Jump to content

Materialproblem


Baalzamon

Recommended Posts

Var in hos min lokala stålleverantör i fredags, i jakt på lite material. Allt fanns att få utom det jag behövde mest, det normaliserade specialstålet till bärarmarna. Dom kunde ta hem åt mig, men bara i större kvantiteter, så det blev omöjligt ändå.

Så nu har jag lite problem. Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa saken, antingen får jag ringa runt till järnhandlare i övriga sverige, eller också var det någon som sa att det går med hydraulrör? Var även på en mekanisk verkstad, och han hade haft material hemma och trodde sig ha några bitar kvar. Problemet var bara att han inte visste vilka bitar som var i rätt material, och vilka som var andra stålsorter. Finns det något sätt att se skillnad på normaliserat stål och vanligt?

Jag funderar även på att köpa bärarmarna färdiga, men jag antar att det skulle gå lös på ganska många tusen, och det klarar nog inte min ekonomi just nu...

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mina armar av Mattias (plyshe) och hans företag "MK hästkraft".

Är mycket nöjd med dom, Kannon fina. Med tanke på vad jag fick så tycker jag inte det var specillt dyrt. Hade ingen möjlighet att göra dom själv så hade inget alternatig egentligen.

Hör med han och kolla vad du kan få för pris.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att du har problem att få tag i rör om du letar efter normaliserade,

själv bygger jag med 22mm rör och skulle jag tagit normaliserade hade jag fått använda rör med 5 mm godstjocklek enligt Tibnor och Hellens.

Vi väntar fortfarande på svar från SFRO om vilka rör som rekomenderas, men efter att ha pratat med folk både inom motorsport och stålleverantörer så använder jag kalldragna, det enda förnuftiga enl. mina kontakter.

Annars finns det goda skäl att köpa färdiga, jag har stått åtskilliga timmar och slipat rörändar.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Med kalldragna, menas det då rör i vanligt konstruktionsstål?

Plyche är ett alternativ annars, grejen är bara den också att jag gärna vill göra så mycket som möjligt på bilen själv. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... vet att det finns en annan tråd där bärarmsrören ventilerades... ;)

Mina är Precisionsrör, runda, svetsade, 2394 S235JRG2 och de skulle vara godkända...minns inte exakt vilken dimension :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... vet att det finns en annan tråd där bärarmsrören ventilerades... ;)

Mina är Precisionsrör, runda, svetsade, 2394 S235JRG2 och de skulle vara godkända...minns inte exakt vilken dimension :icon_oops:

2394 var just det stål som min leverantör inte kunde fixa fram i mindre mängder :(

Link to comment
Share on other sites

vad menade han med mindre mängder?

Jag har letat reda på en liten mekanisk firma som hjälper mig med rör då jag inte behöver mer än någon meter...

Ibland blir en 6m:s pipa väldigt mycket...

Link to comment
Share on other sites

Precis, sex meter är lite mycket. När det gäller 22mm rören går det kanske att göra åt sådana mängder, men till det grövre röret till fästena borde det räcka med en meter... Det är ju ruskigt dyrt också, särskillt det grövre röret.

Link to comment
Share on other sites

Ang hydraulrör...

Kolla ändå med dimensioner och kvalitet med din besiktningsman...

Även om de håller för 100bar tryck från insidan är det inte säkert att de är tillräckligt tåliga mot böjning (även om de enligt mig borde vara det) ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... vet att det finns en annan tråd där bärarmsrören ventilerades... ;)

Mina är Precisionsrör, runda, svetsade, 2394 S235JRG2 och de skulle vara godkända...minns inte exakt vilken dimension :icon_oops:

2394 var just det stål som min leverantör inte kunde fixa fram i mindre mängder :(

Köpte mina på Stålhandlarna i Trollhättan, har det mesta hemma och har dom inte så tar dom hem.

Köpte Precisionsstålrör, svetsade, blankdragna normaliserade i 20 x 3mm , 2mm är lagervara men jag tog lite grövre gods.

Att dom är blankdragna är en fördel då det blir mycket bra vid kromning, har provat. :thumbup:

Beställde en hel längd för 220:-

Hör av dig till mig så kan du väl få köpa det som blir över.

Har en egen rörbock så det går fort som attan :blink:

Bor ju i THN ,du bor väl i Uddevalla? så det är ju nära i så fall.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm... vet att det finns en annan tråd där bärarmsrören ventilerades... ;)

Mina är Precisionsrör, runda, svetsade, 2394 S235JRG2 och de skulle vara godkända...minns inte exakt vilken dimension :icon_oops:

2394 var just det stål som min leverantör inte kunde fixa fram i mindre mängder :(

Köpte mina på Stålhandlarna i Trollhättan, har det mesta hemma och har dom inte så tar dom hem.

Köpte Precisionsstålrör, svetsade, blankdragna normaliserade i 20 x 3mm , 2mm är lagervara men jag tog lite grövre gods.

Att dom är blankdragna är en fördel då det blir mycket bra vid kromning, har provat. :thumbup:

Beställde en hel längd för 220:-

Hör av dig till mig så kan du väl få köpa det som blir över.

Har en egen rörbock så det går fort som attan :blink:

Bor ju i THN ,du bor väl i Uddevalla? så det är ju nära i så fall.

Caper :D

Låter riktigt bra, jag köper gärna några bitar av dig. Men jag behöver en hel del, då jag skall ha till bakvagnen också. Och har du rörbock så är det ju underbart, jag skall bara räkna lite så slänger jag iväg ett mail sedan!

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite noggrannare vad för rör som jag köpte och det var Precisionsrör DIN 2394 svetsade BK, dim 20x3mm, det ska vara NBK om dom är Normaliserade fick jag veta. :blink:

Fick även veta att då kommer dom ifrån Tyskland till ett pris av 2000:- a`6m :(

Tibnors prislista.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite noggrannare vad för rör som jag köpte och det var Precisionsrör DIN 2394 svetsade BK, dim 20x3mm, det ska vara NBK om dom är Normaliserade fick jag veta. :blink:

Fick även veta att då kommer dom ifrån Tyskland till ett pris av 2000:- a`6m :(

Tibnors prislista.

Caper  :D

Dina bärarmar är alltså inte godkända? Tråkigt :(

Link to comment
Share on other sites

Har precis avslutat ett samtal med SFRO killen som besiktigar våra bilar häromkring ( Trollhättan) en trevlig prick :) och han berätta att han godkänner , Sömlösa precisionsrör 2391 ,inga krav på Normaliserade men dock med godstjocklek på 3 mm till framvagn och bakvagnsupphängningar.

Rekomenderad ytterdiameter på min 20mm.

Denna sortens rör är inte speciellt dyra att införskaffa så det kommer jag att inhandla imorron. :thumbup:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Låter bra att SFRO:s representant i Trollhättan är en bra kille, för honom skall jag också anlita när det blir dags. :)

Hade du en stålfirma i Trollhättan som var bra sa du? Kan du inte kolla om de har några meter till hemma, som jag kan åka och köpa i såna fall?

Link to comment
Share on other sites

Kom precis ifrån "Stålhandlarna" där jag beställt en 6m längd 2391 sömlös 20x3mm(2,2.5,3mm går att få) NBK (normaliserad) det gick att få tag i Sverige utan problem. :thumbup: , kommer att kosta ca 300:-

Jag köpte även vanliga 2391 sömlös Ej NBK, 30x4mm för bussningarna, ca 0,5m som han hade hemma.

Såg att han hade en del andra dimensioner liggande så man kan köpa de längder man vill ha, typ 20x2 , 25x2, 32x3, 30x4mm. :wohow:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Vet du var Stålhandlarna ligger här i stan? :blink: annars kan du ju pingla mig en signal sås möts vi nånstans så visar jag vägen.

Dom stänger ju 16.00 så du måste åka dit dagtid, en annan är ju fritidsforskare numera :lol:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Blir till att ta ledigt någon dag, jag jobbar till 18.00 :( Men jag ringer gärna, så får du visa. Du kan ju PM:a över numret, om du inte vill att det skall synas för almänheten här. Men det blir nog inte ännu på någon vecka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...