Megablade Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Hej! Jag har ett problem. Jag använder en huvudcylinder från volvo 240, taunus framok och sierra bakok. Jag satte på en tilton bromsreducering(en sån' man skruvar på) i bak-kretsen så att jag kan ställa trycket. Problemet är att jag inte har någon bromsverkan bak alls nästan! Om jag åker ut och provbromsar så blir frambromsarna varma och bakbromsarna knappt "fisjummna" trots att jag bromsar hårt. Jag har hört att någon hade satt i en mjukare fjäder i sin ventil så jag har provat det också utan framgång... Någon som har någon ide´? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Hej!Jag har ett problem. Jag använder en huvudcylinder från volvo 240, taunus framok och sierra bakok. Jag satte på en tilton bromsreducering(en sån' man skruvar på) i bak-kretsen så att jag kan ställa trycket. Problemet är att jag inte har någon bromsverkan bak alls nästan! Om jag åker ut och provbromsar så blir frambromsarna varma och bakbromsarna knappt "fisjummna" trots att jag bromsar hårt. Jag har hört att någon hade satt i en mjukare fjäder i sin ventil så jag har provat det också utan framgång... Någon som har någon ide´? Lite data frågor 1 vilken skiv storlek fram- bak ? 2 vilken area på caliprarna ? 3 kan man ställa tilton mojjen på 0 eller begränsar den alltid lite ? Hur kopplas det på huvud cylindern ? en fram en bak ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Kanske en dum fråga, men funkar det som det ska utan reduceringsventilen? Låser det ordentligt bak då? Det kanske är något fel på reduceringsventilen eller luft i systemet? Du har antagligen kollat det senare, men det kan vara lätt att missa det uppenbara också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rushowner Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 tja! Den reduceringsventilen jag har är det minimum 57% strypning på. Kommer ej ner till noll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 bakbromsar blir väll alltid mindre belastade än fram å därmed aldrig lika varma ??? sedan kan dom iof. ta för lite för det.. låser sig bakhjulen vid tokbromsning ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Jag är nog ute och "svävar i det blå" :icon_oops: ... men kan man montera en reduceringsventil bakvänt? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 skulle va om du sätter reduseringen till frambromsarna i sonna fall men det är nog ingen hit. om du bara vänder ventilen spryper den ju lika mycke. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 skulle va om du sätter reduseringen till frambromsarna i sonna fall men det är nog ingen hit. om du bara vänder ventilen spryper den ju lika mycke. :) nej ventilerna är flödesriktning på, jag har en willwood som är flödesriktad och tilton säljer precis samma ventil fast med sin logga på ... Viggen: det är trycket som stryps i ventilen - inte flödet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Vad jag förstår reducerar den bara trycket åt ett håll och ger fullt returflöde ! eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 har jag sakt att den stryper flödet då? och att det var flödesriktning på dom viste jag inte. men nu vet jag tack för det. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Behöver du ha en reduceringsventil om du har ok bak?Det är ju kolvarean,tillsammans med arean på huvudcylindern och bromspedalens hävarm, som ger trycket på kolven ,och skivbromsar har större area än trummbromsar. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Jag kör mev volvo bromsar rakt igenom och men besiktningsman tyckte att jag skulle prova utan reduceringsventil först. Han trodde att det skulle räcka, även om jag själv är tveksam. Men det kan ju vara värt ett försök att prova utan reducering?!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Jeg kjørte med lignende oppsett til å begynne med og hadde en del problemer. Har derfor forsket mye på akkurat dette. Jeg hadde Taunus calipper fremme og fram calipper fra en Sierra bak. Og så brukte jeg master cylinder fra en Sierra. Men mitt problem var at jeg fikk for mye frambrems, så det første jeg tenker på når du sier at du får for lite bakbrems er at du har snudd reduseringsventilen. Den er retningsbestemt fordi den reduserer trykket/flowen ut, men gir full åpning på returen. Ellers ville bakbremsene blitt liggende på et øyeblikk etter at du har sluppet pedalen. At bremsen blir varmere foran enn bak er naturlig, så for å kontrolere dette må du ut på asfalt og bremse så hart at du låser hjulene. Hjulene skal da låse samtidig foran og bak som en grunninnstilling. Det jeg gjorde for å løse problemet mitt var at jeg i tillegg til den justerbare ventilen monterte en fast reduseringsventil som sitter på bakkretsen til Sierra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted April 29, 2004 Author Share Posted April 29, 2004 tja!Den reduceringsventilen jag har är det minimum 57% strypning på. Kommer ej ner till noll Vad är det för märke på din reducering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rushowner Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 ska kolla :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted April 30, 2004 Author Share Posted April 30, 2004 Rune... Satte du bromsreduceringen från sierran på framkretsen för att få mindre frambroms? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted April 30, 2004 Share Posted April 30, 2004 Nei problemet mitt var jo omvendt da jeg ikke fikk for mye brems bak. Så det er derfor jeg lurte på om du hadde snudd reduksjonsventilen. Jeg monterte sierra ventilen på bakkretsen i tillegg til den justerbare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted May 7, 2004 Author Share Posted May 7, 2004 Jag har nu helt enkelt plockat bort reduceringen och kör utan, det verkar fungera bra så här långt i alla fall. På sikt när det blir dags för bankörning så skulle jag vilja ha möjlighet att ställa bromsbalansen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 tar upp denna gammla tråd... har 240 bromsar runt om, ingen servo... funderar på att testa utan bromsreduceringventil... har nån testat de med volvo bromsar eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 bakbromsar blir väll alltid mindre belastade än fram å därmed aldrig lika varma ???sedan kan dom iof. ta för lite för det.. låser sig bakhjulen vid tokbromsning ?? Med en låg tyngdpungt får man mindre lastförskjutning föröver vid inbromsning, och vissa av våra bilar är tillochmed baktunga, så nog använder vi bakbromsarna betydligt mer än på standardbilar. Mina bakbromsar får då jobba en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.