Jump to content

Gammal Varvräknare Till Nytt Styrsystem


PerS

Recommended Posts

Hej!

Jag hållen på att stoppa i en Zetec i min MGB. Varvräknaren är en gammal induktiv Smiths-räknare och denna skulle jag vilja få att fungera i hop med Zetec:ens styrsystem (EEC-V, d.v.s. originalstystemet till motorn). Någon som vet hur man löser detta?

Per

Link to comment
Share on other sites

Det finns en utgång från databoxen för varvräknare men jag vet inte om den går att använda rakt av i min varvräknare. Min gissning så här långt är att det inte fungerar utan att signalen anpassas på något sätt. Ett alternativ är att helt enkelt ta en varvräknare från en Mondeo och anpassas den till MG´ns mätarhus.

Link to comment
Share on other sites

Precis det du är inne på gjorde jag!

Jag har (hade) en varvräknare avsedd för mekanisk drivning (Alfa Romeo Bertone) som jag parade ihop med en liten elektronisk varvräknare från Biltema som i princip har exakt samma verkansområde som original.

Lite pyssel men det blev jättebra.

Kommer att passa perfekt till min A-R TS motor som inte har mekanisk utgång.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har tittat på Biltemas varvräknare oxå. De kostar trots allt bara 199:- :) Men det hade varit kul att få originalräknaren (som är strömkännande) att funka (med en spänningssignal). Borde kunna funka m.h.a. lite elektronik.

Link to comment
Share on other sites

hör med Elwa eller prova vet ja. jag har ju haft en gammal ca 25år. biltema varvräknare o de funkade. på motronic.

det finns en gammal firma som renoverar mätare, de brukar annonsera i classic m.m tror de heter Jige eller nåt liknande

http://www.instrumentjige.se/bilder.html det fanns nån jige till. men dessa har gamla mätare på sin sida

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...