Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Första inlägget! :thumbsup:

Har ägt en Renault Clio Sport V6 denna sommar, kört en hel del konbana och bankörning, bla på Gotland Ring.

Nu har jag och tjejen beslutat att köpa oss en lite mer "bruksig" bil tillsammans, tittar på en Audi 2.0 FSI sportback från -05.

Detta öppnar ju upp för att jag kan gå All out, och skaffa mig en ännu mera Hardcore bil.

Har tittat runt lite och utan att ha några som helst kunskaper om just Locost så känns det helintressant.

Går att hitta för rimliga summor, relativt billiga att försäkra och verkar vara hul kul som helst på bana.

Tänkte därför eventuellt försöka mig på ett byta till nästa sommar :)

Är såklart extremt nöjd med Clion, underbar bil, men vill ha något lättare.

Prestandamässigt, hur mkt skiljer sig en Seven mot en Clio V6 tror ni? Clion har ca 230-240 HP och väger 1400kilo.

Har åkt en del med kompisens Opel Speedster och gillar känslan med lätt bil helt klart.

Några frågor har jag dock:

Locost byggs ju med en hel del olika motoralternativ.

Har sett saab-motorer, VW motorer, Ford 2.0L verkar vanliga, sedan såklart motorcykelmotorer.

Vilket motoralternativ passar en Seven-amatör bäst? (ska köpa färdig ej bygga)

Vilka är billigast att underhålla?

Hur pass körbara är motorcykelvarianterna i trafik? (har tänkt glida runt lite sommartid såklart, samt åka till banorna för egen maskin)

Skiljer det mkt i försäkringskostnad mellan de olika motoralternativen?

Sist men inte minst, finns det nån Seven-ägare i sthlm som skulle kunna tänka sig att visa upp bilen över en latte eller liknande så hojta gärna till :)

Skulle gärna vilja få lite grillor i huvudet innan vintern smyger på.

Posted
Sist men inte minst, finns det nån Seven-ägare i sthlm som skulle kunna tänka sig att visa upp bilen över en latte eller liknande så hojta gärna till :)

Skulle gärna vilja få lite grillor i huvudet innan vintern smyger på.

Kika förbi Roadster bil ab på Tyresö..dom har flera varianter

pluss att dom har demo bilar oxå :)

Posted

Att köpa en helt färdigbyggd bil med bilmotor är nog enklast. Motorvalet spelar nog inte så stor roll. Någon annan har ju fått allt att fungera (förhoppningsvis). Tror dessutom att MC-sevens blir svårare och dyrare att hitta begagnade. Angående körbarheten har det varit uppe tidigare och ska tydligen inte vara några problem, har dock själv ingen erfarenhet. När jag började bygga min var jag inne på MC-motor framför allt pga ljudet och växellådan men valde bort det eftersom det är enklare för en nybörjare som jag att få hjälp med en bilmotor från mitten av 90-talet.

Hur som helt, lycka till och håll oss uppdaterade.

Posted

Ok, jo en bilmotor-seven känns intressantast helt klart, bilmotorer kan jag en del om, MC motorer nada, det är nog en rätt bra anledning.

Får se om man hittar nån som vill byta ClioV6 mot en Seven :D

Posted

Hoppla!

Vi kanske kan göra en deal!

Har en Svart A3 Sportback 2.0tfsi Quattro som skall säljas om en månad, haft den som tjänstebil.

Letar en lite busig bil till tjejen som även jag kan använda lite då och då :racesmile:

Har också två st Supersevens MK Indy dock ej helt klara men en god bit på väg.