ejorris Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Hade redan plankat geometrin från Ascona C när jag beslutade att byta till Volvo 164 spindlar. Undre leden passar (nästan.... måste brotschas om en anings aning). Övre anpassar jag till 164 spindelled. Jag har full koll på styrväxeln och hur den bör placeras för att undvika bumpsteer sen har jag försökt läsa mig till på på olika forum men inte hittat någon "bibel" för detta ännu. Försöker ladda hem Belos PDF om sportbilsteori men den är på 150M och det blir alltid nåt som strular. Hur som helst detta har jag kommit fram till: - Undre bärarm skall vara plan, alt aningen nedåttiltad. - Övre bärarm lutar upp mot spindeln. Såg siffran 20-30mm någonstans. Notera dock att Opeln har helt parallella bärarmar som standard. Känner dock inte riktigt att detta räcker som input och vill ha mera tips på teori, eller kanske tom bättre givna exempel på 164ans geometri. Mina armar är justerbara i längd, den undre är 400 (+-10), den övre 260 (+-10), kan gå att justera mera om det krävs. Jag har mätt lite på en höft hur det ser ut vid spindeln och passar med lite mått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 om Opels är paralella så tänk på att mäta centrum inre led och centrum kula i kulbult. allt annat är ointressant. en del vill ha nedre lite lutande neråt för att man får då vid kurvtagning krängning rak bärarm och maximal spårvidd. du kan även laborera med att flytta kuggstången fram och bak,det ändrar en del på hur det rör sig och svänger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 28, 2008 Author Share Posted August 28, 2008 Skummat igenom lite dokumentation om framvagnsdesign och fick till slut hem Belos "Racing and Sports Car Chassis Design" och teorierna listas och jag begriper dessa mer eller mindre, men det jag saknar är "så här skall det vara", men sen inser jag ju att det beror ju givet på hur man vill att bilen skall uppträda. Det blir nog att se till att det går att laborera en del, precis som du skriver men dilemmat är ju att man bara kan labba i bänk. Man kan ju knappast dra ihop framvagnen med tvingar och sen ut på banan och provköra ;) Till att läsa lite noggrannare, mäta upp lite noggrannare samt att plocka fram räknestickan och provmontera så gott man kan. Börjar begripa varför Toyota kan plöjja ner miljarder på två stycken F1-bilar utan att kunna vinna ett lopp, dom behöver helt enkelt labba i några år till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 ja det är en hel vetenskap. läs boken flera ggr då klarnar det en del. men det är inte lätt det här. allt är kompromisser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.