ezroller Posted April 22, 2009 Posted April 22, 2009 I samband med planeringen för banträffen på Kinnekulle Ring kom det upp det faktum att en timme efter att banan öppnat så står hälften av bilarna i depån med ngt sorts haveri, litet eller stort. Så här kommer en tråd i ämnet. Jag börjar med mina egna erfarenheter. Kanske kan en snäll moderator klistra den? :) Here we go, runt omkring-pinaler: -Gaffa-tejp: Till lösa karossdelar, slangar, vassa kanter mm. -Extra olja: hårt varvade drar motorn gärna mera olja -Extra bromsvätska: kan koka vid hård körning och pysa över -Liten garagedomkraft -Spännband: om det inte räcker med gaffa till huven eller om du behöver spänna fast växellådan nog för att kardanen ska gå runt med brustet växellådsfäste -Verktyg -Verktygen du inte trodde skulle behövas -Pump för däcken -Vattendunk -Packningssilikon -Packningspapp -Vulkaniserande tejp för slangar etc. -Lödpenna + tenn -Kopplingskabel -Flatstift & kabelskor -jordkabel -Kemisk metall -Skruvar & muttrar i dimensioner som används på vitala ställen: på fräserbanan tillar skruvar som aldrig lossnat bort och hittas vanligen i någons kylare eller i pannan på någon åskådare... om ens alls. :D -Slägga & spett: riktar det mesta som är krokigt -En liten svets (om man kan/orkar) -Kylarcement -Lagerfett -Kopparpasta -Buntband i olika storlekar Bildelar: -Bromsbelägg -Extra däck, gärna 2 st framdäck och minst 1 bakdäck på fälg -Extra kylarslangar -Tändstift -Rotor -Fördelarlock -Tändkablar Andra saker att hålla koll på: -Kylvattentemp: hög temp kan lindras genom borttagande av termostat -Oljelampan: 2 sekunder på fullgas utan oljetryck räcker för rasad motor. Frikoplar man snabbt kan man rädda lagren. -Hur fördelar sig tempen över däckets slitbana? (Överkurs för de flesta, särskilt på gatdäck) Lägg ett par snabba varv och mät med ir-termometer/lasertermometer. Temperaturen ska vara jämn och inom tillverkarens rekommendationer. Svalare på sidorna än i mitten innebär för högt däckstryck, tvärt om för lågt. Likaså för hög temp = för högt tryck (dvs. gummit i slitbanan får ta hela rörelsen i däcket). På samma sätt kan man se camber, i viss mån toe och till sist bromsbalans. -Om man går in i depå efter några snabba varv så ska man tänka på att inte hålla foten påbromsen när man stannat. Använd stoppklossar istället för handbromsen.. har man inte kylt bromsarna ordentligt innan man kommer in så lär skivorna slå sig annars. Saker som ofta pajar: -Packningar av alla de slag -Allt som kan vibrera sönder -Fästen för ledningar, bränslepumpar/filter, kylare slangar -Allt som sitter i närheten av grenröret/en (värme) -Kylarslangar -Frostpluggar -Allt som är trycksatt Kul fenomen: -Hjulen går inte att få av (aluhjul) pga tokheta bromsar och värmeisolerande rost i konan i mitten. Dvs. fälgen är mycket kallare. -Hjulen trillar av pga varma bromsar OCH varma fälgar. Kan vara en bra idè att efterdra bultarna efter de inledande snabba varven. Notera att jag själv inte är ngn Mr Knowitall och jag har bara rejsat Snaabel-bilar och volvosar och inga sjuor. Alltså fyller man på nedanför med sina egna erfarenheter. Man kommer ju vidare inte kunna ta med/förutse allt, men med bra förberedelser och prylar för reparation vid sidan av banan så slipper man med stor sannolikhet stå och glo de resterande timmarna av dagen. Av egen erfarenhet vet jag att det går att riva en motor i depån och få ihop den igen på ett par timmar. Nog av mitt svammel. Kom igen och fyll på! Quote
pacman Posted April 23, 2009 Posted April 23, 2009 Reservdelar?? Vi åker svenska Locost, inte engelska... ------------ Skämt åsido, bra initiativ! Man kan aldrig ha med sig för mycket bra-att-ha. Sedan får man hoppas att någon annan har med sig det där verktyget man behöver men glömde hemma... Quote
ezroller Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 Hehe.. jo.. sönder går det ju. En bil som funkar kalas i flera säsonger med gatbruk kan mycket väl haverera på banan. Quote
Kilkenny Posted April 23, 2009 Posted April 23, 2009 tankvärda råd, får bara se till att få ihop den så att jag kan börja laga den..... :rolleyes: Quote
Christer J Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Ezroller, det får inte plats så mycket i en sjua.. :racesmile: Quote
cealm Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Christer J: Det är därför alla Sjuor borde ha dragkrok... Quote
kimmen Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 För att slippa släpa med sig för mycket grejeor kan man höra med andra sevenbröder vad dom tänker ta med sig så slipper alla komma med ett varsitt reservdelslager. Quote
AlfaRonny Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Reservdelar?? Vi åker svenska Locost, inte engelska... Ett alternativ för oss som inte har så mycket svenska delar i våra locost är ju: Saneringsgranulat, fällbar stol, solbrillor och ett par bira... ha ha ha :zipped: Quote
ezroller Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 (edited) Saneringgranulat eller sågspån var en sak som jag oxå tänkt på men tänkt att klubben får släpa med. Samordningen av vem som tar med vad görs lämpligen i tråden för Kinnekulleträffen. :) Man brukar ju få prioritera vad man tar med dessutom; man kanske inte har extra däck och fälgar osv. Men för en lyckad ban-helg rekommenderas att man tar bilen på trailer. Och där kommer ju lastutrymmet in i familje-kombin. :D Edited April 26, 2009 by ezroller Quote
Jonte Posted May 30, 2009 Posted May 30, 2009 Å här lägger vi till efter dagens körning - en extra bensinpump - kattstrypare/buntband - slangklämmor - säkringar ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.