JonasHKS Posted July 18, 2009 Share Posted July 18, 2009 Är det någon skillnad på 164 hjulspindlar och 140? Någon som använt 160 spindlar till sin framvagn? :-) mvh//Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 Hej! Jag använder 164 spindlar på min Seven och dem fungerar utmärkt, så vitt jag vet så är dem lika 140 spindlarna dock så skiljer sig bromsok och möjligtvis skivor. Det finns två olika modeller dels med ventilerade skivor och utan. Jag har läst att det är svårt att få tag på delar till dem ventilerade så du borde gå för dem med solida skivor. Jag har original ok och skivor på min bil och besiktningsmannen var väldigt nöjd med mina bromsvärden, har escort trummor bak och bromsvåg, tror att jag fick 1,2G vid bromstestet vilket han tyckte var väldigt bra. Den nackdel som jag ser är att svängradien blir ganska dålig med dessa spindlar och escort styrväxel och att man får ratta ganska mycket eftersom styrarmen är relativt lång. Annars är det en bra och robust spindel. //Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonasHKS Posted July 19, 2009 Author Share Posted July 19, 2009 Hej!Jag använder 164 spindlar på min Seven och dem fungerar utmärkt, så vitt jag vet så är dem lika 140 spindlarna dock så skiljer sig bromsok och möjligtvis skivor. Det finns två olika modeller dels med ventilerade skivor och utan. Jag har läst att det är svårt att få tag på delar till dem ventilerade så du borde gå för dem med solida skivor. Jag har original ok och skivor på min bil och besiktningsmannen var väldigt nöjd med mina bromsvärden, har escort trummor bak och bromsvåg, tror att jag fick 1,2G vid bromstestet vilket han tyckte var väldigt bra. Den nackdel som jag ser är att svängradien blir ganska dålig med dessa spindlar och escort styrväxel och att man får ratta ganska mycket eftersom styrarmen är relativt lång. Annars är det en bra och robust spindel. //Jon Du tror inte att det går att modifiera någonting så att man egentligen bara använder 164 spindel och 740 resten?, :D är lite lättare att hitta grejer och det blir billigare =) Du har inte några bilder på 160 spindlarna som du har lust att skicka upp här? :hypocrite: // Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 Jag har för mig att hjullager och nya inbytesok inte alls var så farligt dyra, men dem är som sagt tunga. Det som jag vet att man kan göra iaf med 140spindeln som jag utgår från att de är likadan är att man kan sätta dit 240ok och dem är nog lite lättare. Här har du några bilder, inte jätte bra, du ser att styrarmen är väldigt lång och om du kör med en standard styrväxel får man ratta ganska mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 26, 2009 Share Posted August 26, 2009 Hejsan, Jag fyller på med en fråga. Jag bygger med 164 spindlar, men använder BOEs undre spindelled med stålplatta. Den är egentligen tänkt att vara utbytes mot 240 fast det är en Opel led som är godkänd av SFRO. För att få detta att passa i 164an så måste man brotcha upp spindeln en anings aning. Det funkar men jag tycker det blir lite otympligt med infästningen av den undre leden då den skall bultas fast. Vad använder du Jonsele för nedre spindelled och var har du fått tag i klämringen? För övrigt så bygger jag tung bil och min SFRO kontakt ville att jag skulle stega storlek på bromsarna. Jag har labbat med lite olika varianter och kommer att sätta dit S80s 305mm ventilerade skivor. Tror att det skall gå att få dit en adapter för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted August 26, 2009 Share Posted August 26, 2009 Hej! Jag använder volvo 164 orginal undrespindelled, eller om det var pirat. Men den som sitter på s64 orginal iaf. Jag kommer dock ej ihåg hur stort hål jag gjorde i ringen där jag pressade i leden. Där får du mäta lite och fundera. Jag svarvade mina i vanligt stål och det har fungerat utmärkt, har kört en säsong utan några som helst antydningar till problem. kan definitivt rekommenderas, relativt billig led och smidig. Ingen fara att den ska hoppa ut heller då kraften går uppåt. //Mvh Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Synd bara att man inte har nån svarv. Skulle du vilja tjäna en hacka på att svarva mig två stycken. Eventuellt med lite andra mått då jag har en opel led och brotchat upp mina spindlar till det måttet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Tja jovisst kan jag svarva dig två stycken. Dock måste jag få ett PM med mått innan helgen isf, då jag bor i Stockholm för tillfället och svarven är uppe i dalarna, ska dit i helgen. Skicka ett PM med mått så kan jag svara med pris. //Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.