pgb Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 Hej. Fantastisk sida det här med så mkt kunskap i etern Håller på med en "sjua" som har påbörjats men där byggaren kroknat. Fick med en opelmotor och omegalåda men tycker det blir rätt tajt med plats för en så pass stor låda i det rel, lilla utrymmet. Är det någon som har tips på annan vxllåda som kan vara vettig och ej så stor. Vill gärna ha motorn längre bak nämligen. Tacksam för svar.............. Quote
Thomas Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 jag kör med opel omegalåda. annars ka<n du köpa adapter till Ford typ 9 låda Quote
LUPUS Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Backa lådan långt går ( min motor sitter vid torped väggen) . MEN om din kardan tunneln inte är gjord för lådan och motorn kan det ju bli svårt. har för mig att lådan var lite bredare på någon sida och det snor plats. Så fram med kapen !!! Quote
Thomas Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 ja och jag flyttade kopplingsarmen till höger sida och kapade ner längden lite på den. Quote
LUPUS Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 ja och jag flyttade kopplingsarmen till höger sida och kapade ner längden lite på den. Där har du första saken som måste bort antar jag om du har plats problem. Min låda sitter några mm från tunneln vid precis uttaget för koppling. dit med slavcylinder ! Quote
pgb Posted September 15, 2008 Author Posted September 15, 2008 Backa lådan långt går ( min motor sitter vid torped väggen) . MEN om din kardan tunneln inte är gjord för lådan och motorn kan det ju bli svårt. har för mig att lådan var lite bredare på någon sida och det snor plats. Så fram med kapen !!! Oj,oj, Tack för alla tips !! Men hur är det med plats för fötterna, mina 46 or tar lite utrymme. Och har ni stående eller hängande pedaler ? vilket fall så blir det till att ta fram kapen om motor och låda ska komma ända till torpedväggen, j-la bred låda tycker jag dock. Har sett nånstans nån som satt på en volvolåda, undrar var kopplingskåpan kom ifrån ? Nån som vet ? Kanon med är hjälp därute !! P Quote
pgb Posted September 15, 2008 Author Posted September 15, 2008 Vill bara tillägga att bilen från början är gjord för ford pinto antagligen, det ser så ut på motorfästena . Quote
pgb Posted September 15, 2008 Author Posted September 15, 2008 Backa lådan långt går ( min motor sitter vid torped väggen) . MEN om din kardan tunneln inte är gjord för lådan och motorn kan det ju bli svårt. har för mig att lådan var lite bredare på någon sida och det snor plats. Så fram med kapen !!! Vad har du för markfrigång under motorn och har du behövt ta upp nåt ur huven för motorn ska få plats ? Quote
LUPUS Posted September 16, 2008 Posted September 16, 2008 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=49 bläddra runt får du se Quote
Thomas Posted September 17, 2008 Posted September 17, 2008 Ang. hållfastheten på omegalådan så är det allmänna att R25 står för 25nm o R28 för 28nm. men jag har alltid tyckt att det måste vara i underkant för drevena är kraftiga i den. jag har haft min isär. Nu var det någon på Opelklubben som sa att det stod för 250 lb.ft=340nm R28 280lb.f=380nm och det stämmer nog mer med sanningen. Quote
LUPUS Posted September 17, 2008 Posted September 17, 2008 Tyvärr det är inte fötter GM håller sig till Nm (dagnes lådor heter tex F40) Saab 9-3 400 Nm Men du kan nog fortfarande ha rätt lådan skall inte vara jätte klen. en sak att komam ihåg är att den är dimensionerad för en tung bil Quote
Thomas Posted September 17, 2008 Posted September 17, 2008 Originally Posted by Raffe Visa inlägg Känns lite som fakta då jag själv frågat folket på GM när jag besökt en av deras fabriker ang benämningarna på växellådorna och då sades att namnen är kopplade till det vridmoment de är designade att överföra och då gäller detta det vrid som motorn har. Var riktigt kul att se hur lådorna byggdes och även testades efter montaget. Vill minnas de sa att R= för bakhjulsdrift och F=framhjuls sedan är de två siffriga benämningarna förkortningar av det vridmoment de är designade för att överföra. Detta var då på den tid när man började bygga egna 6-växlade lådor hos Opel (dvs efter F28:an). R25=250 lb.ft som er ca. 340nm R28=280 lb.ft som er ca. 380nm Styrken for disse girkassene er oppgitt i lb.ft og ikke i nm.......... //Tom För att citera från Opelklubben Quote
pgb Posted September 17, 2008 Author Posted September 17, 2008 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=49bläddra runt får du se Tack för tipset ! Quote
LUPUS Posted September 18, 2008 Posted September 18, 2008 Styrken for disse girkassene er oppgitt i lb.ft og ikke i nm.......... För att citera från Opelklubben ##### Tyvärr igen.. J Jobbar på GM och redan när jag betämde mig för lådan kontakta jag en av de tyska kollegorna och det är Nm eventuellt finns det amerikanska lådor som FÖRR i tiden specas i fötter men nu mera är det Nm, den starkaste lådan skall för övrigt vara R25DT som är en deisel variant och där kan man inte lita på märkningen längre den skall vara specad för 310 Nm invärtes. Eller man skall mera se det som att den ÄR specad för 250 NM disel och det innebär 310 Nm bensin ( mindre hård gång = sliter mindre över livslängd) Quote
mickebo Posted September 21, 2008 Posted September 21, 2008 Okidoki En jämrarns massa knutmetrar.......... Men våra bilar väger hälften, vissst varv och hk. varava mer vinn mer................... Quote
Ingenjören Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 Adaptern till typ-9-lådan är inte speciellt dyr och med typ-9 lådan borde du ju inte ha några större problem. Quote
Thomas Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 den enda fördelen som jag kan se med typ 9 lådan är att den är smäckrare och att det finns olika drevsatser att köpa. däremot så är ju 4:an alltid 1:1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.