Jump to content

Bromsreducering.


Megablade

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem.

Jag använder en huvudcylinder från volvo 240, taunus framok och sierra bakok.

Jag satte på en tilton bromsreducering(en sån' man skruvar på) i bak-kretsen så att jag kan ställa trycket.

Problemet är att jag inte har någon bromsverkan bak alls nästan! Om jag åker ut och provbromsar så blir frambromsarna varma och bakbromsarna knappt "fisjummna" trots att jag bromsar hårt.

Jag har hört att någon hade satt i en mjukare fjäder i sin ventil så jag har provat det också utan framgång...

Någon som har någon ide´?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har ett problem.

Jag använder en huvudcylinder från volvo 240, taunus framok och sierra bakok.

Jag satte på en tilton bromsreducering(en sån' man skruvar på) i bak-kretsen så att jag kan ställa trycket.

Problemet är att jag inte har någon bromsverkan bak alls nästan! Om jag åker ut och provbromsar så blir frambromsarna varma och bakbromsarna knappt "fisjummna" trots att jag bromsar hårt.

Jag har hört att någon hade satt i en mjukare fjäder i sin ventil så jag har provat det också utan framgång...

Någon som har någon ide´?

Lite data frågor

1 vilken skiv storlek fram- bak ?

2 vilken area på caliprarna ?

3 kan man ställa tilton mojjen på 0 eller begränsar den alltid lite ?

Hur kopplas det på huvud cylindern ? en fram en bak ?

Link to comment
Share on other sites

Kanske en dum fråga, men funkar det som det ska utan reduceringsventilen? Låser det ordentligt bak då? Det kanske är något fel på reduceringsventilen eller luft i systemet? Du har antagligen kollat det senare, men det kan vara lätt att missa det uppenbara också...

Link to comment
Share on other sites

bakbromsar blir väll alltid mindre belastade än fram å därmed aldrig lika varma ???

sedan kan dom iof. ta för lite för det.. låser sig bakhjulen vid tokbromsning ??

Link to comment
Share on other sites

skulle va om du sätter reduseringen till frambromsarna i sonna fall men det är nog ingen hit. om du bara vänder ventilen spryper den ju lika mycke. :)

nej ventilerna är flödesriktning på, jag har en willwood som är flödesriktad och tilton säljer precis samma ventil fast med sin logga på ...

Viggen:

det är trycket som stryps i ventilen - inte flödet

Link to comment
Share on other sites

Behöver du ha en reduceringsventil om du har ok bak?Det är ju kolvarean,tillsammans med arean på huvudcylindern och bromspedalens hävarm, som ger trycket på kolven ,och skivbromsar har större area än trummbromsar.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Jag kör mev volvo bromsar rakt igenom och men besiktningsman tyckte att jag skulle prova utan reduceringsventil först. Han trodde att det skulle räcka, även om jag själv är tveksam.

Men det kan ju vara värt ett försök att prova utan reducering?!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte med lignende oppsett til å begynne med og hadde en del problemer. Har derfor forsket mye på akkurat dette. Jeg hadde Taunus calipper fremme og fram calipper fra en Sierra bak. Og så brukte jeg master cylinder fra en Sierra. Men mitt problem var at jeg fikk for mye frambrems, så det første jeg tenker på når du sier at du får for lite bakbrems er at du har snudd reduseringsventilen. Den er retningsbestemt fordi den reduserer trykket/flowen ut, men gir full åpning på returen. Ellers ville bakbremsene blitt liggende på et øyeblikk etter at du har sluppet pedalen. At bremsen blir varmere foran enn bak er naturlig, så for å kontrolere dette må du ut på asfalt og bremse så hart at du låser hjulene. Hjulene skal da låse samtidig foran og bak som en grunninnstilling. Det jeg gjorde for å løse problemet mitt var at jeg i tillegg til den justerbare ventilen monterte en fast reduseringsventil som sitter på bakkretsen til Sierra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu helt enkelt plockat bort reduceringen och kör utan, det verkar fungera bra så här långt i alla fall. På sikt när det blir dags för bankörning så skulle jag vilja ha möjlighet att ställa bromsbalansen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
bakbromsar blir väll alltid mindre belastade än fram å därmed aldrig lika varma ???

sedan kan dom iof. ta för lite för det.. låser sig bakhjulen vid tokbromsning ??

Med en låg tyngdpungt får man mindre lastförskjutning föröver vid inbromsning, och vissa av våra bilar är tillochmed baktunga, så nog använder vi bakbromsarna betydligt mer än på standardbilar.

Mina bakbromsar får då jobba en del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...