Jump to content

Programvara För Hjulupphängningar?? Och Kanske Gratis-cad? :d


ezroller

Recommended Posts

Man kan ju klara sig utan datorer med hjälp av papper och penna eller kanske med hjälp av den så kallade "snör-datorn" men i mjukvara går det ju att labba med olika konfigurationer utan att slå knut på sig själv. Så finns det ngt som kanske är "gratis" dvs. öppen källkod, kanske Java eller X-Windows så det kan köras även på Mac och Linux? Har ingen Windoze-burk för närvarande utan "bara" Linux, Mac OSX och FreeBSD att köra på.

Är även ute efter efter CAD-programvara efter motsvarande förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har skrivit Casim. Man kan se programmet som en datoriserad snördator med möjlighet att optimera var man skall sätta infästningspunkterna i chassiet för att få en bra balans mellan spårviddsförändring, cambergain och rollcenterförflyttning. Det räknar även ut scrubradie och lite annat smått och gott. Det är skrivet i Microsoft Visual C# så möjligheterna att kompilera det för Linux är nog inte så stora tyvärr. Kanske skulle det gå att få det att fungera unde Wine?

Programmet är gratis. Du behöver bara skicka ett mail till mig för att få en licensnyckel.

Det finns att ladda ned på www.superseven.se tillsammans med mailadressen och en quickstart guide.

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Tjabba Peter/pelle17B! :D

Cealm styrde in mig på din sida.

Fantastiskt med människor som du som SKRIVER ett program för något man har behov av. En annan når bara såpass att man tillverkar specialverktyg för att byta stötdämpare framtill på nån polares japs. Att skriva ett program för berökning av rollcenter med tårta och rolig hatt är några snäpp värre. Tacksamma äro vi nerdar. :)

Ska testa att köra i WIne men jag har en känsla av att det kommer bli plågsamt långsamt då Visual C#-grejjor ofta tydligen bara har 3-7% av speeden i Windoze (har smurfat lite). Får helt enkelt kolla vilka M$-brukande vänner man har som sitter på en bärbar burk de kan avvara ett tag.

Angående kompilerandet... det finns folk som tänker i de banorna.

PM:ar dig en länk...

Förresten.. man kan inte knycka dina mått om jag helt enkelt kör fast? :D

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Jag har en enkel mall som man kör i CAD för att se rollcenter på framvagnen, är lite osäker på hur tillförlitlig den är?

Vill du testa den så kan du skicka PM med din e-postadress så fixar jag en kopia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...