Jump to content

Elektronikfråga - Potentiometer Som Går Sönder I Flispanna


Per Wackt

Recommended Posts

Jag har en flispanna i mitt hus. Jag har pulat ihop anläggningen själv ovh nu har jag fått bekymmer. På anläggningen finns en flisskruv som matar panna med bränsle den här varvtalsregleras med en frekvensomvandlare vilket gör att jag kan ställa lämplig flismängd in i panna. Varvtalet på motorn eller jogfrekvensen som det kallas styrs av en potentiometer som är som är kopplat till frekvensomformarens ingångar. Nu till problemet den här protentiometern har gått sönder förut och nu verkar det som om den gått sönder igen. Helt plötsligt verkar den kortsluta polerna och då ge 10 Volt på ingången vilket medför fult varv på skruven. När spänningen hoppar så får frekvensomforman spel och slår av.

Då till frågorna:

Har jag för liten protetiometer ? Är en 0,25 W 10kohm. Köpt på kjell o company.

Har hört att man kan få strömhopp i kolbanan när dom står på samma ställe länge är det det jag får ? Potetiometern ändras sällan och står länge orörd.

Vad ska jag köpa för potentiometer ?

Hur många Watt ochvilken typ av bana ska jag ha? Har kollat på Elfa och det finns ju kol, plast trådlindade som jag har sett.

Vilka är tåliga mot att inte användas ?

Link to comment
Share on other sites

Jo det funkar kanske med motstånd men problemet är att jag måste kunna finjustera den för att justera bränslemängden när fukthalten på flis ändras. Men har jag bra och jämn flis så behöver jag inte röra den på länge. Men jag måste ha möjligheten för att få en bra förbränning.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för frekvensare?

Tillverkare och modell önskas?

Den kommer från Nord Drivsystem.

Model: NORDAC vector mc SK 370/1 FCT

Det är alltså en enfasare för en 0,37 kW motor.

Det är inte deras senaste model utan näst senaste stor jag.

Link to comment
Share on other sites

jag vet inte om du har setpointboard i din omformare annars så skulle du väl kunna

köpa en Elfa 64-206-99 så ska den väl inte behöva gå sönder igen.

Onödigt hög effekttålighet men den kostar ju inte några pengar och tala om.....

Sätter du dit en sådan så ska du väl inte behöva höra av den igen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...