Jump to content

Hastighetsmätare


Challe

Recommended Posts

Behöver lite tips om vilken typ av sensor som är bäst till en autometer ultra lite hastighetsmätare jag vill mäta på kardanflänsens 3 öron.Mest intresserad av om någon använder samma typ av mätare och vet en givare som funkar bra.Hade en givare till min vdo sin wave tror jag men automter mäteren började inte reagera förrän vid 50 km tim tacksam för hjälp, MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Jag har Autometer mätare i min bil och använder den ihop med volvos originalgivare bak i bakaxelkåpan.

En tvåtråds induktiv givare och kuggkransen på diffklumpen från en bil utan ABS.

har inte du axel från 740 jag har från 240 nog utan uttag för givare vet du om det passar med kåpa från 740 sen har jag dana diff från vide du också tror du att det går att mäta mot kuggkransen på den ? vet du vad givaren från volvo kostar ca ? Är det en så kallad sine wave eller vad det heter har du inga problem vid låga hastigheter med att mäteren inte startar.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en bra engelsk förklaring på "VR" till dej Challe:

Variable Reluctance Speed Sensor (VR)

The collapse of magnetic field due to the interruption by a ferrous gear tooth provides an analog signal output (sine wave) that does not require an outside power source.

Jag har en axel från en 940 och jag tror att du kan hämta en kåpa från vilken 2-7-900 serie axel du vill (utom multilink då) och det lär passa.

Ta en kåpa på skroten med givare och klipp med dej en bit av dess kabel så du får kontakten med. Givaren ska direkt passa mot kransen på dana diffen men du ska ha en diff med kuggkrans från en bil utan ABS bromsar för den är mycket glesare i tandningen. Det du kan åka på är att schimsa in givareavståndet mot kuggkransen. Jag har inga mått i huvudet men det är lite gap det ska vara och det innebär att kransen måste vara rund och fin och inte vobbla. Vet du att du har kransen med säkerhet? Den är inte alltid man återmonterar, än mer sällan om man sätter tillbaka diffen i ett hus utan givare i locket...........

Link to comment
Share on other sites

Förmodeligen inte för vide frågade om jag hade givare i axeln innan han gav priset på diffen så den sitter väl inte där.Går detta att eftermontera att plocka från en annan beggad axel och flytta över till min diff passar allt är det knepigt har faktiskt aldrigt tittat bakom locket på klumpen.Tackar för alla bra svar detta är till stor hjälp.

Edited by Arrowsmith
onödig citering av inlägget direkt ovanför
Link to comment
Share on other sites

Nej, du har nog inte den kransen där då, för de brukar kosta några hundralappar nya och åtminstone ett par hundra som begagnade.

Jo visst går de eftermontera men inte enkelt.....diffklumpen måste ur och därmed drivaxlar och allt vad det bär med sej.

Detta är ju ett sätt att få det att funka (även vid låga hastigheter) men det kan aldrig vara den enklaste vägen för dej.

Knappast heller den billigaste, men funkar gör det iofs.

Mitt tips är att du överväger även andra alternativ....

Bruksen rekomenderar exempelvis en 3 tråds hall sensor.

En sådan kanske och läsa signalen på bultarna till kardanens medbringare

borde vara lösbart minst lika enkelt och desutom billigare.

Bruks Download:

http://www.autometer.com/productPDF/1140.pdf

Edited by Arrowsmith
adderade download länk till PDF
Link to comment
Share on other sites

Har pratat med vide han hade alla delarna som behövdes det blir nog inte mycket dyrare än en hallgivare men bättre och mindre utsatt för yttre åverkan han kunde hjälpa mig med montering också så det får bli cykeldator ett tag.

jag tackar än en gång för all info tur att ni finns ni som svarar dygnet runt.MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...