mjobålsta Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 Hej god fortsättning på er. Är det nån som har koll på vart jag kan köpa svetsändar till fram och bakvagn, bärarmar alltså 18mm och 20 mm gäng. kan man gänga m18 i ett rör med innerdiameter 17 mm, blir det nå gängor eller ska det typ vara 16,5 mm innerdiameter. Koll på detta någon ???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saab Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 kolla med snowball racing han har eller tillverkar efter din önskemål,Janne är dessutom trevlig och mycket kunnig på bakvagnar om du har frågor kring det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted December 29, 2008 Author Share Posted December 29, 2008 Kollade in hans hemsida, fanns ju en del grejer där om man så säger, tack för tipset / Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted December 29, 2008 Author Share Posted December 29, 2008 Nån som har flera tips ??? Gärna locost alternativ. / Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Ett locost-allternativ är att köpa långa (ca 60 - 70 mm) muttrar (kan heta skarvmutter) och slipa ner utvändigt så att den går i ditt rör. Jag gjorde det till min uniball på panhardstaget. Det är bara M12 så med bara lite slipning fick jag i hälften av muttern oså på med svetsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 kolla upp stålkvaliten om du ska ha skarvmutter till länkarmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 "skarvmuttrar" är ofta av 4.4 kvalité d.v.s rent dåliga.... leta efter skarvmuttrar i 8.8 kvalité istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 4.4 kvalitet är väl minst lika starkt som bärarmsmaterialet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 VA! inte är väl det 4,4 4,4 brukar gängstänger av den billiga sorten vara och det är väl mjukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Skarvmuttrar brukar vara till för att användas tillsammans med gängstänger, därav kasst stål, typ 4.4, 4.6 eller 5.6. www.wiberger.se har i 10.9 kvalitet, även i M14. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted January 8, 2009 Author Share Posted January 8, 2009 Problemet med skarvmuffarna är att det verkar svårt att hitta m18. Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Oj, missade det... Var helt insnöad på M14 eftersom det är vad jag ska ha till styrstagsförlängning, sorry. Annars får du ta M16 och gänga upp till M18. Jula har billiga stora gängtappar (M18 79:-). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smen4 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Hej jag kan fixa skarvmutter M18 10,9. Pris beroende på hur många som beställer. Pris från 63kr + frakt /kenth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted January 8, 2009 Author Share Posted January 8, 2009 Hej jag kan fixa skarvmutter M18 10,9. Pris beroende på hur många som beställer. Pris från 63kr + frakt/kenth perfa..... vad är det för ytterdiameter på dom ?? och längd ?? Kan du även greja M20 ? i sånt fall diameter och Längd ?? / Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Till bultar blir ju 4.4 för mjukt men istället för att gänga upp bärarmsrören så borde det duga med 4.4. Bärarmen har ju inte högre hållfasthet än så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Hej! Har försökt läsa och förstå Bulten's Teknikhandbok om hållfasthet för skruv och mutter. Som jag förstår det ??? så betyder alltid första siffran hållfasthet i N/mm*100 (4*100=400) och andra siffran % till sträckgränsen (*10) det vill säga 40% Rätt eller fel ??? 40% av 400 blir väl bara 160 N/mm och så mjuka är väl ändå inte bärarmarna.... Men risk för att ha stuckit ut hakan... //Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Aha, du tänker så du. :Hmm: Då blir det ju en annan femma. Tänkte nog fel ang. dom där 40 procenten. 160 N/mm blir nog lite klent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smen4 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 HEJ Har hittat en ny lev. i sverige plantins.se sök förlängningsmutter bättre priser amf mutter är 10,9 m18 31,2/54 m20 34,6/60 /kenth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boe Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Jag har svetshyllsor M18X1,5 samt massa andra bra och ha detaljer till kitcars, Typ undre specialleder 240, transitstyrleder, muttrar M18, Ombyggnadssatser till 740 styrspindlar. Länkarmshylsor Laserskurna byglar osv osv Maila mig för mer info Info@boesmotor.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 Boe: om du säljer sådant kanske du ska ordna en deal för medlemmar? Att erbjuda affärsmässig försäljning i trådar som denna kan missuppfatts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Gör om, gör rätt. Tur att det finns vakna personer på forumet "skarvmuttrar" är ofta av 4.4 kvalité d.v.s rent dåliga....leta efter skarvmuttrar i 8.8 kvalité istället Har skaffat en bra skarvmutter från Wiberger. Om man tänker efter så bör det bli stora krafter i det stackars panard-staget, så det är nog bra om grejerna håller ihop. Passade på att borra 2 hål genom röret för att svetsa fast muttern lite extra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted March 1, 2009 Author Share Posted March 1, 2009 Vad tror ni kan jag svetsa bärarmsrören för främre bärarmen, direkt i hylsan, hylsan är 30 mm i diameter ? När det gället skarvmuttern till bakvagnen så går jag i samma tankar att svetsa rören direkt i muttern, muttern är helt obehandlad så den är ju helt klart svetsbar. Kom med input, vad är "godkännt" ? / Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts