Jump to content

Westfield Seiw 2008 Duratec 2.0


Kjelle Ek

Recommended Posts

Märke: Westfield

Modell: Speedsport SEIW

Färg: Mörkblå/Orange

Årsmodell: 2008

Motor: Ford Duratec 2.0

Motorstyrning: Omex 500

Vxllåda: 5vxl Typ-9

Diff: LSD 3,62

Fälgar: Revolution Four Spoke 13x7"

Däck: 205/60-13 Yokohama A048R

post-2928-1229324796_thumb.jpg

Edited by Kjelle Ek
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Banpremiär på Gelleråsen förra veckan...

Det är ju förbaskat roligt...

Även premär med nya däcken, 048, första gången jag testade R-däck, det blev ju en klar skillnad...

Försökte reda ut det där med däcktryck och däcktemp men blev inte så mycket klokare...

Det berättades om kalltryck och om varmtryck men vid vilka temperaturer, olika temp på olika delar av däcket osv...

Om det är någon som har en genväg så tipsa gärna...

Däcken jag har är 205/60-13 på alla fyra...

Slutligen en liten filmsnutt från premiären på Gelleråsen

Det var ju en slags Broms- och kurvtagningskurs...

Övning ger färdighet...

Link to comment
Share on other sites

Visst är det kul, och bra väder hade du också! Vet inte om du sett det, men en lampa tändes till höger om varvräknaren ca 0:53 in i första filmen. Var det oljelampan? Jag har själv det problemet... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Visst är det kul, och bra väder hade du också! Vet inte om du sett det, men en lampa tändes till höger om varvräknaren ca 0:53 in i första filmen. Var det oljelampan? Jag har själv det problemet... :banghead:

Hejsan!

Jo men visst är det oljetrycket som blinkar...

Har inte riktigt lyckats ställa in instrumentet riktigt...

Jag har skrivit in det tryck som stod i spec. för motorn...

Det angivna lägstatrycket är när motorn håller ca 2000 varv...

Men vid gassläpp så kommer inte trycket upp till det angivna...

Så då blinkar det...

Den larmar även vid tomgång...

Har en "mekanisk" varningslampa oxå men den håller sig lugn...

Verkar vara så att den varnar när trycket hamnar under 2.5kg...

Det lilla jag har kört verkar trycket hålla ganska bra i svängarna då trycket ligger kring 5kg...

Men som sagt så verkar det vara just under inbromsning samtidigt med frikoppling som trycket sjunker under 2.5kg...

När det varnar (under inbromsning och frikoppling) visar trycket mellan 1.7kg - 2.5kg

Det är ju tryck men kanske något lågt... :unsure:

/Kjelle

Link to comment
Share on other sites

Hej,

det är svårt att ge någon direkt rekommendation gällande däcktryck och inställning, men liten vägledning/startpunkt för bankörning:

Fram:

Camber: -2,25°

Toe: neutral eller ev lite toe out

Kalltryck: 1,35 bar

Bak:

Camber: -1°

Kalltryck: 1,35 bar

Men vi har olika körstil/önskemål och olika banor/bilar kräver olika, så det är till att prova sig fram. Däcktrycksmätare och gärna en däcktempsmätare underlättar om du vill gå på djupet med inställningarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...