P Sonesson Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Hej! Ny här på forumet och har en fråga gällande det kalkylblad som finns för nedladdning på forumet. Ska till och byta pedalställ och huvudcylindrar i vinter och tänkte använda kalkylen för att få riktlinjer för vilka dimensioner på huvudcylindrarna jag ska använda. Jag kör med 4 kolvsok i frammed 50mm diam på kolvarna och 2 klovsok i bak, 40mm diam på kolvarna (Jaguar bromsar på en Cobra replika) och frågan är vilka värden som ska anges i cellerna för kolvstorlekarna? Det verkar som att i cellerna C15 & C16 för "Kolvdiameter kolv nr1 fram" och "Kolvdiameter kolv nr 2 fram" så ska anges värdet 50 i båda. För bakbromsarna gäller då "Kolvdiameter kolv nr1 bak" (C23) värdet 40 och "Kolvdiameter kolv nr2 bak" (C24) värdet 0. Finns det någon vänlig själ som kan bekräfta detta? //Peter Bromsutr_kning_DCK.xls Quote
Thomas Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 jaguarbromsar skriver han och är det ledad axel så är nog inte glidkolvsok. Quote
P Sonesson Posted November 3, 2009 Author Posted November 3, 2009 Fasta ok både fram och bak. //Peter Quote
Drake Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 Kollat lite noggrannare på din uträkning och jag tror det stämmer. Masscentrum påverkar en hel del och jag vet inte vad som är vettigt på en Cobra. Det är nog bra med en bromsvåg eftersom du har så stor skillnad mellan fram och bakoken. Men en 0,7:a och en 0,875 borde funka, man är stark i foten. Gör en knäböj så har du lyft 80 kilo, typ. Enligt Gustaf så behöver en Cobra förhållandevis mycket bromseffekt bak. Det går ju även att labba med olika vassa belägg, vilka belägg tänker du köra med? Quote
P Sonesson Posted November 3, 2009 Author Posted November 3, 2009 Jag har inte funderat på vilka bromsbelägg jag ska använda, har kört med Jagga "original" i ett par säsonger och de har väl fungerat bra! Men det finns som du nämner säker mycket att förändra på den punkten också. Den uppsättning som jag har fått fram via kalkylen är enligt Blommen samma som ERA använder på sina bilar, så det kan inte vara helt fel. Om det blir ohållbart tungtrampat så kan jag alltid komplettera med ett par externa enkrets servon. Tyvärr så innebär ett knäböj för mej ett lyft på ca 0,1 ton ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.