hpmk1 Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 (edited) Hej; Jag heter Håkan Persson och är ny på detta forumet. Är fast i Escortträsket och håller på med en MkI 1300GT som ska gå i historisk racing. Nåväl.. Nu har jag de flesta delar som behövs för ett framtida sevenbygge. Och som några av er kanske sett så tar jag hem lite motorer. (För att försöka dra in en slant till bilbyggande) Kan det vara något att sätta i en GM/Opel 2.2 ecotec? Det samma motor som sitter i Opel Speedster.. Jag vet inte hur den är som motor, men den har vissa + Helt i aluminium Kamkedja 147hk Och den ser bra ut! Vet tyvärr inte vikten.. Någon? Jag har ju Zetec blacktops också, de är kanske att föredra? Edited October 10, 2008 by hpmk1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 och priserna är locost?? typ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 (edited) Då jag råkar jobba både på GM och åka speedster ( 2.2 eco :: ) och är lite på läst undrar jag vilken Getrag du menar ingen längs monterad som passar va , förutom Opel GT och det är en AW låda ? eller? Zetec måste ju vara lättare i en sjua med vxllåds möjligheter ( men nu gissar jag ) *EDIT få ju dock lägga till att motorn troligtvis är perfekt till en 7:a om man får til vxl låds delen. Det finns ju fabriks monterade kompressorera att efter montera :) Edited October 10, 2008 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hpmk1 Posted October 10, 2008 Author Share Posted October 10, 2008 (edited) Hmm.. Är rädd att jag var ute och cyklade där. Sålde en motor till en kille för ett ½ år sedan. Han sa att han skulle använda en Getrag med kåpa från någon Opelmodell (?). Har forskat lite snabbt nu, och det visar sig inte stämma. Så... med Zetec är betydligt lättare. Zetec är ju den "sista" Fordmotorn. Samma bultdelning sedan Anglian.. Äh, ni vet ju vad som passar.;) Men det vore kul med en ecotec. Säker grym botten i den. Anonnsen finns här: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6903 Mvh Hp Edited October 10, 2008 by hpmk1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.M Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 Hej! Efter att ha smygit runt på detta forum ett bra tag så tänkte jag bidra med lite info om ecotec i locost. Jag planerar ett framtida locost bygge med ev en ecotecmotor och har läst MASSOR på div forum i flera år om locosts/cobras etc. Eftersom ecotecen sitter i nya Saab 9-3 och finns med 150hk turbo är den ju ett prefekt objekt. Problemet är ju RWD, men lyckligtvis så finns det ett företag i USA som gör sprängkåpor som matchar ecotec-motorn mot en T5 låda. http://www.quad4rods.com/ T5 lådan är ju specad till 265-330lb-ft = 350-450Nm beroende på vilken donator man skaffar den ifrån. Lyckligtvis så finns det drevsatser från Quaife och/eller G-force transmission som ökar prestandan till 675Nm och 600Hk (om turbon skulle råka ladda lite för mkt :D). Drevsatserna finns både med synkringar och "doggar". (sen är väl 600Hk är för mkt i en 700kg bil. Men man vill ju vara förberedd HEHE) http://www.carcraft.com/techarticles/ccrp_...tech/index.html Mvh J.M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.M Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 (edited) Här finns det lite mer info om ecotec. http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_II_engine#Ecotec Edited December 5, 2008 by J.M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.