Hocky Posted July 11, 2009 Posted July 11, 2009 (edited) Håller på för fullt att slutföra min Volvo 242 projekt. Uppsättningen är denna, Volvo 242 -1975 med Chevrolet LS1 motor och T56 växellåda. http://www.hocky.se Har stött på patrull med hastighetsmätaren :( Jag tänkte att i all enkelhel ta en hastighetsmätare (VDO) ifrån en nyare Volvo 240 (passar fint efter lite mods) och koppla den direkt till hastighetsmätareutgången ifrån ECU (orginal till LS1 motorn och jag kan då programmera antal pulser osv) eller mot VSS givaren i T56 växellådan. Så enkelt var det inte... Det verkar som om signalen ifrån GM produkterna har induktiva givare eller något så att signalen är för svag eller nåt?!? Någon som vet vad det sitter i Volvo 240 bakaxeln, induktiv verkar det som? Finns det några billiga signalkonverterare eller nåt? (tror de kallas reluctor interface eller liknande). Vill verkligen inte ha en cykeldator! Edited July 11, 2009 by Hocky Quote
Thomas Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Realcar har en prosport S-80 mätare som ska ta alla pulser. volvo hade 2 olika pulssystem. jag är inte insatt i dem men induktiv lär det vara men med olika antal pulser. Quote
Arrowsmith Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Jag tycker dessa känns lite dyra: http://wolfems.cart.net.au/details/545873.html Borde det inte gå att lösa med en operationsförstärkare eller optokopplare + transistor eller dylikt. Har du så du kan mäta den signal du har så vi får veta lite mer vad vi har att arbeta med? Quote
super_nollan Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Håller på för fullt att slutföra min Volvo 242 projekt.Uppsättningen är denna, Volvo 242 -1975 med Chevrolet LS1 motor och T56 växellåda. http://www.hocky.se Har stött på patrull med hastighetsmätaren :( Jag tänkte att i all enkelhel ta en hastighetsmätare (VDO) ifrån en nyare Volvo 240 (passar fint efter lite mods) och koppla den direkt till hastighetsmätareutgången ifrån ECU (orginal till LS1 motorn och jag kan då programmera antal pulser osv) eller mot VSS givaren i T56 växellådan. Så enkelt var det inte... Det verkar som om signalen ifrån GM produkterna har induktiva givare eller något så att signalen är för svag eller nåt?!? Någon som vet vad det sitter i Volvo 240 bakaxeln, induktiv verkar det som? Finns det några billiga signalkonverterare eller nåt? (tror de kallas reluctor interface eller liknande). Vill verkligen inte ha en cykeldator! Använd ett ocilloscop o mät signalen så vet vi vad det handlar om för typ... ? Quote
Hocky Posted July 14, 2009 Author Posted July 14, 2009 (edited) Kanske får ta och veva igång mitt gamla osc... Har iallafall testat med en 740 hastighetsmätare som jag monterat istället. Den funkar iallafall direkt ifrån den induktiva givaren i lådan men inte ifrån ECU. Nu så är det ju att kalibrera den. Har hittat i Australien en http://www.sideshowsperformancewiring.com....p?categoryid=21, Digital Ratio Box. Den ser ut att göra det som jag vill, alltså få rätt antal pulser. Dock är den lite dyr tycker jag, borde det inte finnas nån enkel elfa byggsats eller nåt ;) Alternativet som vore snyggast är ju att kanske förstärka upp ECU signalen då jag kan justera i ECUn istället. Edited July 14, 2009 by Hocky Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.