drs Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Hej på er, Sitter i startgroparna för en locost bil men har lite planer på att bygga någon liknande en optimist jolle med hjul.. Atom, Mev, SLR typ av bil men fick en fundering, Hur spetsig får bilen vara? Hittar inte någon regel för det. Någon som vet? Mvh David :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Mja, det finns inte så enkla regler. Karossen får inte vara "farlig" men reglerna handlar mest om utskjutande delar. Dessutom kan jag egentligen bara länka till EG-direktivet och det är lite petigare än hur man kanske bedömer i Sverige... http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...20070404:SV:PDF /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drs Posted December 19, 2008 Author Share Posted December 19, 2008 Nja, kunde väl tänka mig att det var en lurig fråga. Får väl ventilera detta när jag går igenom mitt projekt med den sfro;are. Tack för svaret dock. David Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 therealpinto: ---- Karossen får inte vara "farlig" men reglerna handlar mest om utskjutande delar. ---- Kan det innebära att det blir "momentregler" på sådant som sticker ut. Jämför med en sidobackspegel på vanliga bilar som viks in mot karossen om de blir påkörda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 Ja...till viss del kan det bli så. Men man brukar vara mest petig på prylar som sitter utanför hjulens begränsningslinjer - på en Locost inte så mycket alltså. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 Jag har läst EG-direktivet fram och tillbaka och den bästa av paragrafen tycker jag är 6.7.3 Citat av paragrafens början --- När fordonet körs rakt fram får ingen annan del av hjulen än däcken och som är placerad över horisontalplanet genom deras rotationsaxlar skjuta ut utanför den vertikala projektionen i ett horisontellt plan av fordonets utsida eller uppbyggnad. ----- I den paragrafen ser jag den tydligaste info om vilka bilar som avses. Karossbilar inte Sevenbilar. Det är väl naturligt också för det tillverkas mer "karossbilar" än Sevenbilar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts