Jump to content

Starlet


stesun

Recommended Posts

Jag har för mig att jag läste någonstans om någon som byggde på toyota starlet drivlina.

Hur fungerar det? Hur mycket kan man ta från den bilen (spindlar, styrning, bakvagn etc.)?

Det verkar ju inte vara alltför tunga prylar i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag vet är att du måste ha tag på en rätt gammal bil, då de gick över till framhjulsdrift någon gång under slutet på sjuttiotalet eller början på åttiotalet.

Link to comment
Share on other sites

Här finns det bilder på en som iaf har en Starletmotor, men spindlar och bakaxel från Ascona.

Bilder från Pers garage

Bakaxeln är väl stel på en sån, men fram har jag ingen aning om de har McPearson eller dubbla a-armar eller vad. Han som har bilen på bilderna sade att motor och låda ihop väger 150 kilo. Det är 1300-motorn då.

Link to comment
Share on other sites

Början på 80 talet, typ 82-83 slutade dom med bakhjulsdrift.

Änvänder bromsservon från en starlet. Köpte den av en kille på Gränsö (7 mil från Uppsala) Han har en bil som du nästan kan få. Har kört med den på isen hela vintern så karossen var inget att ha men motorn var tydligen kannon:)

Link to comment
Share on other sites

Som med alla gamla japanska bilar så brukar karosserna rosta upp i atomer, medan motorerna går hur långt som hellst. Därför är det egentligen idealiskt att basera locost på japanska bilar :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sådan som bruksbil, tom 84 är de bakhjulsdrivna. Lådan heter k40 eller k50 beroende på om den är 4 eller 5 växlad. motorn är Toyotas K- serie det är en 3 eller 4K beroende på om det är 1,2 eller 1,3 liter typ 58hk, inte speciellt sportig. Mcpherson framvagn, stelbakaxel.

Det körs en del rally med sådana här så det finns trim och diffar mm.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Men visst finns den även med 1,6 litersmotor? Jag har för mig jag såg en sån häromdagen, eller den kanske var dekaltrimmad? :D

Link to comment
Share on other sites

Men visst finns den även med 1,6 litersmotor? Jag har för mig jag såg en sån häromdagen, eller den kanske var dekaltrimmad? :D

Nej, men det är mitt nästa projekt :D

Men K-motorn finns i större utföranden 5K fanns i nån liten minibuss som i Sverige enbart såldes med dieselmotor. 1,5 liter.

Dekaler är fantastiska.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...