Jump to content

Ford fiesta motor


Marcus a
 Share

Recommended Posts

Någon som vet vad man kan få för låda att passa utan större modifieringar på en ford fiesta 1,6 modellen runt 92.

Håller på att övertala en kompis att börja bygga och det är den motorn han vill använda isf:) Det är tydligen 100hk i den och väger betydligt minder är en vanlig pinto motor om det nu är så så verkar det ju inte helt galet..=)

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad man kan få för låda att passa utan större modifieringar på en ford fiesta 1,6 modellen runt 92.

Håller på att övertala en kompis att börja bygga och det är den motorn han vill använda isf:) Det är tydligen 100hk i den och väger betydligt minder är en vanlig pinto motor om det nu är så så verkar det ju inte helt galet..=)

Antar att det är en CVH. Men det spelar inte så stor roll. Välkommen till Fords standardiserade värld, man har inte bytt bultmönster mot motorn sedan 60-talet tror jag. Så en Typ 9 låda ifrån en Sierra fungera.

Jag har också tänkt använda en CVH, de är relativt kompakta.

Link to comment
Share on other sites

JAg använder en CVH och typ9, passar nästan "bolt on" man behöver bara trixa lite med kopplingen.

Antingae borra om ett sierra svänghjul och ta hela paketet eller som jag gjort, CVh:ns svänghjul och tryckplatta, sierrans lamell och sedan modifiera urtrampningslagret och kopplingsarmen lite.

Link to comment
Share on other sites

JAg använder en CVH och typ9, passar nästan "bolt on" man behöver bara trixa lite med kopplingen.

Antingen borra om ett sierra svänghjul och ta hela paketet eller som jag gjort, CVh:ns svänghjul och tryckplatta, sierrans lamell och sedan modifiera urtrampningslagret och kopplingsarmen lite.

Link to comment
Share on other sites

Du Kamikaze vilken startmotor använder du ?

Jag har samma kombination men start motorn från escort II har gått i självdestruktions läge , 3 gånger.

Det visar sig att den går in 10-12 mm för långt , resultat bendix drevet släpper aldrig från startkransen= självdestruktion.

Link to comment
Share on other sites

Du Kamikaze vilken startmotor använder du ?

Jag har samma  kombination men start motorn från escort II har gått i självdestruktions läge , 3 gånger.

Det visar sig att den går in 10-12 mm för långt , resultat bendix drevet släpper aldrig från startkransen= självdestruktion.

Jag har svarvar tre distanser som flyttar tillbaka startmotorn 13mm.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att kuggkransen på Sierrans svänghjul inte sitter på samma ställe som på Escortens. Man skulle kunna fixa detta genom att borra om ett Sierrasvänghjul och anvädea hela "kopplingspaketet" från en Sierra. Men jag tycker att det känns lite otäckt att borra om svänghjulet, det är ju trots allt några kg som snurrar med ~8000varv....inte kul om det spricker..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...