Pulvermannen Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Jag är ny här och lade in samma fråga på övrigt men det var nog fel... :blink: så jag gör ett nytt försök här. Jag har precis plockat ner min BMW 525i 1992 års modell ,har plockat bort 6 an med växellåda och fram och bakaxel. Nu lite frågor om det är någon som kan svara på dom. Jag hadde tänkt att behålla avståndet mellan axlar som det var på BMWn ..tänkte förlänga 50 mm på den raka delen av sittbrunnen och 50 mm på den sneda +100 mm framtill . Bredden hadde jag tänkt mig 1250mm på sittbrunnen och 600mm fram i nosen..Vill ju inte sitta i en sardinburk.. :unsure: Hadde dessutom tänkt mig behålla ABS bromsystemet och styrservot..det tar ju lite extra plats..struntar i vikten... Skall använda fyrkantsprofil 25*25*2 mm . Hadde tänkt att göra extra kryss (dom röda) är det någon som har erfarenhet av detta.. Mvh Tomas Quote
SimonW Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Jag har funderat på något liknande. Har en e30 som jag funderar på att använda som donator. Tänkte använda upphängningen från bmwn bak. Eller rättare sagt, så mycket som möjligt ska tas från bmwn, billigt billigt. Någon som har ungefärliga mått på en m20 motor? Quote
Pulvermannen Posted January 17, 2009 Author Posted January 17, 2009 Jag har funderat på något liknande. Har en e30 som jag funderar på att använda som donator. Tänkte använda upphängningen från bmwn bak. Eller rättare sagt, så mycket som möjligt ska tas från bmwn, billigt billigt. Någon som har ungefärliga mått på en m20 motor? Roligt det är fler som gillar BMW ...Jag tror det går bättre för dig för din bakvang är nog smidigare än den jag fick med bilen. Jag har mått på min motor men det har du kanske inte nytta av. Idag har jag lagt upp min bak och framaxel på bänken..inte lite jobb att få allt rakt..blir kanske lite bakvänt .Men nu får jag ju fram måtten på ramen så det stämmer. Quote
Pulvermannen Posted January 17, 2009 Author Posted January 17, 2009 varför inte lägga ett x i botten också Det är märkligt när man tittar på nytillverkade bilar så är ju ``sittbrunnen ´´väldigt styv sedan har man ju en krockzon framtill som viker ihop sig. Men detta kan man ju inte hitta i alla ritningar jag tittat på..minst 6 olika nu.. Quote
Michael Th Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 tag kontakt med en Sfro besiktnings man i din närhet.. dvs den som kommer att besiktiga din bil längre fram.. Det med att förstärka ditt schassie blir ju kanske viktigare när det både är bredare och längre.. kanske tom. får gå upp i dim. på rören. lycka till. planering är aldrig fel, så slipper man göra om/göra rätt.. Quote
Pulvermannen Posted January 17, 2009 Author Posted January 17, 2009 tag kontakt med en Sfro besiktnings man i din närhet.. dvs den som kommer att besiktiga din bil längre fram..Det med att förstärka ditt schassie blir ju kanske viktigare när det både är bredare och längre.. kanske tom. får gå upp i dim. på rören. lycka till. planering är aldrig fel, så slipper man göra om/göra rätt.. Den blir nog inte så lång som jag tänkt mig...Jag räknade tyvärr inte riktigt med bakaxelns främre gummiupphängda profil som själ en hel del av sittbrunnen..trots oförändrad avstånd mellan axlarna. Jag har haft kontakt med min blivande besiknings man men det är ju ganska svårt att bekräfta vad mina extra profiler gör för nytta..får väll ta i lite i överkant istället.. Annars får man väll hoppas att skrotpriset går upp till sommaren.. :icon_oops: Quote
SimonW Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Angående mått på motorn, det beror på om du har en m20 eller en m50. Har du en m20 så skulle jag vara mycket tacksam för måtten. Quote
Pulvermannen Posted January 18, 2009 Author Posted January 18, 2009 Angående mått på motorn, det beror på om du har en m20 eller en m50. Har du en m20 så skulle jag vara mycket tacksam för måtten. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig med det...mina mått stämmer nog inte. Quote
SimonW Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Efter lite tankeverksamhet från min sida så kom jag ju på att m50 passar ju i motorrummet på en e30 utan några ingrepp, så det skiljer nog inte allt för mycket i storlek mellan motorerna. Så jag skulle uppskatta måtten ändå. Antar att det är en m50 du har? Quote
Pulvermannen Posted January 20, 2009 Author Posted January 20, 2009 Efter lite tankeverksamhet från min sida så kom jag ju på att m50 passar ju i motorrummet på en e30 utan några ingrepp, så det skiljer nog inte allt för mycket i storlek mellan motorerna. Så jag skulle uppskatta måtten ändå.Antar att det är en m50 du har? Jag vet inte vad motorn heter men bilen är en 525i från 92 och motorn är på 192 Hk...har alldrig mekat med BMW tidigare,därför osäkerheten :icon_oops: Men har du ingen moror i din BMW .Jag skall mäta i morgon ,så får du måtten då.Vad har du för meiladress. min är mc-tomas@hotmail.com Skickar med en genväg till två duktiga killar i Malmö trakten som håller på med 2 byggen ,en färdig.Jag var nere och tittade på dom före Jul. http://locostbeamer.blogspot.com/2007/02/build.html Tomas Quote
SimonW Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Då är det en m50 du har. Jo det har jag ju, men den står tyvärr 50 mil härifrån :prop: Simon.walivaara@hotmail.com Quote
Borken Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Kollade lite på de där förstärkningskryssen som du ritat in i början av tråden. Jag är ingen expert, men dessa extra kryss tror jag ger ytterst lite i hållfasthet, kanske tom flyttar kraftnoder till fel ställen. Sök lite på aussie mods så hittar du lite förslag. Att gå upp i dimension är nog också vettigt samt som Thomas påpekade lägga triangulering i golvet. Dessutom kan det vara vettigt att integrera en bur och lägga till ytterligare en motorrumssträva. + en biffig kardantunnel.. MvH Janne Quote
Pulvermannen Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Kollade lite på de där förstärkningskryssen som du ritat in i början av tråden. Jag är ingen expert, men dessa extra kryss tror jag ger ytterst lite i hållfasthet, kanske tom flyttar kraftnoder till fel ställen. Sök lite på aussie mods så hittar du lite förslag. Att gå upp i dimension är nog också vettigt samt som Thomas påpekade lägga triangulering i golvet. Dessutom kan det vara vettigt att integrera en bur och lägga till ytterligare en motorrumssträva. + en biffig kardantunnel.. MvH Janne Det blir nog inte som på skissen jag lade in först... Jag har börjat lägga in bilder under Byggen... Quote
Pulvermannen Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Det blir nog inte som på skissen jag lade in först...Jag har börjat lägga in bilder under Byggen... Våra Bilar...var det ju ursäkta. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.