Jump to content

Dörrar på locost Super 7 ?


ReDDeviL

Recommended Posts

Kommer att börja göra en locost super7 nu i sommar men många frågor och fakta insamlande återstår känns det som..

Jag är ute efter att ha tak på min samt en lite anorlunda design på karossen än vad jag sett tidigare..

Undrar lite därför hur det fungerar med dörrar? Har köpt "How to build your own sportscar......" boken och tänkte följa dom ritningarna, har beställt SFRO boken men inte fått den än..

Kan man bara "göra en dörr" med gångjärn som sitter fast med lås från en bil? eller måste jag ändra mycket mer på chassit för att göra dörrar? några speciella regler vid dörrbygge? osv. :blink:

så många tips och svar som möjligt uppskattas högt..

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Problemet blir att ramen blir mycket vekare utan sidor som stabiliserar upp. Bygger du en kraftigare kardantunnel så kommer det nog hjälpa en del på problemet i och för sig. Om du skulle ha tak så kommer det också stabilisera en del.

Link to comment
Share on other sites

jag tycker det är kul att folk kommer med nya ideer.

varför måste alla vara lika dana. om han vill ha tak på sin locost får han vell ha det. rune jag trodde den här sidan var till för att vi ska kunna stötta varandra i byggandet. då är det vell inte så snält att säga att han ska avliva och begrava sitt projekt. :whip: kör hårt bygg en locost med tak det skulle ivarje fall jag tycka vara kul att se. :D

Link to comment
Share on other sites

kom på en liten ide bygg en bur som tävlingsbilarna har me låt rören gå enda ner till medre röret på chassiet så bygger du taket på buren.

då borde buren ge så pass nycke vridstyvhet att du kan göra uttag för dörrar.

Link to comment
Share on other sites

Skulle så klart satt inn en smili i innlegget. Jeg startet opp min Locost interesse med spesielle ideer selv, men når jeg kom i gang så så jeg at det var mer enn nok å bygge en standar bil. Og til lenger jeg har utdypet min interesse rundt Super Seven til mer opphengt har jeg blitt i den opprinnelige varianten. Men det er jo meg.

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet, så vil jeg sterkt fraråde å gjøre det da det vil svekke konstruksjonen vesentlig. Jeg har ved flere anledninger latt meg imponere over denne rammekonstruksjonen og den kolisjonsstyrken den har, og ville vært meget forsiktig med å forandre på det.

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Till Lotus mk6 (föregångaren till mk7) kunde man beställa dörrar.

Jag har dock aldrig sett någon dylik, inte ens på bild (förutom i någon gammal broschyr)...

Eftersom dörren blir ganska kort tror jag tyvärr att den inte förenklar i/urstigning så mycket.

B

Link to comment
Share on other sites

Westfield har även en lös hard-top som man lyfter på med tak, bakruta och små dörrar. Vad man bör tänka på är att hel kupé ställer helt andra krav på ventilation i en såhär liten bil. Westfield tror jag till och med har fläktutblås på bakrutan för att motverka imbildning.

Enklast är att bygga hel bur med två centrerade takstag i mitten och fästa måsvingedörrar i dessa. Då borde man kunna kompensera förlusten i styvhet nere vid tröskellådorna.

Link to comment
Share on other sites

hmmm lite funderande till dörrar... :blink:

varför ska man ha en dörr på en bil som är så låg att man kan snubbla in i den? man behöver ju anstränga sig mer för att öppna dörren än att kliva över.. ;)

Alla får bygga som de vill... min är rätt annorlunda.. Real 7 kan intyga..

Link to comment
Share on other sites

hmmm lite funderande till dörrar...  :blink:

varför ska man ha en dörr på en bil som är så låg att man kan snubbla in i den? man behöver ju anstränga sig mer för att öppna dörren än att kliva över.. ;)

Alla får bygga som de vill... min är rätt annorlunda.. Real 7 kan intyga..

Jag håller med... för att komma i en seven så behöver man ju inte lyfta foten mer än när man ska in i en ordinär SUV ! ;)

Sen att kupen är något mindre än i SUVen är en helt annan historia..... :whistling:

Men visst är det härligt med lite nytänkande, men ska man va helt ärlig så tror jag det finns bättre utgång objekt än en Locost om man vill bygga en täckt bil.... Men för all del kör hårt !

Link to comment
Share on other sites

Det jag vill åt är en bil med motorn fram, tycker om locost chassit då det verkar riktigt bra, finns mycket hjälp att få, mycket information samt en bra bok.. Det vi planerar är att ha en annan kaross än den vanliga super seven karossen.. Så det blir en super seven med annan kaross helt enkelt.. Bl.a. så kommer det se mer ut som en vanlig sportbil, typ Lamborguini med frontmotor...

Jag vill kunna köra bilen även fast det regnar samt tycker om bilar med tak mer än utan tak..

Som ni har snackat om lite ovan har jag oxå funderat på.. Att använda tak och bur då självklart sedan använda dörrar man lyfter uppåt (måsvingar) men att behålla chassit som det är och på det sättet inte förlora allt för mycket styvhet men om det e möjligt att tabort den lilla delen av chassit så blir det nog så, får räkna och kolla på det lite hur man ska göra..

Det där med imma hade jag faktiskt inte tänkt på, något slags spjäl man kan öppna och få in luft med någon fläkt samt ha hål bak i bilen med samma syfte.. Som ni skrev ovan...

Mycket att tänka på innan man ens börjar... :icon_blink:

Men ni verkar riktigt schysta här på forumet och kunniga så hoppas att all hjälp man behöver kommer kunna lösas med eran hjälp här på forumet.. Tummen upp! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

man kan ju utnyttja det övre röret som ram till en tröskellåda och bygga utåt... tror att Fishers Fury har det så, det chassiet är ett lätt moddat locostchassie om jag inte minns fel.. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart tycker jag du ska behålla den höga tröskeln och försöka få till måsvingedörrar. Dels blir konstruktionen svagare utan tröskeln och dels skulle det bli väldigt jobbigt att åla sig in genom en vanlig dörr eftersom bilen är så låg.

Det är också krav att man har defroster om det finns tak på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Kommer att börja göra en locost super7 nu i sommar men många frågor och fakta insamlande återstår känns det som..

Jag är ute efter att ha tak på min samt en lite anorlunda design på karossen än vad jag sett tidigare..

Undrar lite därför hur det fungerar med dörrar? Har köpt "How to build your own sportscar......" boken och tänkte följa dom ritningarna, har beställt SFRO boken men inte fått den än..

Kan man bara "göra en dörr" med gångjärn som sitter fast med lås från en bil? eller måste jag ändra mycket mer på chassit för att göra dörrar? några speciella regler vid dörrbygge? osv.  :blink:

så många tips och svar som möjligt uppskattas högt..

Tack på förhand

Om du ska bygga efter Boken så kan jag upplysa dig om att det finns en del fel i boken , en av dom viktigaste är om den övre A-armen, måttet på offsetten som står i boken stämmer inte och om du använder det måttet så kommer Castervinkeln att "bara" bli ca: 2 grader och inte 5.3 grader som det ska vara. :(

Du får ta och räkna lite på det så det blir rätt mått, det är lite olika beroende på om du lägger offseten enbart på A-armen eller även på infästningarna i chassiet. :blink:

En annan rekomendation är att vänta med att sätta ditt rören FU1 och FU2 till sist beroende på att dom ska vinklas inåt lite i ovankant för att du ska få infästningspunkterna paralella med centrumlinjen i chassiet.

Hoppas att detta är till nån hjälp. :wohow:

Caper :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart tycker jag du ska behålla den höga tröskeln och försöka få till måsvingedörrar. Dels blir konstruktionen svagare utan tröskeln och dels skulle det bli väldigt jobbigt att åla sig in genom en vanlig dörr eftersom bilen är så låg.

Det är också krav att man har defroster om det finns tak på bilen.

Jag håller helt med, i en så pass låg bil måste man nästan öppna taket med lite, som en MB måsvinge typ. Jag vet bara på farsans spitfire, har man taket uppe på den så når den till strax över naveln och det är liiiite trångt att åla sig in i den, då går ändå dörrarna ner hela vägen till golvet nästan.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...  ser ut som om det kommer säga "knak" på mitten.. :blink:

Det beror på. Han kan ha förstärkt både sidorna och kardantunneln så att den klarar sig ändå. Han ökade tydligen upp styvheten genom att svetsa på triangelformade plåtbitar och genom att använda dubbla 1x1" just under dörrarna. En blandning av spacefram och stegkonstruktion således.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...