Jump to content

Ventilsätesfräsar


Micael

Recommended Posts

Tjenare,

jag råkade impulsköpa* ett gammalt set med ventilsätesfräsar. Det är såna där i snabbstål (HSS). Vet nån om dom går att använda på moderna motorer med härdade säten?

*Fråga mig inte hur det gick till. Jag hörde mig själv kasta ur mig "Jag bjuder XXX!!!" och sen var grjorna mina. Mycket märklig historia det där.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för några? är det fasta eller just. bara Neway? bild kanske.

De vanliga fasta blir lätt ovassa. annars funkar de. sätena är inte så himla hårda men rätt material för blyfritt som jag tror du tänker på.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad det är för märke på dom. Sitter på jobbet nu, men jag kan ta en blid i kväll.

Jo det är blyfria säten som jag tänker på.

Dom sr ut som små fräshuvuden med ett antal skär på. Sen är det ett antal centreringspinnar som man stoppar i styrningen.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Låter som en Neway-sats. Grattis i så fall. De är inte så lätta att komma över.

Jag lånade en sådan sats när jag fixade mina säten i våras. Väldigt smidiga att använda.

Är inte säker men den borde gå att använda till alla typer av säten. Det är ju små utbytbara filar som skär.

När de blir slitna är det bara att beställa nya....

Link to comment
Share on other sites

nej nej, det är inte en sån. En sån vore ju toppen :)

Det är en i snabbstål, dvs HSS, alltså vanligt borrstål.

Ju mer jag tänker på det, ju mer verkar det som att den inte kommer att fungera på hårda "säten"

Så här ser dom ut

http://cgi.ebay.com/VALVE-SEAT-CUTTER-15pc...Q2em118Q2el1247

men jag har lite andra mått på mina.

Link to comment
Share on other sites

Den motorn jag använder nu har radiefrästa säten.

Men jag funderar på att fixa till en reservmotor under vintern med lite nya vinklar. Sen vad det blir för vinklar vet jag inte. Det får jag forska i senare.

Link to comment
Share on other sites

ibland undrar jag vad som menas med radiefrästa säten? hmmmmmmmm!

radie skulle det vara med ett skär som mira? men man fräser ju runtom ändå.

det är så mycket uttryck o namn inom detta. precis som att bilen får massa hkr bara för att man fräst med Mira:n?

man kan göra lika fint med Newayfräsarna samt kan man lägga olika vinklar på ventiltallriken för mer flöde.

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte fixa till ventilsätena på min båtmotor med en sådan brotsch som din ebay-bild visar ovan (hss med skär och styrpinne att sticka ned i ventilstyrningen). Toppen är en gjutjärnstopp från 1982. Uppenbarligen var ventilsätena härdade (antagligen för att funka med blyfri soppa) för om jag inte gett upp hade jag fortfarande stått och skavt på första ventilsätet hemma i källaren. Det hände INGENTING!!!!!!!!! Tyvärr

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Gjutjärn är benhårt och är deär sedan inbränd sot så är det värre.

Man induktionshärdar säten också men vanligast är att man på jänkemarinmotorer har lösa säten på avgassidan om det är för blyfritt

Link to comment
Share on other sites

ibland undrar jag vad som menas med radiefrästa säten? hmmmmmmmm!

radie skulle det vara med ett skär som mira? men man fräser ju runtom ändå.

det är så mycket uttryck o namn inom detta. precis som att bilen får massa hkr bara för att man fräst med Mira:n?

man kan göra lika fint med Newayfräsarna samt kan man lägga olika vinklar på ventiltallriken för mer flöde.

Det var det inte jag som utförde detta och jag vet inte vad han hade för verktyg (mira,neway,serdi?). Men som jag förstod

så är det inte tre vinklar i sätet, utan det är en radie i stället. Alltså helt runt istf tre plana ytor.

Om det spelar nån roll för effekten vet jag inte.

Jag har börjat att inse att dessa fräsar får hänga på väggen som prynad. Men det var en chansning och ibland(oftast) förlorar man.

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat att inse att dessa fräsar får hänga på väggen som prynad. Men det var en chansning och ibland(oftast) förlorar man.

Ha ha , rätt åt dig :D :516: locost

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...