivaren på kardanen, det innebär att det måste vara någon form av elektronisk hastighetsmätare som man kan kallibrera - vill inte ha någon mätare som går till 300km/tim, det räcker länge med exempelvis 200 behöver en varvräknare - skulle helst vilja att den går till 9000 - inte för att det i dagens läge är aktuellt med så höga varv men man vet ju inte vad det slutar med tankmätare - har biltemas givare (går från 10 - 180 ohm)- vilken mätare klarar av det? vattentemp borde jag ha (den tempgivare som jag har monterad nu skall bara gå till megasquirten oljetryck - behöver jag ha det, om svaret är ja, hur högt är trycket på en duratec? oljetemp - kanske är bra kenneth lundgren Edited October 28, 2010 by kengren Quote
Thomas Posted October 28, 2010 Posted October 28, 2010 oljetryck ska du ha. ang. biltemas tankgivare. köp deras mätare också för Bosch har annat ohmtal.(vill jag minnas) mätare. sök Gauge speedometer i UK. Smiths. VDO. o massor finns det. Burton. Merlin. mfl säljer också http://www.speedhut.com/ http://www.etbinstruments.com/ http://www.gaugeguys.com/ http://www.prostreetonline.com/catalog/autometer_speedometer.asp http://j-w-racing.co.uk/product.php/6824/2118/stack_electric_speedometer_kmh Quote
Pac Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 (edited) Vad är det för trottelhus du använder? Hur stora är de? Edited October 29, 2010 by Pac Quote
Arrowsmith Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 (edited) Jag använder denna. Länk: http://www.autometer.com/cat_gaugedetail.aspx?gid=2789&sid=-1 Edited October 29, 2010 by Arrowsmith Quote
kengren Posted October 29, 2010 Author Posted October 29, 2010 (edited) mina trottelhus kommer från en suzuki 750 gsxr raid årsmodell 98 eller 99 (köpt på ebay.co.uk) - här är en tråd om trottelhus-storlek - http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?t=6627 - jag har mätt upp mina men jag tror att de är mindre än 46 mm, men jag är inte säker. i och med att de är helt separata spjäll så är det bara att använda gängad stång M6 så passar de till alla insug sitter och söker på instrument - vill gärna ha "gamla klassiskt utseende" - det verkar som att jag kommer att köpa ETB - då stämmer givaren till biltemas bränslemätare, ett bekymmer mindre - nackdelen är väl att ETB kalibrerar hastighetsmätaren utifrån hjuldiameter och bakaxelutväxling (detta gäller mekanisk hastighetsmätare, vilket jag inte skall ha, ändrat 6 november) - räcker det med att göra en hållare på kardanfångaren och sätta en magnet på kardanaxeln? kenneth lundgren Edited November 6, 2010 by kengren Quote
r Anders Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 - räcker det med att göra en hållare på kardanfångaren och sätta en magnet på kardanaxeln? Ja det funkar. Sätt dit en rejäl neodym-magnet så att givaren inte missar nått varv, det blir så konstiga värden då. Quote
kengren Posted October 29, 2010 Author Posted October 29, 2010 livet är lätt är det verkligen så lätt att få en hastighetsmätare att fungera - var hittar man magneten? kenneth lundgren Quote
Krolleg Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 Ofta räcker det med en pikup som säts nära bultar på t.ex. kardan eller hjulaxlar. Då den elektriska inpullsen genereras då ett metallobjekt passerar mellan en magnet och lindning i pickupen. Eller om du kör typ-9 låda så finns det pickuper som säts in på samma ställe som vanliga speedo kabeln. Quote
Thomas Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 de hastighetsmätare jag kört med (och nu har jag en gammal Biltema varvräknare som jag gjort en annan skala till.) Till mina mätare har jag använt en vevaxelgivare som jag gjort fäste till och den läser av kardanens bultar. En del nyare hastighetsmätare kalibrerar man genom att först välja grovområde med knappar o sedan en finjusteringsratt. Detta medans man kör, så det är bra att ha en kalibrerad cykeldator eller GPS när man ska hitta rätt hastighet.mätaren mäter pulser och de flesta tar alla möjliga signaler så limma magnet som kan fara iväg behövs inte. Quote
kengren Posted October 29, 2010 Author Posted October 29, 2010 de hastighetsmätare jag kört med (och nu har jag en gammal Biltema varvräknare som jag gjort en annan skala till.) Till mina mätare har jag använt en vevaxelgivare som jag gjort fäste till och den läser av kardanens bultar. En del nyare hastighetsmätare kalibrerar man genom att först välja grovområde med knappar o sedan en finjusteringsratt. Detta medans man kör, så det är bra att ha en kalibrerad cykeldator eller GPS när man ska hitta rätt hastighet.mätaren mäter pulser och de flesta tar alla möjliga signaler så limma magnet som kan fara iväg behövs inte. hej thomas ett stort tack till dig, du besvarade min fråga "kan man köra utan tps" med ett nej - när man söker information på nätet så kan man hitta de svar som man söker, jag trodde att man skulle kunna köra utan TPS. megasquirtmanualen sa att man kunde välja om man skulle köra med tps eller map, mängder av trådar på nätet bekräftad detta - efter ditt svar så har jag pratat runt på nätet och ALLA rekomenderar att man kör med tps - tack och åter tack för nu har jag monterat tps om jag fattar dig rätt så kan jag ta en vevaxelgivare och använda den till min hastighetsmätare du skall ha ett mycket STORT tack från mig kenneth lundgren Quote
Thomas Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 jäpp jag använder en vevaxelgivare. det har en spole och magnet i sig, och alstrar en spänningsimpuls när metall passerar nära den. Ha ca 1-2mm avstånd. Du kan koppla en sådan till en voltmeter (gärna analog) och föra t.ex. en skiftnyckel förbi så ser du utslaget. det är ett bra sätt att kontrollera att den är hel. Quote
Thomas Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 finns autometer mätaren i vitt? när man kör i rullande landsväg så räcker den inte så då får man ev. koppla ur. Quote
Thomas Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 glömde denna http://www.caigauge.com/index.html Quote
Arrowsmith Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Autometer har helt galet många olika designer på mätare. Allt från kolfiber till vintage http://www.autometer.com/cat_gaugeseries.aspx klicka på mätarna på denna sidan så kan du scrolla i sidled sedan. Jag ids inte räkna hur många mätarserier där är.. Att sport comp. serien (som min) bara är uppstreckad till 190 är inget stort problem, den fortsätter förbi ner till reset knappen och stannar sedan där. Och den förefaller inte må dåligt av det heller, för då hade den varit sönder vid detta laget. Den har varit där vid flertalet tillfällen. Quote
Thomas Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Hi Hi det var det jag ville veta, trodde du hade testat instrumentet väl. man en 220 km/h mätare har de nog om man letar. Quote
Arrowsmith Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Här har du 260 t.ex. det kan inte vara roligt i en sjua och borde därmed räcka åt de flesta..... :eclipsee_steering: :racesmile: :thumbsup: Quote
Thomas Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 nej jag ska inte köra så fort. min gör 221 vid 7000 rpm och med 7600rpm 240 km/h jag har inte kört fortare än 193km/h och det är ju inte njutbart en längre tid. jag vill ha en mätare som är lätt att läsa av även när det skakar o vibrerar. tydliga siffror och 127mm stor. hittar inga priser där men Summit säljer Autometer, kan kolla där Quote
kengren Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Kanske en konstig uppdatering av sidan men mycket av bilbyggandet sker framför datorn, internet är ett bra hjälpmedel att hitta information på de senaste dagarna har jag surfat runt på nätet mer än vanligt – allt lutar emot att jag kommer att köpa vdo instrument – prisskillnaderna är stor mellan Sverige och England – i England är det också stora skillnader i pris – allt lutar att jag kommer att köpa instrumenten från etb och givarna från merlin motor detta för att få rätt gängning direkt på ffa oljetrycksgivaren och oljetemp en annan sak som skall inhandlas snart är megasquirt – har läst på många olika forum men här kommer kanske den enklaste, kortaste och kanske bästa informationen vad som krävs och hur man får megasquirt att fungera http://www.pngclub.com/forum/showthread.php?t=111741 kenneth lundgren Quote
kengren Posted November 27, 2010 Author Posted November 27, 2010 nu är det ett tag sedan jag uppdaterade sidan - jag har beställt alla instrument (vdo) från etbinstument.com, så nu väntar jag på leverans - har också beställt kontakt till tps suzuki av företaget dataspares.com - har fått orderbekräftelse men inga pengar är dragna, har mejlat till dem men ej fått något svar - är det någon som har erfarenhet av att beställa från detta företag? kenneth lundgren Quote
kengren Posted December 2, 2010 Author Posted December 2, 2010 har nu fått kontakt med dataspares.com - deras mejlserver hade legat nere - fick kontakten via brev idag - det ordnade sig till slut men det har tagit tid fick även idag ett paket från etb-instrument - utbudet av mätare är mycket stort och beslutsångesten var svår - jag fegade och köpte VDO - totalkostnaden blev 6800 kr - vad fick jag då? hastighetsmätare 100 mm 200km/h varvräknare 100 mm 8000 rpm oljetryck 10 bar oljetemp 50-150 vattentemp 40-120 bensinmätare -lever arm type (den skall ha lika mätområde som biltemas givare) induktiv speed sensor oljetrycksgivare olje och vattentempsgivare instrumentbrädan har jag gjort klar, nu håller jag på med "scuttle" - tyvärr så borrade jag ett hål fel så det är bara att köpa en ny plåt och börja om igen Quote
kengren Posted December 10, 2010 Author Posted December 10, 2010 Nu har jag skaffat det mesta som behövs när det gäller el till bilen (dock ej megasquirt) - nästa steg är att göra elschema - jag har ritat upp elschemat på papper och dragit ledningar utifrån min kunskap tills pennfärgerna tog slut - gick därefter över till att göra elschemat på datorn - det gick bra. Desto längre jag kommer och desto mer jag lägger in desto svårare blir det att läsa - tanken med elschema måste ju vara att det skall vara lätt att läsa. Är det inte vettigt att dela upp elschemat i flera delar ex ett för belysning, ett för instrument osv. Jag är inte speciellt insatt i bilel. För mig är det ett stort problem att koppla blinkers och få det att fungera med en kontrollampa (det vore enklare att ha två kontrollampor men jag vill ha en kontrollampa). Batterifrånskiljare skall det vara på plus eller minussidan? Parkering måste det fungera utan att nyckeln sitter i? Är det någon som har något tips på någon bok (svensk eller engelsk)som jag skulle kunna köpa för att sätta mig in i detta område? Eller kanske finns det någon bra sida på nätet som behandlar detta. Det skulle vara perfekt att få det klart direkt redan på pappret. kenneth lundgren Quote
Thomas Posted December 10, 2010 Posted December 10, 2010 inga problem med 1 kontrollampa till blinkers. parkeringsljus vill man nog ska funka utan nyckeln i, för t.ex. om du får soppatorsk och ska gå till macken o hämta soppa, vill du lämna bilen med nyckeln i? jag har delat upp elsystemet så bilen har ett och motorn med box ett system. Quote
kengren Posted December 17, 2010 Author Posted December 17, 2010 nu kommer en liten garagerapport om vad som har hänt de senaste veckorna - har klädd klar scuttle. instrumentbrädan är gjord av 2 mm aluminiumplåt, för tillfället är den blank - jag vet ej om det går att ha den så eller om jag måste måla den med någon färg - har funderingar att montera instrumenten i mitten på instrumentbrädan, försökte att montera dem framför ratten men jag såg dem så dåligt - rakt framför ratten tänkte jag montera kontrollamporna ( det är mallar i papp som jag har klistrat dit) här kommer en bild från sidan så här ser det ut framifrån nu är det egentligen bara motorhuven som är kvar på karossen (har ej gjort hållarna till framskärmarna) - har tänkt göra den i 1 mm aluminiumplåt - huven blir stor det känns som att jag skulle vilja styva upp den på något sätt- motorn sticker ner 25 mm under ramen, jag bygger ju mcsorley 442 vilket innebär att ramen är 2 tum högre än bokramen, noskonen har jag höjt cirka 60 mm - det är trångt men det får plats under huven - la en trälist mellan noskonen och scuttle och fotograferade det blir cirka 15- 20 mm mellan motorn och huven - det måste ju räcka nästa steg nu är att borra upp hålen för instrument, batterifrånskiljaren, tändningslåse etc kenneth lundgren Quote
kengren Posted December 29, 2010 Author Posted December 29, 2010 Arbetet går vidare, har idag monterat instrumenten och skruvat fast instrumentbrädan - nu är mitt nästa mål att dra elen kengren Quote
cealm Posted December 29, 2010 Posted December 29, 2010 (edited) Vad fint du får till bilen! Vad har du för stolar (kanske finns bilder uppåt i tråden, skall kolla annars får du gärna lägga in bilder på dem.) Edit:Tillägg: Har kollat men stolarna undviker kameran precis, bara skymtar lite grann ibland. Edited December 29, 2010 by cealm Quote
kengren Posted December 30, 2010 Author Posted December 30, 2010 (edited) Vad fint du får till bilen! Vad har du för stolar (kanske finns bilder uppåt i tråden, skall kolla annars får du gärna lägga in bilder på dem.) Edit:Tillägg: Har kollat men stolarna undviker kameran precis, bara skymtar lite grann ibland. Hade inte en enda bild av stolarna så idag blev det att ta med sig kameran till garaget. Stolarna har varit klara länge, tänkte inte klä dem förrän jag är klar med bilen. De är gjorda av 2 mm aluminiumplåt från bland annat vägmärke, kan ej svetsa aluminium utan har använt 4mm skruv och mutter (bygger mindre än popnit) gjorde stolarna fasta och tänkte ha flyttbart pedalställ - nu har jag "låst" pedalstället" - har skenor så nu skall jag ordna så att stolen blir flyttbar istället ( så här efteråt kan jag nog spara in något kilo på att avveckla de gamla "stolsunderreda" och bygga det nya lättare) utan stolsunderrede väger stolarna mycket lite hela dagen har idag gått åt till el-dragning ps jag har en kamrat som har sadelmakeri (Hanngrens Sundsvall), han har lovat mig att ordna klädseln kengren Edited December 30, 2010 by kengren Quote
cealm Posted December 30, 2010 Posted December 30, 2010 Smidig konstruktion på stolarna. Tack för bilderna. Jag kommer lägga bilderna på "minnet" för de passar in i hur mina stolar ser hur och idéer på kommande stolar. PS, vilket trafikmärke var det? Då menar jag inte var det saknas utan själva märket. Quote
kengren Posted January 1, 2011 Author Posted January 1, 2011 Smidig konstruktion på stolarna. Tack för bilderna. Jag kommer lägga bilderna på "minnet" för de passar in i hur mina stolar ser hur och idéer på kommande stolar. PS, vilket trafikmärke var det? Då menar jag inte var det saknas utan själva märket. vet ej vad märket heter men det är gult och svart randigt, har troligen något med att det är ett hinder av något slag, STOP - märket tror jag innehåller mest med "hel" aluminium, för många år sedan blev det någon ny standard på vägmärken - de gamla som ersattes gick till "vanliga" skrotat och betingade ett mycket lågt pris. Av och till kan man ibland komma över reklamskyltar måtten på de största jag har fått tag på har varit 80 cm * 240 cm, alla dessa skyltar är troligen eloxiderade - det knäpper när man böjer dem kengren Quote
Unaimed Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Smart fäste för framlyktorna/blinkers. Så får jag göra när man börjar med min också. Bara att förlänga röret. Quote
kengren Posted January 15, 2011 Author Posted January 15, 2011 Smart fäste för framlyktorna/blinkers. Så får jag göra när man börjar med min också. Bara att förlänga röret. de fästen som du ser på mina bilder är avsedda för ljus (hel, halv och parkering) för att lösa blinkers så har jag använt mig av M10 bult som jag har borrat ett hål i för att kunna dra elkablarna i dem, sedan har jag använt fyrkantprofil 12 * 1 mm - på bilden ses de blinkers som jag tänker använda till besiktning - när bilen har kommit igenom så kan jag göra nya hållare till en mycket låg kostnad och flytta ihop dem ordentligt - detta innebär att jag bara behöver borra 1 hål på varje sida på noskonen och sedan kan jag använda de blinkers som jag själv vill ha - när det blir kontrollbesiktning så är det bara att skruva fast "besiktningsblinkers" Quote
kengren Posted January 25, 2011 Author Posted January 25, 2011 nu kommer en uppdatering igen jag har gjort dubbla kardanringar - vill inte få kardanen i min egen kropp - utgick ifrån ett 3" rör som jag delade - den har 30 mm större innerdiameter än kardanens ytterdiameter - helt delbar, då det är trångt och djävligt att montera (förhoppningsvis skall jag inte behöva ta bort den på ett tag) så här ser den främre ut och så här ser den bakre ut kan inte låta bli att lägga ut en bild på var jag nu är - nu är det bara eldragning som gäller Quote
kengren Posted February 18, 2011 Author Posted February 18, 2011 allt tar en massa tid - har väl kommit en bra bit när det gäller eldragningen - flera har sagt till mig att dokumentera eljobbet, personligen kan jag varje kabel, men en vacker dag så kanske det är någon annan som skall skruva i den. Har nog lagt ner lika mycket tid på att rita och beskriva som jag har skruvat - elschemat är delat i två delar. Den ena delen innehåller motor och dess styrning, den andra delen allt annat. Jag har även beskrivit alla komponenter som finns inkopplade i bilen på ett teoretiskt sätt (vilken funktion de har och till vilka stift de är kopplade). Personligen tror jag att det är lättare att förstå skriven text än elschema, bilder kan jag lägga ut men hur gör man med andra filtyper? Quote
kengren Posted February 22, 2011 Author Posted February 22, 2011 För att kunna läsa en elritning krävs relativt mycket kunskap (för mig tog det mycket tid innan jag kom igång) - var skall man börja att läsa? Hur följer man alla dessa kablar. Här kommer ett alternativt komplement till elschema - tankarna är att när jag är klar med eldragning så skall bilen dokumenteras - både elschema och en teoretisk beskrivning. Nu har jag hittat en sajt där man kan lägga upp dokument - sajten heter slideshare.net här är länken till min teoretiska beskrivning version 1.0 - http://www.slideshare.net/KennethLundgren/teoretisk-beskrivning-av-elsystemet-7019208 - i fönstret ner till vänster finns en knapp för helskärmsläge - se detta bara som ett arbetsmaterial som inte ännu är klart Quote
cealm Posted February 22, 2011 Posted February 22, 2011 kengren: Finns väl bara två ord att säga: Så klokt! Quote
kengren Posted February 25, 2011 Author Posted February 25, 2011 Var får man tag på stiften som sitter i edis-4 kontakten - hade sönder ett stift när jag skulle göra anslutning till varvräknare - någonstans på nätet har jag läst att det skall vara vanliga "bosch-stift" - är det rätt? Om det är rätt var får man tag på dem? Ett annat alternativ är att skaffa en ny kontakt kenneth Quote
kengren Posted March 3, 2011 Author Posted March 3, 2011 Förra veckan fick jag hem "bredbandslamba" innovate MTX-L - den är monterad i instrumentbrädan, den här veckan har jag fått hem Megasquirt 2 V3.3.57 så nu håller jag att montera den (det blir mycket kablar) - monterar praktiskt taget allt el bakom instrumentbrädan - stor tid av bilbyggande ägnas till att läsa in mig på vad jag skall göra - för tillfället är det MEGAMANUALEN som gäller - det är fantastiskt vad bra det är dokumenterat. Återkommer med bilder hur det ser ut kenneth Quote
kengren Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 nu kommer några bilder - så här blev instrumentbrädan med instrumenten - det är VDO - längst ner till höger sitter Innovate MTX instrumentet (lambavärde i realtid) - få se hur länge man kan köra med blank instrumentbräda - den kanske måste "målas" alla relän har jag placerat till höger bakom instrumentbrädan - det är trångt men förhoppningsvis så skall de sitta skyddade mot värmen som blir i motorrummet - plåten på ovansidan framför instrumentbrädan skall jag ha skruvad, så förhoppningsvis skall det ändå vara "lättmekat" kabelstammarna för chassibelysning etc har jag dragit i kardantunneln kenneth Quote
kengren Posted March 19, 2011 Author Posted March 19, 2011 Arbetet ligger definitivt inte nere men allt tar tid – här kommer en bild på hur det ser ut på avgassidan - ”värmesköld” till lamban är gjord och monterad. Det är trångt med plats till de elkablar som skall dit (vill undvika onödig temperatur på kablarna). På torpedväggen går ledningarna ner till det ena ramröret – på ramrören använder jag buntband att låsa kablarna, räcker det? Avståndet mellan avgasrör och torpedvägg är cirka 6-7 cm på smalaste stället. Bör jag montera någon form av värmesköld på torpedväggen/skall jag linda avgasröret eller räcker avstånden? Blir det för hett? kenneth Quote
Tabac Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Arbetet ligger definitivt inte nere men allt tar tid – här kommer en bild på hur det ser ut på avgassidan - ”värmesköld” till lamban är gjord och monterad. Det är trångt med plats till de elkablar som skall dit (vill undvika onödig temperatur på kablarna). På torpedväggen går ledningarna ner till det ena ramröret – på ramrören använder jag buntband att låsa kablarna, räcker det? Avståndet mellan avgasrör och torpedvägg är cirka 6-7 cm på smalaste stället. Bör jag montera någon form av värmesköld på torpedväggen/skall jag linda avgasröret eller räcker avstånden? Blir det för hett? kenneth Hallå! Om man har en mekanisk temp.mätare så kan du t.ex prova att mäta temperaturen på torpedväggen och på andra ställen i motorummet. Med motorhuven stängd förstås. Sedan kan du prova med att montera värmesköld eller värme-isolerande material på torpedväggen och sedan göra om temp.-mätningen och se om det blir någon skillnad. Den testen går att göra med stillastående bil och under körning, så får du ännu bättre kunskap om hur värmen utvecklas på olika ställen i motor-rummet. En rostfri plåt /värmesköld över grenröret där lambda-sonden sitter kanske vore nåt ?? Och för att få ut värmen- från motor-rummet så kanske du behöver ta upp ett extra hål på sidoplåten eller i golvet ?? Quote
Thomas Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 http://dalhems.se/ProductList.aspx?group=852434d9-60f1-4c53-8239-ad8bf955ea15&page=13 Quote
kengren Posted March 22, 2011 Author Posted March 22, 2011 Det är trångt med plats till de elkablar som skall dit (vill undvika onödig temperatur på kablarna). På torpedväggen går ledningarna ner till det ena ramröret – på ramrören använder jag buntband att låsa kablarna, räcker det? Avståndet mellan avgasrör och torpedvägg är cirka 6-7 cm på smalaste stället. Bör jag montera någon form av värmesköld på torpedväggen/skall jag linda avgasröret eller räcker avstånden? Blir det för hett? har idag gjort iordning en aluminiumplåt (18*23cm) och skruvat fast den i torpedväggen (skall ha en luftspalt på baksidan för kylningen)- förhoppningsvis skall det minska temperaturen på elkablarna och eventuellt också temperaturen i passagerarens fotutrymme kunde inte låta bli att stoppa ner kameran och fota från motorrummet kenneth Quote
Antas Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Jag tillverkade värmeskydd att monteras mellan katalysator och kaross. Tog två aluskivor varav den mot insidan hålborrades, mellan skivorna klämdes Biltema värmeskyddsväv fast. "Sandwichen" popnitades ihop. Skyddet bultas mot karossen med en luftspalt (ca 10 mm) emellan. Quote
cealm Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Snygga lättningshål på lättmetallen......hoppas du bultat fast den ordentligt så den inte flyger iväg. Quote
Antas Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Lugn, bara lugn Cealm! Det jag förlorade i vikt på lätthålen tog jag igen på andra ställen. Quote
kengren Posted March 25, 2011 Author Posted March 25, 2011 efter att ha gjort klart värmeskyddet på avgassidan för att "skydda elkablarna" så har dagen gått åt till ännu mer eldragning. Ibland blir jag less - megasquirt är monterat i passagerarsidans fotutrymme och en del kablar har kopplats in. här kommer några bilder från insugssidan som nu är också är klar all till-luft till motorn tas utifrån - det är trångt men jag fick till det i alla fall kenneth Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.