PerS Posted October 20, 2008 Posted October 20, 2008 Hej! Håller på att koppla ihop Zetecens originalstyrsystem i min MGB och en fråga ang jordning dyker upp. I kopplingsschemorna skiljer man på chassiejord och signaljord. Jag blir dock inte riktigt klok på hur jag rent praktiskt ska hantera dessa båda. Kan jag jorda båda typerna i en och samma punkt eller är det så att signaljorden bara ska förbinda de olika styrkomponenterna utan att ha direkt kontakt med chassit? Per Quote
Toffe Posted October 21, 2008 Posted October 21, 2008 Försök att samla alla signaljord-sladdar till ett och samma ställe. Har man alla dom jordpunkterna utspridda över chassiet så kan det bli spänningsskillnader på några millivolt hit å dit som kan störa. Kanske en sån där liten "solros" för flatstift och sen vidare i en jordkabel till minus på batteriet... //Toffe Quote
Rikard Larsson Posted October 21, 2008 Posted October 21, 2008 Precis som Toffe säger är det bra att ha all jord från givare och andra "känsliga" elektroniska småsaker på samma ställe. Storförbrukare som lampor, startmotor osv har inga större krav ;) Quote
PerS Posted October 21, 2008 Author Posted October 21, 2008 OK! Betyder detta exempelvis att jord och signaljord från en komponent (exempelvis OBD2-kontakten som ska ha både signal- och chassiejord) kan jordas i samma punkt i karossen så länge jag också drar alla andra signaljordar till denna jordpunkt? Har jag fattat rätt? Per Quote
Toffe Posted October 21, 2008 Posted October 21, 2008 Japp :) Däremot lampor som bak-, broms- och blinkers- kan man fortfarande jorda i chassiet där det passar (är närmast) problem kan uppstå när man jordar känsliga givare som samspelar med varandra i olika jordpunkter och att det även är andra storförbrukare som ligger å drar ström genom samma ramrör. det som händer då är att det blir ett spänningsfall mellan jordpunkterna på någon eller några millivolt, tillräckligt för att givarna inte har samma 0-volt referens... //Toffe Quote
PerS Posted October 21, 2008 Author Posted October 21, 2008 Tackar för bra svar :racesmile: Då är det bara att fortsätta koppla! Per Quote
Micael Posted October 21, 2008 Posted October 21, 2008 Just det det där med spänningsfall mellan jordarna är ett av dom vanligaste felkällorna på Innovates Lambdasystem (LC-1). Om man får tro deras forum. Så nog spelar det in alltid Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.