mjobålsta Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Hej Hur mycket sticker oljetrågen ut under era bilar ?? Här kommer det bli ca 6 cm, är det för mycket eller ??. givetvis beror de på markfrigången så det kan ju vara intressant och få bägge måtten på era bilar. så ut i garaget och mät nu.... Ha det Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Mitt kommer att hänga ner ca 45 mm enligt ritningarna... Då skall det enligt samma ritningar vara ca 95 mm kvar till marken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Min Volvotrågsoljeplugg har 85 mm i frigång till mark vid ride height. I praktiken betyder det att jag kör lugnt över alla farthinder. Hittills är det bara ett farthinder i Köping som det har skrapat i det var vid "nedklättring inte uppklättring". Sedan på en mindre väg väster om Arboga skrapade jag i ett kvarglömt tjälskott. 85 mm är nog cirka 10 mm för lite egentligen för att åka säkert på vanliga gator och tjälskottsvägar. Sonett7 med sina 95mm frigång har ett bra mått. Jag kan svarva av oljepluggen eller flytta den till sidan då kommer jag nog vinna 5 mm ungefär och det är värdefulla 5 mm. Alternativet är en hasplåt fast det tar plats men skyddar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 Jag har 55 mm till marken från oljetråget. men jag har också kört söder det en gång också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 Hej! Jag har ca 11 cm markfrigång under bilen och har därför valt att inte låta oljetråget sticka ner alls. Det ligger i linje med golvet vilket jag är glad för. Efter sommarens turer, bl.a. på ojämna men roliga småvägar i Norge så har jag revor under hela bilen från diverse markkänningar. Inga som helst problem med trottoarkanter och fartgupp, utan det är när det kommer en rejäl kompression i kombination med hjulspår. Man skulle naturligtvis kunna ta det lugnt på dylika vägar, men det är svårt när det svänger! ;-) Det är en utbredd åsikt att det är bra att ha motorn lågt eftersom den utgör den enskilt tyngsta komponenten. Eftersom övriga bilen väger mer än motorn så tror jag på att köra bilen så lågt man kan och anpassa motorns nivå därefter. Jag inser naturligtvis att det inte är smärtfritt att ändra ridehight om man bygger ett kit eller efter bokritningarna eftersom det får A-armarna att peka fel. I mitt fall innbar den högre motorplaceringen att övre kamhjulet kom upp genom noskonen, men det löstes enkelt med hjälp av toppen på en VW 1200 luftrenare. Oljepåfyllningen i ventilkåpan fick jag flytta till bakkant också. Tight så det förslår! /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.