Marcus a Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Någon som vet vad man kan få för låda att passa utan större modifieringar på en ford fiesta 1,6 modellen runt 92. Håller på att övertala en kompis att börja bygga och det är den motorn han vill använda isf:) Det är tydligen 100hk i den och väger betydligt minder är en vanlig pinto motor om det nu är så så verkar det ju inte helt galet..=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Någon som vet vad man kan få för låda att passa utan större modifieringar på en ford fiesta 1,6 modellen runt 92.Håller på att övertala en kompis att börja bygga och det är den motorn han vill använda isf:) Det är tydligen 100hk i den och väger betydligt minder är en vanlig pinto motor om det nu är så så verkar det ju inte helt galet..=) Antar att det är en CVH. Men det spelar inte så stor roll. Välkommen till Fords standardiserade värld, man har inte bytt bultmönster mot motorn sedan 60-talet tror jag. Så en Typ 9 låda ifrån en Sierra fungera. Jag har också tänkt använda en CVH, de är relativt kompakta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted April 15, 2004 Share Posted April 15, 2004 JAg använder en CVH och typ9, passar nästan "bolt on" man behöver bara trixa lite med kopplingen. Antingae borra om ett sierra svänghjul och ta hela paketet eller som jag gjort, CVh:ns svänghjul och tryckplatta, sierrans lamell och sedan modifiera urtrampningslagret och kopplingsarmen lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted April 15, 2004 Share Posted April 15, 2004 JAg använder en CVH och typ9, passar nästan "bolt on" man behöver bara trixa lite med kopplingen. Antingen borra om ett sierra svänghjul och ta hela paketet eller som jag gjort, CVh:ns svänghjul och tryckplatta, sierrans lamell och sedan modifiera urtrampningslagret och kopplingsarmen lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 15, 2004 Author Share Posted April 15, 2004 Då kan jag ge han goda nyheter allså:) Verkar ju faktiskt som ett vettig motoralternativ. men att säga "ford fiesta" låter inte så rallt precis:) det gör inte "sierra" heller:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerraCvh Posted April 15, 2004 Share Posted April 15, 2004 Du Kamikaze vilken startmotor använder du ? Jag har samma kombination men start motorn från escort II har gått i självdestruktions läge , 3 gånger. Det visar sig att den går in 10-12 mm för långt , resultat bendix drevet släpper aldrig från startkransen= självdestruktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 15, 2004 Author Share Posted April 15, 2004 Kan man inte lägga distanser på bultarna så startmotorn kommer ut det som den går in för lång? eller varför går inte det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted April 16, 2004 Share Posted April 16, 2004 Du Kamikaze vilken startmotor använder du ?Jag har samma kombination men start motorn från escort II har gått i självdestruktions läge , 3 gånger. Det visar sig att den går in 10-12 mm för långt , resultat bendix drevet släpper aldrig från startkransen= självdestruktion. Jag har svarvar tre distanser som flyttar tillbaka startmotorn 13mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerraCvh Posted April 16, 2004 Share Posted April 16, 2004 Tackar Då gör jag något liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 16, 2004 Share Posted April 16, 2004 Det måste ju finnas nån startmotor som fungerar, då samma kombination finns i Sierra, som dock ej sålts i Sverige. Ingen som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted April 16, 2004 Share Posted April 16, 2004 Problemet är att kuggkransen på Sierrans svänghjul inte sitter på samma ställe som på Escortens. Man skulle kunna fixa detta genom att borra om ett Sierrasvänghjul och anvädea hela "kopplingspaketet" från en Sierra. Men jag tycker att det känns lite otäckt att borra om svänghjulet, det är ju trots allt några kg som snurrar med ~8000varv....inte kul om det spricker.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted May 18, 2004 Share Posted May 18, 2004 Vilken motorplåt använder ni? Min från en Fiesta stämmer dåligt med lådan. Nåt annat jag behöver veta? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted May 19, 2004 Share Posted May 19, 2004 Jag har gjort en egen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.