smen4 Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 Kan man använda en pinto -87 med förgasare med dom nya reglerna :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Eftersom det inte finns några nya regler ännu går det inte att svara på det. Det kanske går utan ändringar på motorn, du kanske måste montera katalysator (men får behålla förgasaren), du kanske måste byta till insprutning med lambdastyrning (vilken som helst) eller du kanske måste byta till en motor som hade kat från början. Alla alternativen är tills vidare aktuella, såvitt jag vet. Vi försöker få kontakt med de som beslutar och få någon klarhet i vart det lutar så fort som möjligt. Hälsningar Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 I samband med att du får kontakt och kanske får möjlighet att fråga. Jag en "särfråga" att skicka med. Den berör säkert bara mig så jag kanske skulle PMat istället men jag tar det publikt ändå. Gjutjärnsmotorerna från USA har två typer av insprut TBI och TPI. TPI har egna spridare medan TBI (Throttle Body Injection) har 2 kanske fler spridare som sitter i en "låtsasförgasasre" -----du kanske måste byta till insprutning med lambdastyrning (vilken som helst)---- Kan TBI ingå i begreppet "vilken som helst". Men som sagt av bilar under byggnation på forumet är detta en ren särfråga för jag har ännu inte sett någon annan tråd med just detta problem. Eller så ser jag till att bli klar före ikraftträdandet av reglerna. Det förenklar. Gissa om jag är spänd på vad som kan komma ut ur SFRO och Transportstyrelsens resonemang med lite förhandstips på tillämpningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Det är inget problem att köra lambdastyrning på en tbi! Det är ju styrprogrammen som skiljer . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Om kravet blir "lambdastyrd insprutning" utan närmare specifikation, så ska det inte spela någon roll om det är "centralinsprutning" (typ TBI) eller multipoint. Det viktiga är som sagt att styrdatorn justerar mot lambdavärde, och då ska ju också eftermarknadssprut vara okej. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 När införs de nya reglerna, håller på med en 7a med förgasare, är det dags att tänka om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 2009-04-29 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.