Jump to content

Förslag På Chassie Samt Ritningar ?


Peter7

Recommended Posts

Hej!

Ny här men har fastnat i diverse trådar här, ett mycke trevligt forum förövrigt.

Bakgrund.

Började för 10 år sedan med ett uppbiffat seven chassie, tanken var att ha volvos turbo femma som motor samt getrag låda alt. M47 lådan samt bakaxel från 940, 140 hjulspindel.

På den tiden var det ju inte så lätt att hitta bra forum och inspirationen samt fritiden minskade så det slutade med en ihopsvetsad rörhög.

Frågor och funderingar.

Nu har jag åter tagit upp tanken på att genomföra detta bygge, ser då att det finns många fina locost chassien som är lämpliga för mina donatordelar, har ju fortfarande allt stående men är inte nöjd med utrymmet i det chassiet jag då byggde.

Önskemål är att köra 30x30x2 profil i huvudramen sedan strävor i 25x25x2 detta då ja ändå kommer drabbas av vikt effektproblem, detta även om 20kw gränsen blir klubbad.

Effekten lär ju gå att kompensera det tyngre chassiet och donatordelarna är ju inte direkt anorektiskt lagda heller.

Är det tillåtet att viktkompensera på passagerarsidan med motsvarande vikt som man själv har typ 90kg , kan ju vara viktiga kilon för bes:-)?

Skulle det bli problem med vikt effekt får man väl köpa en 5 sugmotor:-)

Vad har ni för förslag på chassie samt för resp nackdelar med olika chassieval?

Tar gärna emot lite ritningsförslag med.

Peter,

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter7 och välkommen med nystart och nytändning. Extra kul med en till i 30x30 klassen. Skicka in lite bilder på din "rörhög" du har. Alltid lättare när man får se hur den ser ut.

Fast du kanske får förklara en omgång extra så jag förstår helt, du har en ram gjord för 10 år sedan eller? Men eftersom du skriver -- Önskemål är att köra 30x30x2 profil --- så skall du bygga en ny ram?? Eller??

----Är det tillåtet att viktkompensera på passagerarsidan med motsvarande vikt som man själv har typ 90kg , kan ju vara viktiga kilon för bes:-)? ---

Det är väl alltd bäst att köra samma bil som man regbesiktade eller i alla fall ungefär samma. Då klarar man vilka "flygande kontroller" som helst. Så frågan om tillåtet eller ej ger sig nog självt. Men vill man vikta upp sin bil finns en mängd olika varianter att göra det på fast de flesta varianterna bygger på att den viktningen som är gjord normalt tas bort efter regbes.

Jag valde personligen en annan väg. Bygga tungt och sedan ha med mig allt eftersom det är fastsvetsat. Den metodiken klarar alla tänkbara efterkontroller.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej Peter7 och välkommen med nystart och nytändning. Extra kul med en till i 30x30 klassen. Skicka in lite bilder på din "rörhög" du har. Alltid lättare när man får se hur den ser ut.

Fast du kanske får förklara en omgång extra så jag förstår helt, du har en ram gjord för 10 år sedan eller? Men eftersom du skriver -- Önskemål är att köra 30x30x2 profil --- så skall du bygga en ny ram?? Eller??

----Är det tillåtet att viktkompensera på passagerarsidan med motsvarande vikt som man själv har typ 90kg , kan ju vara viktiga kilon för bes:-)? ---

Det är väl alltd bäst att köra samma bil som man regbesiktade eller i alla fall ungefär samma. Då klarar man vilka "flygande kontroller" som helst. Så frågan om tillåtet eller ej ger sig nog självt. Men vill man vikta upp sin bil finns en mängd olika varianter att göra det på fast de flesta varianterna bygger på att den viktningen som är gjord normalt tas bort efter regbes.

Jag valde personligen en annan väg. Bygga tungt och sedan ha med mig allt eftersom det är fastsvetsat. Den metodiken klarar alla tänkbara efterkontroller.

Hej roligt med snabbt svar:-)

Jo chassiet ritade jag efter eget huvud för 10 år sedan redan då med med 30x30 i huvudramen det chassiet har nu stått och vilat i 10 år, nu när ja bestämt mig för att ta tag i denna gamla dröm så känns det chassiet förlitet i måtten (eller har jag blivit större och mer bekväm:-).

Jag googlade då runt och hittade detta eminenta forum.

Det finns ju rätt många som idag bygger seven i lite mer XXL vilket ger bättre utrymme för den stackars piloten och passageraren så har beslutat mig för att göra ett nytt chassie igen men vet inte vilket ja ska satsa på.

Då ja har de donatorprylarna (volvo turbo 5a, 940 bakaxel, 140 hjulspindlar,M47 växellåda så vill ja ha en bil där allt går plats inklusive mig.

Är förövrigt osäker på om M47 lådan orkar med 850 turbo motorn med lite skruvat tryck.

Sneglar lite åt en Getrag 260 låda eller M90 men den är ju lite för knubbig kanske.

Men som sagt Växellåds valet är en senare fråga nu behöver ja tips och ritningar på ett lämplgt chassie för att bära ovanstående delar, samt att jag gärna gör huvudram i 30x30 profil.

Finns det något lämpligt som rullar där ute så är det ju dumt att uppfinna hjulet igen eller göra samma misstag, så erfarenheter och ideer önskas.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag med på tåget vad som är gjort och inte. Klart att såna här drömmar skall förverkligas. Du ville ha en XXL ja kanske min V8 kan vara något att titta på den är visserligen klassad som XXXXXXL med dragkrok men det går ju att skala ner lite. Bygg med 30x30x3 det är en fantastiskt bra dimension för att svetsa i. Stabil också samt ger bra väggrepp även stillastående.

Nej tillbaka igen till frågan. Min bil är klart bredare i nosen än McSorley 7:4 och Dala 7 för jag ville ha ett motorrum som lätt sväljer en V8 och det gör mitt motorurum. Jag har massor av plats. Dock ställer det till en sak i framvagnen.

Det enda stället som är trångt är vid kopplingsarmen. Men där pratar vi rejält trångt. Fast det löser sig också nu har jag en dragande kopplingcylinder på väg in i chassit.

Längden är bra mycket längre än McSorley 7:442

Bakdelen på McSorley är inget för mig så bakom ryggstödet är det egenkonstruerat men jag har tittat en hel del på Dala 7 fast det beror förmodligen mest på att jag råkar ha en sådan. Egen konstruktionen är högreoch längre samt en hel del annorlunda men visst likheter finns till Dala7.

Bredden är bredare än alla tre ovan men är styrd av Volvo 740 bakaxelen med omsvarvade fälgar och ET skiftat från minus 43 till plus 43 och lite till.

Även cockpit är större åt alla håll än de tre.

Kardantunneln är förskjuten så jag slipper sne kardan, motorn förskjuten också. Ger lite bättre viktfördelning i sida med 50 mm förskjutning.

Ride height = 150 mm

Fast bilen liknar ( ialla på håll) en Sevenbil.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har varit inne och kollat på bygget det är en seven som inte klarar ett anabola test:-) men helt klart grymt, har tänkt mig något lite mindre till min och 30x30x2 i huvudram Dala7an är ju tilltalande lurar på sammabakaxelupphägning, har även sett byggen med odelad kardanstång kanske funkar med såpas små fjädringsrörelser, gör det ju enklare i så fall med.

Har tittat på ritningarna till McS 7:4 och 7:442 det ser ut som det går att få ner allt där i men inte säker.

Kanske man får ge sig ut på besikningsrunda här nu på semestern och kolla lite bilar i verkligheten:-)

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför
Link to comment
Share on other sites

Besiktningsrundor är mycket bra. --- seven som inte klarar ett anabola test:-) ---- Jodå den klarar ett anabolatest galant, kommer ut med ett resultat på 242 % eller promille eller vad det kan räknas i för enhet där de flesta andra har 0 (noll)........eller nästan noll

K-länk förespråkare finns minst två på forumet, jag själv och Arrowsmith. En helt suverän lösning som gör att panhardstaget försvinner och med får man mer utrymme baktill. För K-länken tar inget extra utrymme.

Har vi inte nästan alla odelad kardan? Ett och annat bygge vet jag har lager (ett finns i Arboga om jag kommer ihåg rätt på den bilen) på mitten men i övrigt är det väl bara knut eller yoke vid lådan samt knut vid bakxeln.

Bygg rymligt! Ett bra tips.

På tal om anabola. Jag mätte bakdelen över skärmarna på min V8 bil. Skall jag in genom en portöppning MÅSTE den vara 1920 mm bred. Då har jag 5mm till godo på var sida. Bilen är 1910 mm bred. Cadillacen jag hade för något år sedan på 11,5 kvadratmeter i tvättyta, den var 1950 bred.

Link to comment
Share on other sites

Japp K länk får det bli med förstärkta infästningar (Har ju sett hur det kan gå annars:-).

Finns det SFRO synpunkter på K länk gällande vikt effektuttag ???

Ja besiktningsrunda får det allt bli eller finns det några träffar inplanerade då man kan gotta sig riktigt:-)??

Link to comment
Share on other sites

Peter7: Det är med SFRO som med VVFS 2003:22. Det står byggas tillfredställande ....... osv. Dvs väljer du rätt material samt vettiga dimensioner, vinklar mm mm.

Får bygget i harmoni med vad du har i effekt, materialkvalitéer, dimensioner och vad som är "brukligt" så klart bra svetsar mm. Då har du inga problem med regelverket. Då är det bara att bygga.

SFRO och SBP är stöd också för att bilbyggaren ska kunna få igenom sitt bygge. SFRO1 elller byggbesiktiningen samt kontakter före och under bygget är till för att ge byggaren det stöd som kan behövas med olika val i bygget. Den hjälpen får man av SFRO-besiktaren det ingår i uppdraget. Däremot är det inte SFROs sak att "bygga bilen". Så finns det ju forumet såklart med mängder av erfarenhet kring en mängd olika biltyper.

Det går inte att säga för ofta det blir aldrig tjatigt: VVFS 2003:22 det är värt tiden att läsa den. Allt finns där och såklart i lite olika hänvisningsdokument. Den är heller inte tråkig, det är en enda stor aha-upplevelse. DEt är 250 sidor men hoppa lastbilar och taxi mm då är det inte många sidor kvar att läsa. 100 kanske 150.

Edit : Glömde ett svar: Kinnekulle 23 augusti tex men det finns säkert fler tillfällen innan dess . Finns en tråd om Kinnekulle.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...