Jocke4U Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 Hej, Funderar på hur jag skall tråckla ihop styrningen. Övre rattstång har jag från Westfield som går in i motorrum med följande diam 14 mm/36 splines Styrväxel från Westfield med diam 14 mm/36 splines Detta skall troligen motsvara Escort (vilken modell?) För att sen ta sig mellan dessa så krävs det att ta en liten omväg runt turbo och annat och tror det kommer att krävas 4 st knutar. Rattstångsbitarna mellan måste ju kapas/modifieras för att passa. Att köra med splines hela vägen känns dyrt (att tillverka. Har sett att RallyDesign har Sierra<=>Escort knut...kan Sierra vara en bra donator för mellanaxlar? - Hur ser Sierran's rattaxel ut? Tre-kant? - Är dessa axlar av sådant material så man kan korta och fräsa typ 3-kant? - Finns det knutar med "sierra 3-kant i båda ändar? Sen behöver härligheten monteras med lager så klart.. - Var hittar man lämpliga lagerhus/lager? Andra tips är såklart välkomna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 (edited) Min ide bygger på två mellanaxlar från Saab 9000. Du tar bort den lösa knuten och fräser dubbel D till trekant, ersätter Saabknuten med RD Sierra/Escortknut på båda, sedan blir mellanaxeln dubbel D i båda ändarna. Enklare än att fräsa splines. Kolla här: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7606&view=&hl=trekant%20rattaxel&fromsearch=1 Min har Saab rattstång så jag har bara gjort om den ena, men splinesen du har bör vara Escort II i alla fall. Styrväxel? Min är RD Escort MK II. Christer J. Edited October 30, 2009 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 (edited) Jag har en helt annan rattstång = Volvo 240 och Rover = samma splines och längdad enligt SFRO röda boken. Mellanlagret frågade du efter, där har jag en 20mm lagerbock, Jula eller Clas O endera kommer den från. Fungerar jättebra och nogsamt kollad både i SFRO 2 samt vid regbes och godkänd utan synpunkter i båda instanserna. De kollade verkligen styrningen på V8 bilen. Regbes kontrollanterna var minst sagt noga (och bra) det var nästan så jag fick titta runt i bilen så ingen av dem var kvar någonstans efter besiktningen. För de var precis överallt i och under och ovanför bilen. Så en lagerbock gick bra att hålla styraxeln med. Edited October 30, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 1, 2009 Author Share Posted November 1, 2009 Axlar med 36 splines och 9/16" (~14mm) diameter, är det bara på Escort Mk2 som har dessa eller finns de på nyare Escort eller andra bilar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.