stesun Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Jag har för mig att jag läste någonstans om någon som byggde på toyota starlet drivlina. Hur fungerar det? Hur mycket kan man ta från den bilen (spindlar, styrning, bakvagn etc.)? Det verkar ju inte vara alltför tunga prylar i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Det enda jag vet är att du måste ha tag på en rätt gammal bil, då de gick över till framhjulsdrift någon gång under slutet på sjuttiotalet eller början på åttiotalet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Här finns det bilder på en som iaf har en Starletmotor, men spindlar och bakaxel från Ascona. Bilder från Pers garage Bakaxeln är väl stel på en sån, men fram har jag ingen aning om de har McPearson eller dubbla a-armar eller vad. Han som har bilen på bilderna sade att motor och låda ihop väger 150 kilo. Det är 1300-motorn då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Början på 80 talet, typ 82-83 slutade dom med bakhjulsdrift. Änvänder bromsservon från en starlet. Köpte den av en kille på Gränsö (7 mil från Uppsala) Han har en bil som du nästan kan få. Har kört med den på isen hela vintern så karossen var inget att ha men motorn var tydligen kannon:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Som med alla gamla japanska bilar så brukar karosserna rosta upp i atomer, medan motorerna går hur långt som hellst. Därför är det egentligen idealiskt att basera locost på japanska bilar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Men är det så roligt med en japs ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Jag har en sådan som bruksbil, tom 84 är de bakhjulsdrivna. Lådan heter k40 eller k50 beroende på om den är 4 eller 5 växlad. motorn är Toyotas K- serie det är en 3 eller 4K beroende på om det är 1,2 eller 1,3 liter typ 58hk, inte speciellt sportig. Mcpherson framvagn, stelbakaxel. Det körs en del rally med sådana här så det finns trim och diffar mm. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Men visst finns den även med 1,6 litersmotor? Jag har för mig jag såg en sån häromdagen, eller den kanske var dekaltrimmad? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Men visst finns den även med 1,6 litersmotor? Jag har för mig jag såg en sån häromdagen, eller den kanske var dekaltrimmad? :D Nej, men det är mitt nästa projekt :D Men K-motorn finns i större utföranden 5K fanns i nån liten minibuss som i Sverige enbart såldes med dieselmotor. 1,5 liter. Dekaler är fantastiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 21, 2004 Share Posted April 21, 2004 Den måste kännas otroiligt "sporttig" på vintern:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.