Jump to content

Gkd Legend


Greven

Recommended Posts

http://www.gkdsportscars.com/index.html

Sitter o suger på bygga om allt går i lås (Skylinen måste säljas först)

Donator har jag Min bruks/vinter bil

kika på den dyra varianten för göra det så enkelt som möjligt

Samt bygga om till vänster styrt

Gillar den faktist :wub: o sen att har donator som passar in (våga vägra Ford):prop:

Missa Kitcar juli då dena va med o förklarades en del om den

någon med mer info eller va säger ni

//Greven

Link to comment
Share on other sites

Jag har just det numret av tidningen och har läst hela artikeln ett par gånger. Den är onekligen intressant och dessutom så har den bra donator ;)

Det som kanske inte står på hemsidan men i tidningen är faktiskt att den finns som vänsterstyrd redan. En av de första bilarna gick nämligen till Tyskland

Link to comment
Share on other sites

Jag har just det numret av tidningen och har läst hela artikeln ett par gånger. Den är onekligen intressant och dessutom så har den bra donator ;)

Det som kanske inte står på hemsidan men i tidningen är faktiskt att den finns som vänsterstyrd redan. En av de första bilarna gick nämligen till Tyskland

Kul för dig då det numret går inte få tag i längre :banghead:

Nä tyckte om det jag ser men vist skulle jag villa se mer men rätt tomt på info

Mer på chassit skulle jag villa se bilder på

Link to comment
Share on other sites

Tror inte jag har någon scanner kvar. Men däremot kan jag läsa igenom artikeln igen och göra en kortfattad redogörelse. Men eftersom KitCarMagazine lever på sin goda inställnig till Kitcar industrin så är artikeln inte kritisk på något sätt.

Jag hade nästan tänkt att titta på nästa år om man komemr iväg till Stoneleigh ;)

Link to comment
Share on other sites

Ska se om jag kan göra en rättvis sammanfattning av artikeln.

De bilder som finns på GKDs hemsida där man har en skrot i bakgrunden är samma som i artikeln, sen finns det några extra småbilder i tidningen.

Anledningen till BMW som donator är det välkända faktum att det börjar bli tomt på FORDar även i england.

Ramen är gjord på 25x25mm + 25x50mm fyrkantsprofil och några 1/4" rör. Det står tyvärr inget om tjockleken, vilket kan vara bra att ta reda på åt SFRO innan man beställer ett kit. Även här så ska man kolla om de kan skriva ett intyg på vilket material som använts och svetsmetod.

Sen så är det precis som som det står på hemsidan att det mesta tar man från en BMW. Det enda som behöver modifieras är kardanen som ska kortas. Det kan GKD göra åt en om man skickar dit sin gamla kardan.

I artikeln så står det att endast BMWs 4-cylindriga motorer passar. Men på hemsidan så finns Legend Six med som ett alternativ. Frågan är då hur mycket proportionerna har ändrats för att få plats med 6:an.

I artikeln står det att axelavståndet för Legend är kortare än en Caterham, vilket bör tyda på att det är en nätt liten bil. Däremot står det inget om vikten på den färdiga bilen.

Sen kan man använda sig av antingen en E36 eller E46 som donator utan att behöva oroa sig för om delarna ska passa.

Noskonen, scuttlen och skärmarna är i glasfiber medans resten av delarna är plasmaskurna alu-plåtar.

Sen använder man instrumenteringen från donatorn eller skaffar nya mätare. Men scuttlen är gjord för att passa originalmätarna.

Det är några saker som gör mig fundersam. Det finns en liten bild i tidningen på främre bärarmarna och då speciellt den nedre. Infästningen för hubben i bärarmen är annorlunda mot vad man sett tidigare. Önskar man hade en bild på det så det syntes bra.

Men det borde väl GKD kunna mejla över, även hur de bakre ser ut.

Bild nr 2 i deras bildspel där man ser motorn så syns även styrstången. Nu vet jag inte hur BMWs är uppbyggda, men SFRO skulle nog kunna ha invändningar mot att den inte är kollapsbar. Just nu ser det ut som ett spjut rakt mot föraren.

Däremot ska det inte vara några problem med vänsterstyrning eftersom det är ganska tomt på vänster sida av motorn.

Det är svårt att få ett grepp om proportionerna på bara några bilder. Men eftersom BMW motorerna brukar vara lite högre så borde även detta chassi vara lite högre än t.ex en MK

Det skulle vara kul att veta måttet från nederkant på chassiet upp till ovansidan på motorhuven just vid scuttlen.

På en bild i tidningen så ser man även huvudbågens infästning i ramen. Där sitter den bara fast med 2 bultar i bakre kant mot ramen (kan skymtas på bild4 i bildspelet). För mig verkar det lite klent. Så frågan är om det inte går att få dit 4 bultar på den plattan.

Det var väl några reflektioner på artikeln. Om du mejlar GKD och får några bra bilder på bärarmarna så lägg gärna upp dom. Så får fler bilda sig en uppfattning om infästningarna där.

Link to comment
Share on other sites

Om min skrivande engelska va lika bra som min pratande :banghead: (nån som känner sig villig

Men är nämligen så jag har en E36 som bruks bil med just M42 B18 16v eller 318is

Dvs allt som behövs för dena därför är jag rätt sugen på den

o är helt ny på bygga sådan här typ av bil där av vill jag veta fel o fällor

Är Bil meck i grunden

men kan inte svetsa i mitt garage där av vill jag ha tag i ett kit o bulta runt

Link to comment
Share on other sites

det finns översättningsprogram bl.a. på google

Jo jag vet

Men försöker man föra en diskutering med Google blir det bara snurrigt för vet va den ska skriva på engelska men det blir någe annat liknade

Blir använda den i min andra hobby TC bilar då allt köps i asien tex 1 batteri här för man 4 där

men som jag är ny på dena bil typ vill jag veta allt så det inte trasslar sen

Link to comment
Share on other sites

jo det kan bli knasigt på Google:s översättning, men kanske de har bättrat sig?

Men prova att skriva till England på ditt vis, de brukar kunna förstå annars frågar de.

jag har själv köpt en hel del i England och är inte bra på språket men det har alltid löst sig till det bästa.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...