hox Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 (edited) Hej. Då och då så svarar tex Thereal pinto som är sfro gubbe har jag förstått. Nu har ju ni redan ältat ämnet fram och tillbaka ett par gånger.Men jag vill ändå fundera kring en sak. Om jag fäster coilovern i ett fäste som sitter på spindeln nere vid spindelledsbulten då?? Då blir ju all last direkt via däck/spindel/fjäder. Övre och undre A armarna håller ju bara i grejerna sidledes så att säga. Detta i min bil som har rätt så stående dämpare. Nå vad tror ni? Och ja, styrarmen får jag jobba på för att få till /H Edited September 14, 2008 by hox Quote
Sonett7 Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 Tror nog att det skall kunna gå bra om du får till en vettig infästning av stötdämparen. Däremot tror jag inte att de blir så glada när de kollar vinkeln på armen till styrleden - nån form av anordning så att du får armen rakt är nog att föredra. Har du koll på bumpsteer? På Rejsa så finns en tråd där en kille gjort rätt ordentliga uppdateringar på väghållningen på en Alfa Romeo 1750 Bertone -71 bland annat framvagnen: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3947...&highlight= Kanske kan den vara nyttig att läsa. Quote
therealpinto Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 Sätter du dämparen/fjädern på spindeln så vrider fästet sig när du svänger, det får man ta hänsyn till i så fall. I övrigt bör det funka. /Gustaf Quote
hox Posted September 11, 2008 Author Posted September 11, 2008 (edited) Sätter du dämparen/fjädern på spindeln så vrider fästet sig när du svänger, det får man ta hänsyn till i så fall. I övrigt bör det funka./Gustaf Tack för inläggen. Ifall jag då avlastar fjäder/dämp direkt i spindeln köper ni SFRO/Bes att man har ett liggande ledlager som nedre spindelled eller är det kört ändå? Mvh Håkan Edited September 11, 2008 by hox Quote
therealpinto Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 Det går inte att ge ett rakt svar över Internet, eftersom det beror på lagrets dimensionering, montering osv. Men ett rätt monterat, väl (över) dimensionerat, tätat ledlager finns det inget principiellt hinder mot. /Gustaf Quote
hox Posted September 27, 2008 Author Posted September 27, 2008 (edited) fel igen, fan va struligt Edited September 27, 2008 by hox Quote
hox Posted September 27, 2008 Author Posted September 27, 2008 (edited) Det går inte att ge ett rakt svar över Internet, eftersom det beror på lagrets dimensionering, montering osv. Men ett rätt monterat, väl (över) dimensionerat, tätat ledlager finns det inget principiellt hinder mot./Gustaf Kollade just och det klarar 4,9 ton (kg) dynamiskt och 24 ton (kg) statiskt. Känns som om att det finns marginal. 20 bult igenom ledlagret. Biffar en bild. Mvh Håkan Edited September 27, 2008 by hox Quote
therealpinto Posted September 28, 2008 Posted September 28, 2008 Ja, det har väl förutsättningar för att fungera. /Gustaf Quote
hox Posted October 5, 2008 Author Posted October 5, 2008 Ett stort tack till dig att du tar dig tid att svara. Mvh Håkan Quote
hox Posted April 28, 2009 Author Posted April 28, 2009 Och såhär blev det. En kluring man får är förstås om ledlagrets tätning rääknas som "tätat". Det har en liten gummiläpp på varje sida. H Bilder på framvagnen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.