Jump to content

Signaljord


PerS

Recommended Posts

Hej!

Håller på att koppla ihop Zetecens originalstyrsystem i min MGB och en fråga ang jordning dyker upp. I kopplingsschemorna skiljer man på chassiejord och signaljord. Jag blir dock inte riktigt klok på hur jag rent praktiskt ska hantera dessa båda. Kan jag jorda båda typerna i en och samma punkt eller är det så att signaljorden bara ska förbinda de olika styrkomponenterna utan att ha direkt kontakt med chassit?

Per

Link to comment
Share on other sites

Försök att samla alla signaljord-sladdar till ett och samma ställe. Har man alla dom jordpunkterna utspridda över chassiet så kan det bli spänningsskillnader på några millivolt hit å dit som kan störa. Kanske en sån där liten "solros" för flatstift och sen vidare i en jordkabel till minus på batteriet...

//Toffe

Link to comment
Share on other sites

OK!

Betyder detta exempelvis att jord och signaljord från en komponent (exempelvis OBD2-kontakten som ska ha både signal- och chassiejord) kan jordas i samma punkt i karossen så länge jag också drar alla andra signaljordar till denna jordpunkt? Har jag fattat rätt?

Per

Link to comment
Share on other sites

Japp :) Däremot lampor som bak-, broms- och blinkers-

kan man fortfarande jorda i chassiet där det passar (är närmast)

problem kan uppstå när man jordar känsliga givare som

samspelar med varandra i olika jordpunkter och att det

även är andra storförbrukare som ligger å drar ström

genom samma ramrör. det som händer då är att det blir

ett spänningsfall mellan jordpunkterna på någon eller

några millivolt, tillräckligt för att givarna inte har samma

0-volt referens...

//Toffe

Link to comment
Share on other sites

Just det det där med spänningsfall mellan jordarna är ett av dom vanligaste felkällorna på Innovates Lambdasystem (LC-1). Om man får tro deras forum.

Så nog spelar det in alltid

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...