Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej.

Då och då så svarar tex Thereal pinto som är sfro gubbe har jag förstått.

Nu har ju ni redan ältat ämnet fram och tillbaka ett par gånger.Men jag vill ändå fundera kring en sak.

Om jag fäster coilovern i ett fäste som sitter på spindeln nere vid spindelledsbulten då??

Då blir ju all last direkt via däck/spindel/fjäder.

Övre och undre A armarna håller ju bara i grejerna sidledes så att säga.

Detta i min bil som har rätt så stående dämpare.

Nå vad tror ni?

Och ja, styrarmen får jag jobba på för att få till

/H

post-1515-1220608732_thumb.jpg

Edited by hox
Posted

Tror nog att det skall kunna gå bra om du får till en vettig infästning av stötdämparen.

Däremot tror jag inte att de blir så glada när de kollar vinkeln på armen till styrleden - nån form av anordning så att du får armen rakt är nog att föredra. Har du koll på bumpsteer? På Rejsa så finns en tråd där en kille gjort rätt ordentliga uppdateringar på väghållningen på en Alfa Romeo 1750 Bertone -71 bland annat framvagnen: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3947...&highlight=

Kanske kan den vara nyttig att läsa.

Posted

Sätter du dämparen/fjädern på spindeln så vrider fästet sig när du svänger, det får man ta hänsyn till i så fall. I övrigt bör det funka.

/Gustaf

Posted (edited)
Sätter du dämparen/fjädern på spindeln så vrider fästet sig när du svänger, det får man ta hänsyn till i så fall. I övrigt bör det funka.

/Gustaf

Tack för inläggen.

Ifall jag då avlastar fjäder/dämp direkt i spindeln köper ni SFRO/Bes att man har ett liggande ledlager som nedre spindelled eller är det kört ändå?

Mvh Håkan

Edited by hox
  • 2 weeks later...
Posted

Det går inte att ge ett rakt svar över Internet, eftersom det beror på lagrets dimensionering, montering osv. Men ett rätt monterat, väl (över) dimensionerat, tätat ledlager finns det inget principiellt hinder mot.

/Gustaf

Posted (edited)

fel igen, fan va struligt

Edited by hox
Posted (edited)
Det går inte att ge ett rakt svar över Internet, eftersom det beror på lagrets dimensionering, montering osv. Men ett rätt monterat, väl (över) dimensionerat, tätat ledlager finns det inget principiellt hinder mot.

/Gustaf

Kollade just och det klarar 4,9 ton (kg) dynamiskt och 24 ton (kg) statiskt.

Känns som om att det finns marginal.

20 bult igenom ledlagret.

Biffar en bild.

Mvh Håkan

Edited by hox
Posted

Ett stort tack till dig att du tar dig tid att svara.

Mvh Håkan

  • 6 months later...
Posted

Och såhär blev det.

En kluring man får är förstås om ledlagrets tätning rääknas som "tätat".

Det har en liten gummiläpp på varje sida.

H

Bilder på framvagnen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...