Jump to content

Mikuni Mc På X-Flow


Recommended Posts

Hej

Är ny här på forumet och undrar om man måste bygga om Mc förgasare på något sätt om man ska montera dom på en bilmotor.

Jag har monterat en Mikuni brygga med RS36 förgasare på en x-flow ford och har problem med att dom flödar över.

Nu har jag en el pump på 4 psi ,så när jag kör igång pumpen så flödar dom inte men så fort jag startar motorn så börjar det rinna ur dom små rören under flottörhusen.

Finns det andra flottör ventiler eller?

Link to comment
Share on other sites

de är nog till för självrinning från tank men 0,2 bar brukar de tåla. det enda du kan behöva bygga om är at har du inte luftboxen så får du fel vacuum till trottlarna och då rekommenderar jag DYNOJET KIT det är kanon.

Link to comment
Share on other sites

4psi är 0,28 bar

Ska man byta pump eller kan man göra något annat för att få ned trycket?

Jag har provat med en regulator som har suttit ihop med ett par webrar dcoe 48 men det hjälper inte även fast jsg skruvar ut justerskruven .

Men nästa steg blir nog att skaffa en manometer så jag kan mäta trycket nu då jag fick veta hur mycket det ska va.

Link to comment
Share on other sites

kolla upp nålventilerna på mikunina. har de legat länge kan gummit bli kass, men det kan även bli okej efter att ha fått bensin ett tag. har du provat ett tag och sett om det blir bättre. flödar alla? att mäta trycket är en bra ide.

Link to comment
Share on other sites

kolla upp nålventilerna på mikunina. har de legat länge kan gummit bli kass, men det kan även bli okej efter att ha fått bensin ett tag. har du provat ett tag och sett om det blir bättre. flödar alla? att mäta trycket är en bra ide.

Dom har legat 3-4 år och jag har ändrat insugningsröret(vinkeln på gasarna) och flottörhöjder flera gånger så jag vet inte om det har blivit bättre men det är alltid på 1an. det börjar och sen fortsätter det bakåt.

Link to comment
Share on other sites

mät trycket och sänk om för högt. börja med det och återkom

Nu har jag fått tag i en manometer så jag har kunnat mäta och det va 0.2 kg/cm2 så det är väl just under 0.2 bar?

Om jag startar pumpen och bara dunkar med näven lite grann uppe på gasarna så börjar det att läka.

Finns det ingen data någonstans om vilket max tryck det får vara på dessa?

Och jag som trodde att det stora jobbet skulle va att bygga insugningsröret.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått tag i en manometer så jag har kunnat mäta och det va 0.2 kg/cm2 så det är väl just under 0.2 bar?

Om jag startar pumpen och bara dunkar med näven lite grann uppe på gasarna så börjar det att läka.

Finns det ingen data någonstans om vilket max tryck det får vara på dessa?

Och jag som trodde att det stora jobbet skulle va att bygga insugningsröret.

Har rivit ned gasarna igen och tänkte plocka ur flottörventilerna .

När man har tagit bort flottörerna och den lilla skruven som håller fast ventilerna, hur mycket våld törs man använda eller sitter det fast i något mer ?Dom går att vrida men inte dra upp men det känns som om det sitter fast i en o-ring eller dyligt

Link to comment
Share on other sites

kolla upp nålventilerna på mikunina. har de legat länge kan gummit bli kass, men det kan även bli okej efter att ha fått bensin ett tag. har du provat ett tag och sett om det blir bättre. flödar alla? att mäta trycket är en bra ide.

Nu är dom i delar så jag undrar vilket gummi du menar ,är det o-ringarna som sitter på utsidan av flottörventilerna eller?

Jag vet inte om jag minns rätt nu men visst finns det en del förgasare där själva spetsen på nålen är gummerad? Skulle ha varit bra med sånna kanske för dom här är av metall.

Link to comment
Share on other sites

är de i metall så har de svårare att täta riktigt om de blivit det minsta slitna. vitongummi brukar användas till nålventilspetsar. är det fjädrande anliggnings pinne? kolla om de är otäta genom att t.ex. blåsa med munnen på inloppet (kan behövas slang) och vänd förgasaren upp och ned. då ska det vara 100% tätt.

Link to comment
Share on other sites

är de i metall så har de svårare att täta riktigt om de blivit det minsta slitna. vitongummi brukar användas till nålventilspetsar. är det fjädrande anliggnings pinne? kolla om de är otäta genom att t.ex. blåsa med munnen på inloppet (kan behövas slang) och vänd förgasaren upp och ned. då ska det vara 100% tätt.

När jag monterade ihop så smörjde jag o-ringarna med lite 556 så när jag blåste i slangen så kom det bubblor runt två av dom så det blir nya o-ringar imorgon.

Man kan se anläggnings ytan på nålarna men det känns inget när man drar med nageln över dom.

Det är fjädrande pinnar på dom. Finns det dom med gummi till Mikunis?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...