Jump to content

Recommended Posts

Kanske en svår fråga att svara på men.

Satt och läste lite på SFRO hemsida om kitcars och efter det läste jag tidningen kit-car och hittade en Westfield annons om att köp allt bygg i 120H, häll i vatten och bensin och sen är det bara att köra. Att detta är ett lego bygge kan vi nog alla vara överens om, men det finns många andra ställen som säljer kit där det bara behövs en (1) donator så är allt klart. Det kanske inte är alla som nöjer sig med en donator utan blandar friskt, men frågan är hur mkt får komma från samma ställe.

Kan kanske tillägga att min plan fortfarande är att ta fram svetsen men man vet ju aldrig vad som händer i livet.

Hade Martin.

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Eftersom priserna är pressade och grejorna är från England så vill jag påstå att det inte finns några legokit som man monterar på en helg annat är möjligtvis Caterhams knock down kit som monterats, justerats och sedan demonterats igen(och som kostar en halv miljon).

Personligen ser jag ingen direkt skillnad mellan kit och helt hemmabyggda sjuor. Visst svetsar vissa chassit själv men det är ju sällan några egna konstruktioner utan baseras mest på bokchassit, McSorley eller den senare från Haynes.

Övriga delar kommer ju från olika donatorer eller köps nya från olika leverantörer. Jag vill hävda att svetsingen av chassit inte gör någon skillnad i sammanhanget och inte heller att få alla delar från en donator/leverantör)

Min uppfattning är att ett sk. legokit är lika mycket amatörbyggt som en hemmasvetsad ram med egengjutna karossdelar.

Det är den som ansvarar för att den byggs korrekt som är amatören, inte bilen. Detta är dock bara min uppfattning.

Jag kan lova att jag kommer att vara lika mycket amatör om jag bygger en Westfield som ett hemmabygge :lol:

Edited by Ingenjören
Link to comment
Share on other sites

Tjena

Eftersom priserna är pressade och grejorna är från England så vill jag påstå att det inte finns några legokit som man monterar på en helg annat är möjligtvis Caterhams knock down kit som monterats, justerats och sedan demonterats igen(och som kostar en halv miljon).

Personligen ser jag ingen direkt skillnad mellan kit och helt hemmabyggda sjuor. Visst svetsar vissa chassit själv men det är ju sällan några egna konstruktioner utan baseras mest på bokchassit, McSorley eller den senare från Haynes.

Övriga delar kommer ju från olika donatorer eller köps nya från olika leverantörer. Jag vill hävda att svetsingen av chassit inte gör någon skillnad i sammanhanget och inte heller att få alla delar från en donator/leverantör)

Min uppfattning är att ett sk. legokit är lika mycket amatörbyggt som en hemmasvetsad ram med egengjutna karossdelar.

Det är den som ansvarar för att den byggs korrekt som är amatören, inte bilen. Detta är dock bara min uppfattning.

Jag kan lova att jag kommer att vara lika mycket amatör om jag bygger en Westfield som ett hemmabygge :lol:

det är ju mycket enklare att ha t.ex. alla fästen för hjulupphängning klar och vilka delar (donator) man ska använda.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl allmänt känt att Westfield, Caterham byggare är "andra klassens" bilbyggare ;)

Jag skulle nog vilja dra alla som inte svetsat sin egen ram under samma kam... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog vilja dra alla som inte svetsat sin egen ram under samma kam... :rolleyes:

Ja under den kammen hamnar inte jag i alla fall. men det hade varit kul att bygga en med delad axel och allt färdigt som på discovery. kabelstammen bara klickar man i och färdigt.

Link to comment
Share on other sites

Min var nästan klar när jag köpte den. Det var i princip ett baskit från Westfield

Som ni ser på bilden så var det mycket delar med. Det enda jag fick skaffa och bygga själv var:

Golv, plast, stolar, stötar, motorfästen, bakaxel, bakaxelfästen, el, rattstång, kaross, scuttle, pedalställ, inredning, tank, lampfästen, nav, kylarfästen, rattstångsfästen, kardantunnel, bältesfästen, Motor, växellåda, bromssystem, etc

Det precis samma som alla caterham,westfield byggare får göra.

:) :)

PS: Katten på bilden ingick dock inte.

post-60-1243458224_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grundregeln har tidigare varit allt från en leverantör = kitcar = ej tillåtet: Men om man köper ett kitt från ett ställe och donator från ett annat så är det grönt Men regler tolkas av mäniskor med egna ider så inget är skrivet i sten.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...