Jump to content

Rover V8 och stel bakaxel


dennis_f

Recommended Posts

Hejsan allihopa.

Jag har varit en tyst åskådare till och från på detta forum under en längre tid och har äntligen lyckats bestämma mig för att nu ska här byggas.

Eftersom jag inte kan motstå ljudet från en v8 och med tanke på att en rover 3,5l väger ungefär som en b20 eller gjutjärnspinto så lutar jag starkt åt det hållet. Men vad jag nu undrar är vilken donator man skall välja för att få motorn. Finns det någon som har tillräckligt låg effekt för att få igenom i en bil som bara väger 650kg?

Eller är det tillåtet att på nått sätt sänka effekten och skaffa ett bromsningsintyg?

Sedan undrar jag också om någon kan ge nått tipps på en stel bakaxel som klarar runt 200 kusar

(det blir såklart lite mer krut i motorn än 15kw/kg den dagen den rullar ut ur besiktningshallen)

och ändå är hyfsat lätt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog använda vilken som helst nästan,men volvo e ju lätt att få tag i...

Men varför inte IRS m forddiff fr nån v6.

Jag kan bygga en komplett bakvagn åt dig om du vill. Blir iofs lite dyrare än en stel fr volvo men den har en massa andra fördelar

Iom att bilen blir så lätt så blir påfrestningarna på axel betydligt mindre än på den bil den kom ifrån så det går nog att gasa friskt m allt fr bilar m 2 litersmotorer iallafall.

Lycka till Mattias :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det finns en typ av Rover 8:an som satt i den klassiska Land Rovern och hade väldigt lite effekt. Kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att den var på just över 100hk. Hitta en sådan motor och du kan jobba dig ner mot 500kg..

Link to comment
Share on other sites

Det finns en typ av Rover 8:an som satt i den klassiska Land Rovern och hade väldigt lite effekt. Kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att den var på just över 100hk. Hitta en sådan motor och du kan jobba dig ner mot 500kg..

Stämmer bra! 98 kusar tror jag är den minsta är (strypringar standard). Motornummer som börjar med 10G, 11G, 12G har den motorn. Tror dessa satt i militärfordon mest. Sen finns en mängd på 116 hästar.

Conco

Link to comment
Share on other sites

V8 är coolt, många avgasrör ut på sidorna överallt och sånt... :thumbup: Jag vill minnas att det står effektangivelser på olika Rovermotorer i SFRO's Bygghandbok. Tyvärr har jag inte den här just nu... Men om om du ska bygga är det värt att skaffa den, för det står en massa bra i den som man bör tänka på.

När det gäller bakaxel så tänk på att detta blir en relativt lätt bil, så bakaxeln klarar mer effekt än den gör i donatorbilen. Som plyshe säger kan du ta lite vad som helst. En Volvoaxel klarar nog vad som helst i en Seven.... sen finns det ju t.ex. Opel Ascona och Lada (aluminiumtrummor med kylflänsar på).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...