Bronto Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 (edited) Tjena! Det är väl på tiden att även jag slänger upp mitt projekt här jag tar och berättar lite kort om mej först. Mitt namn är Rasmus Hallberg och jag är 17år gammal och är bosatt i kalmar. Jag håller nu på att bygga mej en Esther seven vilket tar upp en stor del utav min fritid! :racesmile: Men nu över till lite fakta om bilen. ( Det blir ingen "locost" ) :hypocrite: Motor:Cosworth motor Chassi: Esther ram Bakaxel: Mazda miata Spindlar: Mazda miata Stötdämpare: Avo coilovers eller Protech Nu över till ett par bilder. Mvh Edited March 21, 2009 by Bronto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Välkommen! kul bygge, och med en sån fin Kemppi så kan det inte bli annat än bra :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Välkommen! kul bygge, och med en sån fin Kemppi så kan det inte bli annat än bra :thumbup: Den stod mej dock dyrt. :banghead: Men det var det värt! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Är tanken att den ska reggas för gatan eller bara gå på bana? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Du har intressanta lösningar på framvagnen, lägg gärna in bilder på övre a-armen också. Bakvagnen verkar färdig, bilder tack! Hur är det att få tag i Miatadelar? Hälsningar Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Är tanken att den ska reggas för gatan eller bara gå på bana? Bilen kommer att reggas! :) Du har intressanta lösningar på framvagnen, lägg gärna in bilder på övre a-armen också. Bakvagnen verkar färdig, bilder tack! Hur är det att få tag i Miatadelar?Hälsningar Bengt Hej, hjulupphängningar är av egna lösningar och är inte klara i framvagnen har jag övre länkarmar kvar att bygga men jag har lösningen klart i huvudet på hur jag ska bygga dem! När det gäller bakvagnen så är den inte heller klar jag är nöjd med dem undre länkarmarna men övre kommer att byggas om! :) Mvh Rasmus H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 YB motor i rwd cosworth väl? d.v.s. min.204 hkr std. Det innebär att din bil måste väga ett ton när den är klar för att kunna besiktigas för gatan om reglerna fortfarande säger max 15Kw/100kg. Det blir svårt att vikta upp bilen så mycket.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 YB motor i rwd cosworth väl?d.v.s. min.204 hkr std. Det innebär att din bil måste väga ett ton när den är klar för att kunna besiktigas för gatan om reglerna fortfarande säger max 15Kw/100kg. Det blir svårt att vikta upp bilen så mycket.... Jag tror till och med det är 158kw vilket är va 214,88hk. Vikten är det enda hindret just nu men vill jag vikta så mycket så går det ju! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Den stod mej dock dyrt. :banghead: Men det var det värt! :) Men den kan ju faktiskt betala sig själv! Några timmars svetsande åt folk å fä så är den snart intjänad, Alltså är det ingen utgift alls utan en mycket god investering, plus att det är nittioåtta gånger roligare att greja när man har riktiga grejer :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Men den kan ju faktiskt betala sig själv! Några timmars svetsande åt folk å fä så är den snart intjänad, Alltså är det ingen utgift alls utan en mycket god investering, plus att det är nittioåtta gånger roligare att greja när man har riktiga grejer :racesmile: Det var i dem banorna jag tänkte när jag köpte svetsen! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 YB motor i rwd cosworth väl?d.v.s. min.204 hkr std. Det innebär att din bil måste väga ett ton när den är klar för att kunna besiktigas för gatan om reglerna fortfarande säger max 15Kw/100kg. Det blir svårt att vikta upp bilen så mycket.... Där var väl ett förslag om att besiktningsman kan tillåta mer effekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Där var väl ett förslag om att besiktningsman kan tillåta mer effekt Det återstår att se! I nödfall får det bli en besiktningsmotor! Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 italien motor kanske... har den inte lägre effekt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted January 29, 2009 Author Share Posted January 29, 2009 italien motor kanske... har den inte lägre effekt.. Det är samma effekt i Cossi motorerna oavsett land! :) *sorry* jag hade fel längre upp i tråden, det är 204hk std. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 Hostar upp en bild år folket!:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 Hej! Jag har inte gjort så där jätte mycket nu på sistone utan har mest "planerat" lite men har inhandlat uniballs nu istället för kulled och beställt hem ett jädrans gäng passbult. (ska snart stå på hjul och burbygget ska påbörjas!) Men rullade ut chassit i det fina vädret idag. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Vad är det spindlar fram? Miata? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted March 10, 2009 Author Share Posted March 10, 2009 Vad är det spindlar fram? Miata? Japp, det är miata. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted March 21, 2009 Author Share Posted March 21, 2009 Tjenare! Har nu ordnat till det här problemet med kulleder och gjort som så att jag köpte två m18 uniballs av god kvalité och sedan brotschades spindlen för en 16mm passbult. Där efter så svarvades och brotschades två hylsor till som gå igenom uniballen som sedan passbulten träs igenom! Men jag lägger upp några bilder på det som tillverkats lättare med bilder änn text! Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted March 22, 2009 Author Share Posted March 22, 2009 Och så var även dem övre länkarmarna klara nu! Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Ser bra ut! Dum fråga kanske, men har Miatan styrväxeln framför eller bakom hjulaxeln? Tycker att styrarmarna på spindlarna nästan ser ut att peka in mot bilens centrum istället för it mot hjulet... :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted March 22, 2009 Author Share Posted March 22, 2009 Ser bra ut! Dum fråga kanske, men har Miatan styrväxeln framför eller bakom hjulaxeln? Tycker att styrarmarna på spindlarna nästan ser ut att peka in mot bilens centrum istället för it mot hjulet... :unsure: Styrväxeln ligger framför! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 1, 2012 Share Posted February 1, 2012 då tyckte jag det var dags att bumpa upp denna tråden och se vad det är för status på bygget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.