Jump to content

Opelmotor Och Omegalåda ?


pgb

Recommended Posts

Hej.

Fantastisk sida det här med så mkt kunskap i etern

Håller på med en "sjua" som har påbörjats men där byggaren kroknat.

Fick med en opelmotor och omegalåda men tycker det blir rätt tajt med plats för en så pass stor låda i det rel, lilla utrymmet.

Är det någon som har tips på annan vxllåda som kan vara vettig och ej så stor.

Vill gärna ha motorn längre bak nämligen.

Tacksam för svar..............

Link to comment
Share on other sites

Backa lådan långt går ( min motor sitter vid torped väggen) .

MEN om din kardan tunneln inte är gjord för lådan och motorn kan det ju bli svårt. har för mig att lådan var lite bredare på någon sida och det snor plats.

Så fram med kapen !!!

Link to comment
Share on other sites

ja och jag flyttade kopplingsarmen till höger sida och kapade ner längden lite på den.

Där har du första saken som måste bort antar jag om du har plats problem.

Min låda sitter några mm från tunneln vid precis uttaget för koppling. dit med slavcylinder !

Link to comment
Share on other sites

Backa lådan långt går ( min motor sitter vid torped väggen) .

MEN om din kardan tunneln inte är gjord för lådan och motorn kan det ju bli svårt. har för mig att lådan var lite bredare på någon sida och det snor plats.

Så fram med kapen !!!

Oj,oj, Tack för alla tips !! Men hur är det med plats för fötterna, mina 46 or tar lite utrymme. Och har ni stående eller hängande pedaler ? vilket fall så blir det till att ta fram kapen om motor och låda ska komma ända till torpedväggen, j-la bred låda tycker jag dock. Har sett nånstans nån som satt på en volvolåda, undrar var kopplingskåpan kom ifrån ? Nån som vet ?

Kanon med är hjälp därute !! P

Link to comment
Share on other sites

Backa lådan långt går ( min motor sitter vid torped väggen) .

MEN om din kardan tunneln inte är gjord för lådan och motorn kan det ju bli svårt. har för mig att lådan var lite bredare på någon sida och det snor plats.

Så fram med kapen !!!

Vad har du för markfrigång under motorn och har du behövt ta upp nåt ur huven för motorn ska få plats ?

Link to comment
Share on other sites

Ang. hållfastheten på omegalådan så är det allmänna att R25 står för 25nm o R28 för 28nm. men jag har alltid tyckt att det måste vara i underkant för drevena är kraftiga i den. jag har haft min isär.

Nu var det någon på Opelklubben som sa att det stod för 250 lb.ft=340nm R28 280lb.f=380nm

och det stämmer nog mer med sanningen.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr det är inte fötter GM håller sig till Nm (dagnes lådor heter tex F40) Saab 9-3 400 Nm

Men du kan nog fortfarande ha rätt lådan skall inte vara jätte klen. en sak att komam ihåg är att den är dimensionerad för en tung bil

Link to comment
Share on other sites

Originally Posted by Raffe Visa inlägg

Känns lite som fakta då jag själv frågat folket på GM när jag besökt en av deras fabriker ang benämningarna på växellådorna och då sades att namnen är kopplade till det vridmoment de är designade att överföra och då gäller detta det vrid som motorn har. Var riktigt kul att se hur lådorna byggdes och även testades efter montaget.

Vill minnas de sa att R= för bakhjulsdrift och F=framhjuls sedan är de två siffriga benämningarna förkortningar av det vridmoment de är designade för att överföra. Detta var då på den tid när man började bygga egna 6-växlade lådor hos Opel (dvs efter F28:an).

R25=250 lb.ft som er ca. 340nm

R28=280 lb.ft som er ca. 380nm

Styrken for disse girkassene er oppgitt i lb.ft og ikke i nm..........

//Tom

För att citera från Opelklubben

Link to comment
Share on other sites

Styrken for disse girkassene er oppgitt i lb.ft og ikke i nm..........

För att citera från Opelklubben

#####

Tyvärr igen.. J

Jobbar på GM och redan när jag betämde mig för lådan kontakta jag en av de tyska kollegorna och det är Nm eventuellt finns det amerikanska lådor som FÖRR i tiden specas i fötter men nu mera är det Nm,

den starkaste lådan skall för övrigt vara

R25DT som är en deisel variant och där kan man inte lita på märkningen längre den skall vara specad för 310 Nm invärtes.

Eller man skall mera se det som att den ÄR specad för 250 NM disel och det innebär 310 Nm bensin ( mindre hård gång = sliter mindre över livslängd)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...