Jump to content

Form På Bakskärmar


jocke_janzzon

Recommended Posts

Tjena,

Tänkte höra med er, Finns det reglerat hur bakskärmarna får se ut? Jag skulle vilja ha frimonterade bakskärmar som framskärmarna ungefär fast med ett större häng frammåt så man inte kör in armbågen i bakdäcken.

Bäst man ställer frågan här innan man skapar nått om det skulle vara omöjligt att få den besiktad sen.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Roligt att du bygger med "lösa bakskärmar". Jag var själv långt gången i planerna med "lösa bakskärmar". Hade också tagit höjd för anslutning / tätning mot kaross mm. Sedan släppte jag idéen tillfälligt i alla fall på nya bilen. För de skärmarna kanske blev lite tunga per styck (10kg). På andra bilen skall jag byta plastskärmarna mot plåt och de kanske blir fribärande. De skärmarna är redan tillverkade och ligger bekvämt hemma. Rostfria 1,5mm.

Klarar du bara kraven på täckyta över / sidan / framför / bakom däcken så skall inte det vara något hinder. Däremot "pumpar det mycket vatten och lera" runt i hjulhuset så en vettig komforttätning mot befintlig kaross är trevlig. Å andra sidan är det helt självmarkerande kör du bara i solsken och eller inte störs av vattenkaskader så räcker det bra med att bara följa reglerna om däckstäckningen.

Många bilder önskas. Speciellt som jag själv fortfarande inte släppt idén.

Link to comment
Share on other sites

Vet du vart man kan läsa om detta (krav kring bakskärmar.)? Finns det webben nånstans?

Tackar för länken ser ju duktigt snyggt :)

Inser nu att jag borde reggat mig här dag 1 som mitt bygge startade. :image018:

/jocke

Edited by jocke_janzzon
Link to comment
Share on other sites

Jag ska också ha lösa bakskärmar, vill ha så tajt som möjligt mellan skärm och däck och då måste skärmen åka med i fjädringen, precis som fram. Jag har dock fått en fundering. Skärmarna bak måste täcka mer än 180° av däcket och jag tror inte det blir snyggt om skärmarna är helt cirkelrunda (bild 1). Frågan är om det blir snyggt med 180° cirkelformat och resten rekt ner (bild 2). (lite överdrivna bilder). Jag hade dessutom tänkt göra en heltäckande insida på skärmarna för stänkets skull.

post-714-1235057393_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Nu har jag skissat upp lite hur jag eventuellt skall ha skärmarna, tror jag följt alla regler. Ibland läser man lag paragrafer 100 ggr men fattar fortfarande inte vad det står.. :)

så här klurar jag på att göra dom, eller mr engelskt hjul som jag fick tag på. :)

http://picasaweb.google.se/Joakim.janzzon/...240042008384402

tips, trix och eller åsikter mottages gärna. :D

/jocke

Link to comment
Share on other sites

Plåtskärmar !!! Det gillar jag!!! Blir det i 1, 1,5 eller 2,0 mm? Själv har jag cirka 1,8 rostfritt som bakskäm. Fram har jag valt lite klenare cirka 1,25 mm.

Skall bli kul att på se skärmarna växa fram....

Link to comment
Share on other sites

Hmm har inte diskuterat med tillverkaren om vilken tjocklek på plåt han kommer använda. Han är en väldigt duktig plåtslagare/bilbyggare (google ulf kusendal) så jag litar fullständigt på honom. :)

/jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...