Jump to content

Få Ihop Styrning


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Funderar på hur jag skall tråckla ihop styrningen.

Övre rattstång har jag från Westfield som går in i motorrum med följande diam 14 mm/36 splines

Styrväxel från Westfield med diam 14 mm/36 splines

Detta skall troligen motsvara Escort (vilken modell?)

För att sen ta sig mellan dessa så krävs det att ta en liten omväg runt turbo och annat och tror det kommer att krävas 4 st knutar. Rattstångsbitarna mellan måste ju kapas/modifieras för att passa. Att köra med splines hela vägen känns dyrt (att tillverka. Har sett att RallyDesign har Sierra<=>Escort knut...kan Sierra vara en bra donator för mellanaxlar?

- Hur ser Sierran's rattaxel ut? Tre-kant?

- Är dessa axlar av sådant material så man kan korta och fräsa typ 3-kant?

- Finns det knutar med "sierra 3-kant i båda ändar?

Sen behöver härligheten monteras med lager så klart..

- Var hittar man lämpliga lagerhus/lager?

Andra tips är såklart välkomna!

Link to comment
Share on other sites

Min ide bygger på två mellanaxlar från Saab 9000. Du tar bort den lösa knuten och fräser dubbel D till trekant, ersätter Saabknuten med RD Sierra/Escortknut på båda, sedan blir mellanaxeln dubbel D i båda ändarna. Enklare än att fräsa splines. Kolla här:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7606&view=&hl=trekant%20rattaxel&fromsearch=1

Min har Saab rattstång så jag har bara gjort om den ena, men splinesen du har bör vara Escort II i alla fall. Styrväxel? Min är RD Escort MK II.

Christer J.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag har en helt annan rattstång = Volvo 240 och Rover = samma splines och längdad enligt SFRO röda boken.

Mellanlagret frågade du efter, där har jag en 20mm lagerbock, Jula eller Clas O endera kommer den från. Fungerar jättebra och nogsamt kollad både i SFRO 2 samt vid regbes och godkänd utan synpunkter i båda instanserna. De kollade verkligen styrningen på V8 bilen. Regbes kontrollanterna var minst sagt noga (och bra) det var nästan så jag fick titta runt i bilen så ingen av dem var kvar någonstans efter besiktningen. För de var precis överallt i och under och ovanför bilen.

Så en lagerbock gick bra att hålla styraxeln med.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...