urstad Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Att a-armarna fram skall vara olika långa e jag med på men varför (sett framifrån bilen) är de inte monterade parallellt ? det känns som om det skulle bryta märkligt i grejerna? samt att nederdelen på hjulet vinklas ut. finns ju böcker om detta men kan nån förklara det på svenska? tackar på förhand ~urstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 för att förklara det krävs nog ett låååångt inlägg... Jag ska fatta mig kort istället.. Man vill att hjulet ska luta lite inåt där uppe för att hela däcket ska ligga an mot körbanan även när bilen kränger. Det finns säkert vetenskapliga tester men det funkar lika bra för oss att plagiera en fungerande konstruktion... (säger han som lade 4-5månader på att beräkna sin bakvagn....). Slutsatsen är Hjulet skall i möjligaste mån vara 90grader mot vägbanan för bästa grepp.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 eller luta något inåt där uppe.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted April 14, 2004 Author Share Posted April 14, 2004 ok.... man tackar och bockar. nu känner jag mig lite lugnare :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Däck ska allså vara 90grader mot marken? Hur mycket ska det om annars luta inåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 En annan anledning är att man inte vill att spårvidden skall ändras vid fjädring. Därför är det bra med så långa bärarmar som möjligt för att camberändringarna inte ska behöva bli så stora. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 15, 2004 Share Posted April 15, 2004 Vinkeln ska vara så nära 90 som möjligt vid besiktningen (2:a byggbes). När du sen kör får du lite bättre grepp om det lutar lite inåt... det är nog individuellt på varje bil så man får nog prova sig fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 15, 2004 Share Posted April 15, 2004 Hej Vid slutbesiktningen ska det vara rätt hjulvinklar, de som ger bra prestanda. Det betyder en cambervinkel som är åtminstone någon/några grader - inte hjulet 90 grader mot vägbanan... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 15, 2004 Share Posted April 15, 2004 Vettiga inställningar så ska det inte vara några problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.