Jump to content

Recommended Posts

Posted

Att a-armarna fram skall vara olika långa e jag med på men varför (sett framifrån bilen) är de inte monterade parallellt ? det känns som om det skulle bryta märkligt i grejerna? samt att nederdelen på hjulet vinklas ut.

finns ju böcker om detta men kan nån förklara det på svenska?

tackar på förhand

~urstad

Posted

för att förklara det krävs nog ett låååångt inlägg...

Jag ska fatta mig kort istället..

Man vill att hjulet ska luta lite inåt där uppe för att hela däcket ska ligga an mot körbanan även när bilen kränger. Det finns säkert vetenskapliga tester men det funkar lika bra för oss att plagiera en fungerande konstruktion... (säger han som lade 4-5månader på att beräkna sin bakvagn....).

Slutsatsen är Hjulet skall i möjligaste mån vara 90grader mot vägbanan för bästa grepp..

Posted

En annan anledning är att man inte vill att spårvidden skall ändras vid fjädring. Därför är det bra med så långa bärarmar som möjligt för att camberändringarna inte ska behöva bli så stora.

Posted

Vinkeln ska vara så nära 90 som möjligt vid besiktningen (2:a byggbes). När du sen kör får du lite bättre grepp om det lutar lite inåt... det är nog individuellt på varje bil så man får nog prova sig fram.

Posted

Hej

Vid slutbesiktningen ska det vara rätt hjulvinklar, de som ger bra prestanda. Det betyder en cambervinkel som är åtminstone någon/några grader - inte hjulet 90 grader mot vägbanan...

/Gustaf

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...