mloisg Posted July 9, 2009 Share Posted July 9, 2009 Hej! Har efter SFRO1:an blivit anmodad att göra något åt övre infästningen av rattstången. Delarna jag använt kommer enbart från volvo 740 inklusive balkpartiet den varit bultad på i volvon. Uno som besiktigade hävdade att inget kunde ge med sig i den konstruktionen, och därför undrar jag om det är någon här som vet hur volvo tänkt i denna frågan. Hittade en bild på problemet: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 (edited) mloisg: Titta på hur Volvo 240 löst problemet. Ratten sitter med två bult men dessa går in i ett par rektangulära plastbitar som sedan sitter i en plåtkonstruktion tvärs över (likaratat ditt) Plåten är slitsad där de rektangulära plastbitarna är instoppade. Öppet framåt vilket betyder att ratten kan tryckas framåt för då glider alltihopa. Vad jag kan se på din bild så lite jobb med vinkelslipen kan du säkert göra motsvarande eller så kanske dins SFRO besiktare (när du ger förslag på åtgärd) kan godkänna att slipar upp nuvarande fästhål framåt och lägger någon typ av plastbussning mellan och ner i hålet så även din konstruktion kan glida framåt. Skall se om jag kan hitta en bild på Volvo 240 konstruktionen. Edit: Ett tillägg---- Hur löser du sedan fortsättningen på rattstång. Jag gick ifrån Volvo 740 för att jag inte kunde hitta en vettig fortsättning då 740 verkar ha aluminium av någon sort och "konstiga" andra kopplingar. Volvo 240 och Rover är samma splinesmässigt vilket löste mycket för mig. Plus att jag hade 740 rattstång från en egen skrotad bil. Edited July 10, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 På bilden syns 240 original "glidplast med slitsade spår i plåten" Hela fästanordningen kan tryckas framåt och ur. Sedan finns det ett fäste till längre fram på rattstången som också kan flytta sig. Det var nog lite gummi mm i det fästet. Intressant att se sedan hur din rattstång kommer att bli samt att få info om fortsättningen ner mot styrväxeln hur du plockat ihop den. För jag har ju faktiskt fortfarande kvar 740 rattstången och skall göra en bil till så tips och idéer mottages gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 En bild till: Vill minnas att jag slitsade ur en plåt som jag satte skenorna i, byggde sedan neråt till ramen. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 Tack för tips och bilder! Jag är väl också inne på att göra som ni har gjort men det innebär att nedre lagringen också får skrotas och kanske ta alltihop från 240 serien. Skulle i första hand vilja veta hur volvo tänkt med den här konstruktionen för jag tror inte att man byggt in en försämring i en modernare bil. Om jag modifierar med plastbrickor och slits så skulle rattstången gå att trycka rakt ut i pannrummet eftersom lagringen bara är radiell. Skulle då få komplettera med ytterligare fästpunkter vilket är svårt att veta resultatet av. Jag hittade bilder på rattstångsdeformation/kompression i en gammal verkstadshandbok som behandlade 240 serien,och allt verkade mycket logiskt. Har dammsugit nätet på dylik 740 info. utan att lyckas. De delar jag använt är:740 rattstång helt original, rattstångslagring från samma bil dock med något förändrad vinkel, styrstång med deformationszon och övre knut som via triangelslipad ände går in i Sierra-Escort knut. Denna ansluter till en mycket förlängd styrstång från Rally design med Escortsplines i båda ändar. Det hela avslutas med grupp 4 knut mot en kortad MK2 kuggstång. Bifogar bilder men dessa är bara för att illustrera komponenterna eftersom nedre lagringen skall flyttas upp för att öka på vinklarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 (edited) mloisg: Du har ju fått till 740 rattstången fint. Fixa bara till en liten ändring i övre fästet och kanske någon justering i nedre fästet som du nämner och kör på det. Bra då förstår jag hur du fick ihop receptet. Kombinera 740 och 240 var för mig förut inte så lätt därför gick jag över till 240 hela vägen. Som också blev svårt tills jag fick veta att Rover har samma splines. Snyggt plenum förresten med al-durkplåt. En helt annan sak på tal om durkplåt, jag har en bekant som lade in al-durkplåt i hela källaren istället för IKEAS ekparkett. Tjaa, lite förvänad kanske jag blev men ändå inte för det både praktiskt och snyggt. Det var heller kanske inte det enda som var annorlunda i det huset. Kan nämna det som en ren parentes. DEt kan möjligen förklara varför jag inte heller kände mig speciellt förvånad. Nog om det. Edited July 10, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 Tack! Konverteringsknuten från Rally design öppnade upp många möjligheter för mig och mitt styrningsbygge. Den hade jag aldrig hittat utan detta eminenta forum och dess medlemmar. Aluminiumdelen med deformationszonen är förövrigt mycket lik någon saab stång som jag sett här, också den med dubbel D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 mloisg: STOPPA vinkelslipen. Du skall inte behöva kapa sönder din bil. Jag kom på en idé på vägen hem från Köping. DEn kostar någon millimeter i höjd vid nuvarande fäste eller så kanske du kan ta igen dessa mm genom att slipa av / fräsa av original 740 fästet. I vilket fall så lägg en plåt under fästet svetsa på en "fortsättningsplåt på ditt fäste bakåt gör sedan hela glidkonstruktionen alldelse bakom ordinarie som du har idag. Du skulle kunna lägga 740 plåten ovanpå och försänka in bultar underifrån på 740 fästet, då kommer du nog inte förlora någon höjd alls. Men du vinner en glad och nöjd SFRO besiktningsman. Hopps du förstå hur jag tänker, om inte skicka ett PM med ditt telfonnummer kan jag försöka förkalra bättre via telefon. Lämplig plåttjock kan vara 3 stycken millimeter kanske eller 4 om det känns bättre. Handlar mycket om känsla i val av plåtar. När jag gå ut iverkstaden skall jag titta på min 740 rattstång men tills dess är jag helt övertygad att idén både håller och är bra samt medför att du inte (nästan) behöver bygga om en massa. En timme eller två så är du i mål igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Har just kollat på min 740 rattaxel. 20 mm gods har du. Det inget problem alls att bygga om enligt principen i mitt förra inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 Tack cealm! Jag grejar bara på helgerna eftersom bilen står 8 mil härifrån. Din ide låter genomförbar och bra men vill först kolla om det är något volvo har missat när dom konstruerade 740. Jag tror personligen att tanken är att hela lagerhuset ska ge sig vid en kollision. Det verkar vara nån sprödbakad skit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Det är inte så att infästningen skall ge sig. Hänger den i instrumentbrädan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 Bra reflektion Gerard! Kollade särskilt efter tecken på detta när jag rev ur alltihop Tror att balken satt bultad med 3st. M8 i sidan på torpedväggen och 2st vid sidan om rattstången. Får väl ta mig till en skrot och försöka dokumentera. I annat fall får det bli en modifiering ala cealm men gillar egentligen inte att vara och klabba runt i dom här detaljerna och kanske motverka en bra grundkonstruktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 de flesta bilar vi tar rattstänger ifrån har inte rattstången så långt fram som vi har. många slutar på torpedväggen och Volvo:s 740 sitter på framvagnsbalken (bakom?) så det blir vissa skillnader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 Jag bygger lite längre 7:a så rattaxellagringen hamnar precis på samma ställe i torpedväggen. Det är varken mer eller mindre rattstång i maskinrummet nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Skillnade är mest att på originalbilen lutar stången mer, så den ger sig i väg i en cirkel uppåt, framåt efter som den sitter i torped väggen. Man ska väl se systemet som två med olika uppgifter. Dom yttre stagen viker sig för att förhindra att stången trycks in i bilen. Och rattstången (fästet) ger sig när den utsätts för kraftigt tryck utan att ge sig iväg in i motorrummet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted July 11, 2009 Author Share Posted July 11, 2009 Jo,jag är väl införstådd med detta och undrade därför om någon hade dokumentation som visar hur detta sker i just volvo 740. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferm Posted July 13, 2009 Share Posted July 13, 2009 Såga mig gärna vid fotknölarna direkt, men jag undrar om denna diskussion bara rör rattstänger med infästningen som kolaps punkt? Bygger själv med sierra rattstång som kolapsar genom att själva stången i sig åker ihop som ett teleskop. Mvh Mange Måtte Gnaget slå Göteborg ikväll..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.