Sören Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 På Ford Pinto med insprut sitter det en flödesbegränsare på bränslepumpens utgång. Vilken nytta gör den? Är den nödvändig? Nån som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 är det inte en ljuddämpare? hur ser den ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Är det inte en backventil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Om det är banjobulten med en fjäder i du menar så går det bra att skippa den. Det gjorde iaf jag och det funkade ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 där brukar sitta både backventil och ljuddämpare. dämparen ser ut som en svamphatt. backventilen är för att hålla trycket kvar när man t.ex. parkerat och när man efter ett tag startar igen så är trycket uppe och den startar enklare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Jag rekommenderar att man behåller backventilen. Beroende på hur bränslesystemet ser ut så kan den vara direkt nödvändig men aldrig onödig... Jag har också svårt att se någon direkt anledning att ta bort den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted May 27, 2009 Author Share Posted May 27, 2009 Sorry, det ska vara bränsleflödesdämpare , inte flödesbegränsare. Jag installerade en ny kraftig Boschpump. I samband med att pumpen alltid gick (diskuterat i en annan tråd) fick jag anledning att titta närmare på originalsystemet. Jag upptäckte då att Heynes skriver så här om demontering av bränslepumpen: "...Lossa långsamt bränsleflödesdämparen som är monterad på pumpens utloppsanslutning för att släppa ut trycket i bränslerören....." Så här ser pumpen ut med bränsleflödesdämparen. Motorn verkar ju gå bra utan den, men kanske pumpen får arbeta mer än nödvändigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 det är en ljuddämpare för att ta bort flödesljud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted May 27, 2009 Author Share Posted May 27, 2009 En ljuddämpare?? Hmmm... Kanske man kan klara sig utan den i en Locost? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 Dendär kan du skicka i "runda arkivet" under bänken........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted May 27, 2009 Author Share Posted May 27, 2009 GJORT! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Hej Jag kommer att köra med just denna orginal pump och blev lite förvirrad av diskussionen men är detta rätt? :blink: 1. Svamphatten är en ljuddämpare som man kan ta bort och ersätta med lämplig bult? 2. I banjon(där bränsleröret sitter anslutet) sitter det en backventil som kan vara kvar, håller trycket? Om jag fattat det rätt åker min svamphatt på en gång men jag behåller banjon. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 du har förstått det hela rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Hej Tack för det, ledsen att jag är lite seg i min uppfattningsförmåga :icon_oops: , är vanligtvis bra på läsförståelse. Bra är att jag får bättre plats med pumpen nu, och kanske lite sportigare bensinsugljud från pumpen, hoppas man klarar bullerprovet med den borta :prop: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 9, 2009 Share Posted July 9, 2009 Hej Lyfter denna igen då min banjo var bara en vanlig banjo utan någon backventil så jag behåller nog hatten ett tag till så att man inte gör sig av med något som kan vara viktigt. Kanske provar utan men har den kvar i fall att min backventil sitter i hatten. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 9, 2009 Share Posted July 9, 2009 Hej Lyfter denna igen då min banjo var bara en vanlig banjo utan någon backventil så jag behåller nog hatten ett tag till så att man inte gör sig av med något som kan vara viktigt. Kanske provar utan men har den kvar i fall att min backventil sitter i hatten. /Fredrik Backventilen brukar sitta i den delen du gängar fast "hatten" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anbla Posted July 9, 2009 Share Posted July 9, 2009 Hej Ni verkar diskutera en bränsleflödes dämpare (ljuddämpare). Jag tror att detta är en relativt fri översättning från engelskans "flow damper" som är en tryckutjämnings manick som har till uppgift att minimera tryckstötar när man använder stora bränslepumpar som startas och stoppas. Det finns tryckutjämnings dämpare att montera på fuelrails om man har stora spridare som skickar tryckstötar mellan spridarna och på så sätt ställer till det för motorn. Har inte sett denna pump med mojäng tidigare men ljuddämpare på en bränslepump verkar konstigt, men jag kan ha fel. // Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 Anders, din förklaring verkar mycket rimlig! Min bil går oroligt på tomgång och det kan ju bero på min kraftiga pump och avsaknad av flödesutjämning. Jag ska nog prova att montera in en sån där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.