Rikard Larsson Posted January 9, 2009 Share Posted January 9, 2009 Ska snart gjuta bakdelen i glasfiber. Den kommer att lackas och då känns det onödigt med gelcoat, eller? Är det något jag missat? En annan sak. Om en gjutform ska användas en eller två gånger, finns det nån anledning att ha gelcoat när man gjuter av pluggen då? När jag gjöt formen till mina framskärmar använde jag gelcoat, men när jag gjöt skärmarna i kolfiber använda jag ingen gelcoat eftersom kolfibern ska synas (ja, det finns genomskinlig gelcoat men inte hos mig). Ytan på skärmarna utan gelcoat är hur fin som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 9, 2009 Share Posted January 9, 2009 Gelcoat är som det heter coat Yta. det är antingen för att man ska ha färg på bitarna men oftast blir det bättre yta. om man inte har det så blir det oftast en massa spacklande o slipande för fibrerna suger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 9, 2009 Share Posted January 9, 2009 Lägg en slipgrund, antingen i formen efter att du vaxat eller direkt på delarna du gjutit. Jag körde med sprutspackel istället för gelcoat efter tips från Cobrabyggare som gjort så, men sprutspackel suger tydligen vatten så akta dig för det! Har slipat ner till plasten och lagt slipgrund, funkar skitbra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 Hej! Jag frågade en kompis som jobbar med glasfiber ang gelcoaten. Han rekomenderade INTE att hoppa över gelcoaten för den ger dels bra yta samt blir klibbig och fäster bra mot nästa varv. Om man skippar gelcoat och plastar direkt så blir det SÅ mycket extra jobb att det är inte värt det (porer ,sugningar överallt). MVH / Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 precis vad jag sa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Håller inte med! Om man ska lacka så måste man ju ändå slipa, gelcoaten är dessutom rätt spröd. Kör utan och lägg en riktig slipgrund istället. Tipro har bra grejer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 (edited) Är det inte så att gelcoaten förhindrar vatten att komma in i glasfibern ? När min corvette blev omlackerad råkade vi slipa igenom gelcoaten på några ställen, när bilen sedan hamnade i solen med den nya lacken blev det blåsor. (böldpest). Bara å slipa ner, lägga på ny gelcoat och lacka om... böldpest Edited January 17, 2009 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 17, 2009 Author Share Posted January 17, 2009 Isåfall borde jag vara illa ute med mina skärmar som är i polyesterplast och kolfiber. Tänkte bara klarlacka dem. Men jag har ett rejält lager plast (ca 1 mm) utanför kolfibern. Lade i plast i gjutformen och lät det härda innan jag lade i kolfibern. Som jag förstått de suger glasfibern (kanske kolfibern också?) upp vatten. Men om det ligger plast utanpå? Polyesterplast kan väl inte släppa igenom vatten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Böldpest drabbar bara båtar och föremål som ligger länge i vatten! Gelcoaten släpper också igenom vatten, det är därför man lägger ett epoxilager som skydd mot böldpest. Dina blåsor måste bero på nåt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts