Jump to content

Från Omegalåda Till Stelbakaxel !?


pgb

Recommended Posts

Hej ni tappre !

Har stött på lite problem.

Ni som byggt med omegavxllåda, hur har ni löst det med kardanaxel, hardyskiva, mellanlagring för kardan etc.

Hade önskat att ha en hel kardanaxel utan mellanlagring mellan vxllåda och bakaxel.

Själv har jag omegalåda och stel bakaxel.

Trevlig påsk !

:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

du ska ha kardan utan mellanlagring. antingen svarvar du en platta som du bultar eller svetsar på tripoden eller skickar du din tripod till mobimech och de gör om den till volvo de gjorde så åt mig till bmw låda och till opel omegalådan har jag en svarvad platta

Link to comment
Share on other sites

du ska ha kardan utan mellanlagring. antingen svarvar du en platta som du bultar eller svetsar på tripoden eller skickar du din tripod till mobimech och de gör om den till volvo de gjorde så åt mig till bmw låda och till opel omegalådan har jag en svarvad platta

Hej Thomas.

Tack för svaret. Är din axel fix mått mellan anligg tripoid och bakaxelyoke ?

Själv hade jag en tanke på att ha någon rörlighet i längsled men lite osäker på hur lösa det ?

Hälsn Per.......

Link to comment
Share on other sites

Hej Rikard.

Ja, det ser kanon ut. Hur funkar det i praktiken med den splinsade delen utan stödlager ?

Balanserar det sig själv eller, tycker det skulle bli lite obalans utan stöd, men du vet !

Hälsa skåne, är själv gammal Eslövbo !

Link to comment
Share on other sites

rörlighet är ett måste. och det har du i splinesdelen. och balansering ett krav. och den måste svetsas med korsen i linje.

jag balanserade min första med ett vattenglas på kardantunneln och bilen upphissad och sedan igång med spisen o i med fyran och leta obalans. sedan slangklämmor på kardanen tills det ät kavlugnt i glaset. denna kardan jag ska ha nu med BMW lådan har jag låtit Svea kardan i Bromma tillverka åt mig. jag lägger min tid på att svetsat ihop bmw lådan med opelsvep och nu ett insug för 4 spjällhus från gsxr 1000.

Link to comment
Share on other sites

rörlighet är ett måste. och det har du i splinesdelen. och balansering ett krav. och den måste svetsas med korsen i linje.

jag balanserade min första med ett vattenglas på kardantunneln och bilen upphissad och sedan igång med spisen o i med fyran och leta obalans. sedan slangklämmor på kardanen tills det ät kavlugnt i glaset. denna kardan jag ska ha nu med BMW lådan har jag låtit Svea kardan i Bromma tillverka åt mig. jag lägger min tid på att svetsat ihop bmw lådan med opelsvep och nu ett insug för 4 spjällhus från gsxr 1000.

Hej o hå.

ja, jag förstår att rörlighet är ett måste, men behövs ej stödlager för splinesdelen? Inbillar mig att det skulle bli obalans utan, men ?

Jag låter Svea kardan svetsa ihop o balansera min när det är klart, har rätt nära dit. Dock är de ej gratis.

Det där med spjällhus låter bra. Har du möjlighet med någon bild vore det kanon för en nyfiken som jag ! Tänkte själv bygga ett sånt till min Opelmotor.

:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

det får inte vara glapp i splinesdelen. ska försöka komma ihåg bild imorgon på spjällhus.

har du också c20xe motorn? GSI:n. Jag hade ett annat hemgjort insug förra året.

Link to comment
Share on other sites

kolla här i gammal tråd...

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=2387

Svea kardan är kända för att vara dyra !!!

Jag krökte en kardan på min bil och lät kardanservice i Norrköping göra mej en ny "heavy duty"

kardan med kraftigare rör. De var både billiga och gjorde ett fint jobb.... kolla där och jämför pris.

Link to comment
Share on other sites

det får inte vara glapp i splinesdelen. ska försöka komma ihåg bild imorgon på spjällhus.

har du också c20xe motorn? GSI:n. Jag hade ett annat hemgjort insug förra året.

Hei igen !

Jo då, jag har c20xe motor. Tycker att det tar mkt plats med original plenum ocm alla rör etc och så blir det ju lite "racestuk" med annat spjällhus ock. Hade en tanke på webrar ett tag men det är lite hedenhös, dock en vacker syn och enkelt. Har du kapat och svetsat om din sump eller använder du torrsump ?

Link to comment
Share on other sites

förra insuget var ett kapat originalinsug med en svetsad platta på sedan bultade jag fast ett plenum med trattar på det

nu blir det som på bild. ska du varva lite mer än original så byt vevstaksbultar.till arp

post-238-1239380582_thumb.jpg

post-238-1239380669_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag krökte en kardan på min bil och lät kardanservice i Norrköping göra mej en ny "heavy duty"

kardan med kraftigare rör. De var både billiga och gjorde ett fint jobb.... kolla där och jämför pris.

Hej!

Jag har hört att kardanservice i Norrköping skall ha upphört! En yngre förmåga säges ha tagit över och flyttat verksamheten till Linköping! Mer vet jag inte ryktesvägen.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

så här är det nästan färdigt. jag är inte mycket för att göra saker överdrivet fina. det är viktigare med funktion.

Det ser ju bra ut, tycker ej du ska klandra på din finish, klagar någon så be dom att själv göra ett. Hade själv tänkt mig något i den stilen. Ska ej svetsa om originalröret utan hitta ett grenrör, önskar bara lite längre grenrör om det är möjligt eller så blir det att "sme ihopa" något. Var hittade du spjällhuset ?

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

det jag har nu är från gsxr 1000 (suzuki) det är fabrikat KEIHIN och är delbart mellancylindrarna vilket det inte är på senare årgångar och vilket år kan jag inte svara på. mina är nånstans runt år 2000-2004 vill jag minnas. dessa är koniska från 50mm till 42mm gsxr 750 har 48mm till 40mm koning. just nu har jag inte fler men har 6 separata till BMW M3 2004de vill jag ha 3000:- för

Link to comment
Share on other sites

det jag har nu är från gsxr 1000 (suzuki) det är fabrikat KEIHIN och är delbart mellancylindrarna vilket det inte är på senare årgångar och vilket år kan jag inte svara på. mina är nånstans runt år 2000-2004 vill jag minnas. dessa är koniska från 50mm till 42mm gsxr 750 har 48mm till 40mm koning. just nu har jag inte fler men har 6 separata till BMW M3 2004de vill jag ha 3000:- för

Ok, det blir till att försöka smida ihop ett grenrör så småningom, helt klart. Ska få ihop kardan först så det får stå på väntelistan så länge.

:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

jaha.- typiskt. om jag har spridarna på spjällhusen går inte huven igen när fuelrailet är på plats.jag får flytta dem.

fick svarva nya hylsor till spridarna nu och svetsa dem längre in på insuget och en annan fuelrail. jag tar nog BME M3:s o kapar längden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ingen jäkla kardan ännu?????? Svea skulle ha 2-3max veckor på sig nu har det gått 41/2 vecka. svårt att få tag i dem på tel. igår fick jag tag i dem o de lovade ringa tillbaka. ingen ringde på hela dagen hm?

idag fick jag tag i dem igen,,,,,,,,,,,, innan de hittade kardanen ja det tog en stund och inte har de gjort något!!!!

lovade fixa så jag fick den till helgen. ja det är ett skit att inte ha utrustning så man kan göra allt själv så man slipper vara beroende av andra. fixade gasreglagen idag till spjällhusena hoppas det lirar. har startat på tomgång o lite handgas verkar ok. kanske det rör jag har nu är för litet i diam.eftersom jag har LMM på nu men vad det lider ska MBE sprutet dit o då blir det 4 trattar.

Link to comment
Share on other sites

NUUUUUUUUUUUUUUUuuuuuuuuuuuuuuuu kom kardanen 4300:- fattigare. kvällen är räddad o förhoppningsvis får jag ihop växelsystemet i helgen så man kan prova en sväng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...