jocke_janzzon Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Tjena, Tänkte höra med er, Finns det reglerat hur bakskärmarna får se ut? Jag skulle vilja ha frimonterade bakskärmar som framskärmarna ungefär fast med ett större häng frammåt så man inte kör in armbågen i bakdäcken. Bäst man ställer frågan här innan man skapar nått om det skulle vara omöjligt att få den besiktad sen. /Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Roligt att du bygger med "lösa bakskärmar". Jag var själv långt gången i planerna med "lösa bakskärmar". Hade också tagit höjd för anslutning / tätning mot kaross mm. Sedan släppte jag idéen tillfälligt i alla fall på nya bilen. För de skärmarna kanske blev lite tunga per styck (10kg). På andra bilen skall jag byta plastskärmarna mot plåt och de kanske blir fribärande. De skärmarna är redan tillverkade och ligger bekvämt hemma. Rostfria 1,5mm. Klarar du bara kraven på täckyta över / sidan / framför / bakom däcken så skall inte det vara något hinder. Däremot "pumpar det mycket vatten och lera" runt i hjulhuset så en vettig komforttätning mot befintlig kaross är trevlig. Å andra sidan är det helt självmarkerande kör du bara i solsken och eller inte störs av vattenkaskader så räcker det bra med att bara följa reglerna om däckstäckningen. Många bilder önskas. Speciellt som jag själv fortfarande inte släppt idén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Titta på bakskärmarna på denna bil, de är friliggande från karossen Bilen i sej är ju en "godbit" som bara finns som alltför dyr byggsats. http://www.ronart.co.uk/ Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke_janzzon Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 (edited) Vet du vart man kan läsa om detta (krav kring bakskärmar.)? Finns det webben nånstans? Tackar för länken ser ju duktigt snyggt :) Inser nu att jag borde reggat mig här dag 1 som mitt bygge startade. :image018: /jocke Edited February 19, 2009 by jocke_janzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Ariel Atom har väl oxå lösa bakskärmar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 VVFS 2003:22 länk Sök på stänkskärm eller bläddra till kap.17 sid 98. Här finns mycket regler att läsa om hur en stänkskärm skall utformas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke_janzzon Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 Tackar Tackar.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Jag ska också ha lösa bakskärmar, vill ha så tajt som möjligt mellan skärm och däck och då måste skärmen åka med i fjädringen, precis som fram. Jag har dock fått en fundering. Skärmarna bak måste täcka mer än 180° av däcket och jag tror inte det blir snyggt om skärmarna är helt cirkelrunda (bild 1). Frågan är om det blir snyggt med 180° cirkelformat och resten rekt ner (bild 2). (lite överdrivna bilder). Jag hade dessutom tänkt göra en heltäckande insida på skärmarna för stänkets skull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) Kanske en kombination av båda. Bild 2 på insida med lite större radie. Bild 1 kring däckets utsida. Kanterna längst ner rundade lite snyggt på nå vis.... Edited February 19, 2009 by meanstreak68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Där sa du nått, ska nog skissa lite på det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke_janzzon Posted April 6, 2009 Author Share Posted April 6, 2009 Hmmm försöker få tag på nån som har ett engelskt hjul och nån som kan valsa skärmar... tips mottages gärna. :) Mvh Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke_janzzon Posted April 21, 2009 Author Share Posted April 21, 2009 Nu har jag skissat upp lite hur jag eventuellt skall ha skärmarna, tror jag följt alla regler. Ibland läser man lag paragrafer 100 ggr men fattar fortfarande inte vad det står.. :) så här klurar jag på att göra dom, eller mr engelskt hjul som jag fick tag på. :) http://picasaweb.google.se/Joakim.janzzon/...240042008384402 tips, trix och eller åsikter mottages gärna. :D /jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 Plåtskärmar !!! Det gillar jag!!! Blir det i 1, 1,5 eller 2,0 mm? Själv har jag cirka 1,8 rostfritt som bakskäm. Fram har jag valt lite klenare cirka 1,25 mm. Skall bli kul att på se skärmarna växa fram.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke_janzzon Posted April 23, 2009 Author Share Posted April 23, 2009 Hmm har inte diskuterat med tillverkaren om vilken tjocklek på plåt han kommer använda. Han är en väldigt duktig plåtslagare/bilbyggare (google ulf kusendal) så jag litar fullständigt på honom. :) /jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts