Challe Posted July 15, 2009 Share Posted July 15, 2009 Behöver lite tips om vilken typ av sensor som är bäst till en autometer ultra lite hastighetsmätare jag vill mäta på kardanflänsens 3 öron.Mest intresserad av om någon använder samma typ av mätare och vet en givare som funkar bra.Hade en givare till min vdo sin wave tror jag men automter mäteren började inte reagera förrän vid 50 km tim tacksam för hjälp, MVH Challe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 15, 2009 Share Posted July 15, 2009 En VR givare tycker jag borde vara enklast. men vad Autometer ska ha vet inte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 15, 2009 Share Posted July 15, 2009 Jag har Autometer mätare i min bil och använder den ihop med volvos originalgivare bak i bakaxelkåpan. En tvåtråds induktiv givare och kuggkransen på diffklumpen från en bil utan ABS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challe Posted July 16, 2009 Author Share Posted July 16, 2009 (edited) En VR givare tycker jag borde vara enklast. men vad Autometer ska ha vet inte jag. VR ? Edited July 16, 2009 by Challe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challe Posted July 16, 2009 Author Share Posted July 16, 2009 Jag har Autometer mätare i min bil och använder den ihop med volvos originalgivare bak i bakaxelkåpan.En tvåtråds induktiv givare och kuggkransen på diffklumpen från en bil utan ABS. har inte du axel från 740 jag har från 240 nog utan uttag för givare vet du om det passar med kåpa från 740 sen har jag dana diff från vide du också tror du att det går att mäta mot kuggkransen på den ? vet du vad givaren från volvo kostar ca ? Är det en så kallad sine wave eller vad det heter har du inga problem vid låga hastigheter med att mäteren inte startar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 Hittade en bra engelsk förklaring på "VR" till dej Challe: Variable Reluctance Speed Sensor (VR) The collapse of magnetic field due to the interruption by a ferrous gear tooth provides an analog signal output (sine wave) that does not require an outside power source. Jag har en axel från en 940 och jag tror att du kan hämta en kåpa från vilken 2-7-900 serie axel du vill (utom multilink då) och det lär passa. Ta en kåpa på skroten med givare och klipp med dej en bit av dess kabel så du får kontakten med. Givaren ska direkt passa mot kransen på dana diffen men du ska ha en diff med kuggkrans från en bil utan ABS bromsar för den är mycket glesare i tandningen. Det du kan åka på är att schimsa in givareavståndet mot kuggkransen. Jag har inga mått i huvudet men det är lite gap det ska vara och det innebär att kransen måste vara rund och fin och inte vobbla. Vet du att du har kransen med säkerhet? Den är inte alltid man återmonterar, än mer sällan om man sätter tillbaka diffen i ett hus utan givare i locket........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challe Posted July 16, 2009 Author Share Posted July 16, 2009 (edited) Förmodeligen inte för vide frågade om jag hade givare i axeln innan han gav priset på diffen så den sitter väl inte där.Går detta att eftermontera att plocka från en annan beggad axel och flytta över till min diff passar allt är det knepigt har faktiskt aldrigt tittat bakom locket på klumpen.Tackar för alla bra svar detta är till stor hjälp. Edited July 16, 2009 by Arrowsmith onödig citering av inlägget direkt ovanför Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 (edited) Nej, du har nog inte den kransen där då, för de brukar kosta några hundralappar nya och åtminstone ett par hundra som begagnade. Jo visst går de eftermontera men inte enkelt.....diffklumpen måste ur och därmed drivaxlar och allt vad det bär med sej. Detta är ju ett sätt att få det att funka (även vid låga hastigheter) men det kan aldrig vara den enklaste vägen för dej. Knappast heller den billigaste, men funkar gör det iofs. Mitt tips är att du överväger även andra alternativ.... Bruksen rekomenderar exempelvis en 3 tråds hall sensor. En sådan kanske och läsa signalen på bultarna till kardanens medbringare borde vara lösbart minst lika enkelt och desutom billigare. Bruks Download: http://www.autometer.com/productPDF/1140.pdf Edited July 16, 2009 by Arrowsmith adderade download länk till PDF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challe Posted July 17, 2009 Author Share Posted July 17, 2009 Har pratat med vide han hade alla delarna som behövdes det blir nog inte mycket dyrare än en hallgivare men bättre och mindre utsatt för yttre åverkan han kunde hjälpa mig med montering också så det får bli cykeldator ett tag. jag tackar än en gång för all info tur att ni finns ni som svarar dygnet runt.MVH Challe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.