Jump to content

vilket chassie ska jag bygga?


86barettaguy

Recommended Posts

sitter och drömmer om ett locost-bygge men har inte den blekaste om vilket chassi jag ska bygga (av de som finns på McSorleys hemsida). Jag har inte valt någon donator än utan har tänkt mig att börja med chassiet först och skaffa resten efter hand som behovet kommer. Men vilket chassie ska jag satsa på? Om vi antar att en volvo 240 (de är väl fortfarande vanliga? har varit helt borta från det här) kommer att få stå för det mesta som behövs?

Link to comment
Share on other sites

sitter och drömmer om ett locost-bygge men har inte den blekaste om vilket chassi jag ska bygga (av de som finns på McSorleys hemsida). Jag har inte valt någon donator än utan har tänkt mig att börja med chassiet först och skaffa resten efter hand som behovet kommer. Men vilket chassie ska jag satsa på? Om vi antar att en volvo 240 (de är väl fortfarande vanliga? har varit helt borta från det här) kommer att få stå för det mesta som behövs?

har du kikat på dala7 chassin?

jag har inte köpt chassi därifrån själv, men de har bra grejor.

www.dala7.nu

Link to comment
Share on other sites

Tror du att du får plats i ett book-size-chassi så bygg ett sånt, annars bygg större... jag ser inga andra anledningar till att bygga större ram annars. Det skulle vara för att få mer plats till motorn i höjdled i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Tror du att du får plats i ett book-size-chassi så bygg ett sånt, annars bygg större...  jag ser inga andra anledningar till att bygga större ram annars. Det skulle vara för att få mer plats till motorn i höjdled i så fall.

jag tycker var enda centimeter är guld värd......

volvodelar är inte små och inte jag heller i omfång.....

i ett bok chassi är det inte lätt att få i en vettig stol för en människa på 186cm och 96kg som i mitt fall...

laangen har ett större chassi än bok chassit och har ändå sänkt golvet i sin för att få extra utrymme.

Link to comment
Share on other sites

sitter och drömmer om ett locost-bygge men har inte den blekaste om vilket chassi jag ska bygga (av de som finns på McSorleys hemsida). Jag har inte valt någon donator än utan har tänkt mig att börja med chassiet först och skaffa resten efter hand som behovet kommer. Men vilket chassie ska jag satsa på? Om vi antar att en volvo 240 (de är väl fortfarande vanliga? har varit helt borta från det här) kommer att få stå för det mesta som behövs?

Själv bygger jag på McSorleys 4.2 tror jag det hette , det som är 10cm bredare än bokchassiet men lika långt.blir lagom bredd påt ;)

Kör med Saabmotor och stel axel ifrån Taunus eller Capri., Taunus spindlar.

Ritningarna stämmer bra, har kollat upp dom och mitt chassie är till 95% färdigt nu. :)

Caper :blink:

Link to comment
Share on other sites

sitter och drömmer om ett locost-bygge men har inte den blekaste om vilket chassi jag ska bygga (av de som finns på McSorleys hemsida). Jag har inte valt någon donator än utan har tänkt mig att börja med chassiet först och skaffa resten efter hand som behovet kommer. Men vilket chassie ska jag satsa på? Om vi antar att en volvo 240 (de är väl fortfarande vanliga? har varit helt borta från det här) kommer att få stå för det mesta som behövs?

Jag kan verkligen rekomendera Dala7....

I en Dala 7 får du plats med en riktiga stolar.

Estfield på mässan hade tex bara lite över 35 cm bredd på passagerarsidan...

Där kommer jag ner med ena skinkan! :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Bakre halvan av min ram är ett breddat MacSorley, och jag har gott om plats. Har ungefär 41cm, och det räcker gott för att få i en vettig stol. 36cm låter väldigt lite... I och för sig är jag väll inte så enormt bred, men jag tycker om att sitta bekvämt.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet inlägg  ang bredare ram !

Jag har tidigare skrivit om utrymmet i sittbrunnen:

JAG vill gärna sitta i en sportstol och INTE i en gocart stol............

Har provat i TEAM X bilen ........  slängde stolen  i garaget!

GKA jag mailar så kan du få en provsittning (bilen står ca 1 timma  från dig)

Gäller naturligtvis även alla andra! ;)

TEAM X? Ok, jag väntar på mailet... :)

Jag tänker inte bygga helt efter boken heller. Det blir en smalare kardantunnel i plåt istället för rör med aluminium utanpå. Detta kommer att ge några extra centimeter för stolar. Förutom det ska jag undersöka möjligheten att göra ramen mer Dax-lik och de kommer också att ge ett par centimeter mer bredd bak, men samtidigt något mindre vid knäna. Det är planerna såhär långt iaf. Jag får se... bekväm blir en seven aldrig, jag är nöjd om jag får plats. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...