Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu ser det ut som att det blir byggstart för mej också!

Köpte ett avstannat projekt i Växjö där ramen är färdigsvetsad

och bärarmarna också är tillverkade. Skrotade en Jensen-Healey

för att komma över bakaxel och spindlarna. Projektet blir lågbudget och så enkelt som möjligt

med tex en Ford V6 jag har haft liggande de sista 15(!) åren och fyrväxlad manuell låda.

En del udda lösningar blir högerstyrning med hjälp av kuggstång från en cittra BX.

Majoriteten av grejorna har jag redan så det är "bara" att sätta igång bygget.

Posted

Välkommen in i bilbyggarlandet. Ser fram emot att få läsa om din bil.

Posted (edited)

Sk

Skrotade en Jensen-Healey

okey och vad har en sådan för bakaxel??

bara namnet säger mig lite som ..ovanliga grejer/svårt med reservdelar..eller??

annars som ovanstående...bilder gärna..

Edited by Michael Th
Posted

Sk

okey och vad har en sådan för bakaxel??

bara namnet säger mig lite som ..ovanliga grejer/svårt med reservdelar..eller??

annars som ovanstående...bilder gärna..

[/quote

Det är en stel axel med 3.73:1 i utväxling o odiffad. Reservdelar går att hitta i england

så det är inga bekymmer. Anledningen till just Jensen är att en kompis hade en sån som reservdelsbil

så vi gjorde en bytesaffär. Har precis bytt till mej några alufälgar mot en bensindriven häcksax!

Ambitionen är ju som sagt lågbudget så...

Posted (edited)

är axeln en unik jensen produkt eller köpte jensen in någon annans axel (tex ford) och gjorde till sin egen??

Edited by Michael Th
Posted

Jensen köpte in mycket från Vauxhall som ju är en del av GM men om bakaxeln är en ren Jensen tvivlar jag på.

Motorn de använde är en Lotus 16V som utvecklades ur en Vauxhallmotor. Originalmotorn i den här

reservdelsbilen försvann redan i USA nån gång på 80-talet innan bilen kom hit. Bromstrummorna på

bakaxeln är mycket lika de som satt på tex Ford Escort Mexico men det är ju inte så konstigt med tanke på

att det är engelska grejor. Axeln är lagom bred för ett bokchassie och pallar utan bekymmer 140 originalhästar

i en Jensen-Healey. Ärligt talat, om jag inte hade kommit över de här grejorna hade jag använt Volvo för att

det är billigt o enkelt.

  • 2 years later...
Posted

Lite uppdateringar: Det har varit totalt stillestånd sen jag började tråden men nu tar jag upp den igen. Har fått hem ramen från skamvrån igen och lagt den på mitt svetsbord för att få den på hjul till sommaren. Den där V6.an är en 2.8 förgasarmotor med Offenhauser insug och en Holley 390 fyrport. Att få plats med växellådan i tunneln blir en utmaning för frigången när man mäter är millimeter och inte centimeter. Samtidigt har jag ett litet arbete framför mej med att förstärka ramen så att den blir godkänd av SFRO. Peder i Laholm hoppade inte jämfota av glädje när jag berättade om motorvalet.. Håller på att ta fram allt som behövs i garaget för att få ihop bilen. Ni som vill se bilder får ge er till tåls ett litet tag till, ska bara få kläm på hur jag lägger in dem här.

Posted

rickepumpen: --- Att få plats med växellådan i tunneln --- Såga upp tunneln där det är trångt och vik ut den lite och sy ihop igen. Kommer inte ihåg på rak arm vilken bil det var som fick en tunneljustering visserligen åt andra håller för det var min stolsplacering som hade trångt. Antingen kommande el-kärra eller 6x4 bilen. I vilket fall jättelätt att justera tunneln (speciellt i byggfasen).

Posted (edited)

V6-or är för män, det är manligt med V6!

Jag bygger med Ford V6-2,9-88.

Jaguarägare brukar framhålla "Gentlemen always travel behind 12 cylinders".

Du kan hämta information och krångligheter från min byggsida: http://antaseliasson.blogspot.com/

Antas

Edited by Antas
Posted

rickepumpen: --- Att få plats med växellådan i tunneln --- Såga upp tunneln där det är trångt och vik ut den lite och sy ihop igen.

Eller valsa rören, vilket man nu gillar bäst :thumbsup:

Posted

Valsa rören innebär att jag får kapa bort dem och valsa för att sen svetsa dit dem igen. Vet inte om jag gör det. Ett par rör är bara att flytta i sidled så är det problemet löst. Sitta på högersidan innebär att kopplingsgaffeln är inte i vägen för pedalerna, alltså behöver jag inte bygga om till hydraulisk koppling. Det sparar jag lite på som kan läggas nån annanstans ( lågbudget! ).

Varför vill man då ha en gammal antik V6 o inte en modern? Nostalgi och att man tar vad som finns i gömmorna. Jag växte upp med gamla Fordar och det sätter sina spår. Jag måttade med min 318 V8 o manuell låda men det gick inte fritt nånstans så då får man ju sansa sej lite o ta sexan istället för nån typ av V-motor skulle det vara. Hör jag nån säga V4? Nä, nån måtta på nostalgi får det vara! :)

Som sagt bilder kommer även om det inte visar mycket mer än en ram på en bänk.

Richard

Posted

men yamaha och honda har ju moderna vassa v4:or, visseligen tvärställda men ändå :P

  • 3 months later...
Posted

En liten uppdatering och tvärstopp!

Ni vet det där att noga kolla innan man köper nånting? Killen jag köpte ramen av sa att han hade följt "boken" mkt noga och jag har väl inte funderat nåt på det egentligen. Jag råkade sätta skjutmåttet på en av profilerna och insåg hur bokstavstroget ramen är gjord, 1,5mm gods i alla profilerna! :mad: Den enda jag kan va arg på är mej själv som inte kollade innan köp. Alltså går v6 bort med en gång för profilerna är för klena men frågan är om det överhuvudtaget går att få ramen godkänd eller om jag bara ska bita i det sura äpplet och göra en ny ram själv. En liten 1300 Kent kanske? Får nog ringa närmsta SFRO-man och prata lite.

Richard

Posted

Gör nytt chassi!

När jag har kommit så här långt med min "rörhög" kan jag konstatera att chassit var ett av de enklare momenten. För mej var det också bland de billigaste "delkomponenterna". Dessutom spännande att tillverka, det syntes tydligt att bygget gick framåt. Kan du använda delar ur ditt köp?

Självklart ska du ha en V6-motor!

Posted

Nja, inte nytt än..... Ta ett resonemang med din SFRO-kille, läs på om Aussie-mods mm. Dvs kolla först i samverkan om du kan byta vissa delar och isåfall vilka och hur många. Skulle det visa sig bli för mycket rörbyten, då är nog Antas version den bästa.

Posted

Nja, inte nytt än..... Ta ett resonemang med din SFRO-kille, läs på om Aussie-mods mm. Dvs kolla först i samverkan om du kan byta vissa delar och isåfall vilka och hur många. Skulle det visa sig bli för mycket rörbyten, då är nog Antas version den bästa.

Det var efter att jag hade gjort samtliga aussiemods som skjutmåttet kom fram...

Ringer Peder i Laholm efter helgen, behöver ju inte störa honom nu mitt i påsken.

Richard

Posted

...1,5mm gods i alla profilerna!...

Huha! Det var ingen rolig överaskning. :(

Posted

Du kan nopg byta vissa rör eller lägga dubbla rör på några ställen i samråd med SFRO så ordnar det sig.

Posted

Innan jag började bygga om ramen för att passa in v6 snackade jag med Peder och han var ju inte imponerad över mitt val av motor och om det nu kommer fram att ramprofilerna är för klena lär det ju inte bli lättare att få honom glad. Den gången tyckte jag att det var lite lustigt att huvudargumentet emot v6 var tyngden, inte effekt eller vridmoment. Hans argument är logiskt om man tänker på det men då var jag inte beredd på just det. Var på veteranmarknad i Degeberga och hittade små runda bakljus till bilen. Tyvärr inte e-märkta men de passar ju så bra...

Richard

Posted (edited)

Vad jag har kunnat utröna väger Ford V6-2,9 ungefär lika mycket som Volvo B230. Min besiktningsman hade inga synpunkter på motorval däremot nämnde han att det kunde vara vridmomentet som ställde till besvär.

Själv gjorde jag hörnförstärkningar (varav 3 st syns på bilden)av 2 mm plåt ur en kasserad snöslunga. Detta gjordes på inrådan av en proffessor i industridesign (specialité fordonskonstruktion). Han tyckte inte att det var nödvändigt men om besiktningsmannen krävde det var de enkla att göra. Viktökningen var försumbar men styvheten ökar betydligt. Den övre högra förstärkningens underliga form i hörnet beror på att sidoblinkersen går in där. Övre ramröret på vänster sida (ovanför grenröret) är enl. mitt förmenande en svag punkt. I sann "Cealm anda" har jag dubblerat det på en sträcka av ca 60 cm med ett 20x20x2 rör (syns längst upp på bilden). Anledningen till att jag valde Fords V6 (Scorpio) som donator var priset 3 000 SEK och att 4 st aluminiumfälgar följde med, sedan vill man ju också ha lite manligt muller på köpet!

Har vissa funderingar på att så småningom byta min V6-2,9 mot en Alfa V6 eller Ford Cosworth V6. Nödvändigt? Knappast men roligt och intressant. Hustrun har däremot, inte oväntat, en annan åsikt. Ack ja, "modern man has a hard time" som min Skottske kollega brukar uttrycka det!

Edited by Antas
Posted

Nu har jag pratat med Lennart Rydén som är SFRO-representant i Höganäs. Hans svar var vad jag misstänkte att ett bygge med 1,5mm gods är inte godkänt oavsett motor. Om jag vill få den godkänd får jag göra antingen en ny ram eller en hjälpram som jag sätter den klena ramen på. Tror jag få ta en 3-dagars paus och fundera på nästa steg så att jag inte gör fler misstag. :(

Richard

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...